hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > فارس| اماواگرهای ماجرای گورستان تاریخی شیراز

فارس| اماواگرهای ماجرای گورستان تاریخی شیراز

درحالی‌که برخی مطالب حاکی از غیبت کتیبه تاریخی قبرستان دارالسلام شیراز مربوط به سال ۱۲۸۴ هجری قمری است که یکی از رسانه‌های فارس عنوان کرد که غیب شده و شهرداری به‌عنوان متولی این گورستان پاسخی به این موضوع نداده است. و سرقت کتیبه سقاخانه گورستان تاریخی دارالسلام شیراز دارد اما متولی این مجموعه می‌گوید که کار، کار گروهی خرابکار است.

به گزارش ایرنا، در این گورستان تاریخی که یکی از قدیمی‌ترین‌های جهان بشمار می‌رود قبور بسیاری از عرفا، علما و شخصیت‌های ادبی و فرهنگی وجود دارد و همچنین هزاران کتیبه، سنگ، نقش برجسته تاریخی از سده ششم هجری تا دوران معاصر نیز در آن به چشم می‌خورد.

سرقتی در کار نبوده

درحالی‌که دو روز گذشته خبر غیبت و سرقت کتیبه‌ای از این قبرستان منتشر شد اما مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز گفت که سرقتی در کار نبوده و وندال‌ها آن را تخریب کرده‌اند. علیرضا چراغی افزود: وندال‌ها کسانی هستند که اموال عمومی را به دلیل مشکلات روحی و روانی تخریب می‌کنند بدون اینکه این کار برای آن‌ها سود مالی در پی داشته باشد و صرفا این کار ناشی از ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی است. او ادامه داد: وندال‌ها انسان‌هایی هستند که به اموال و میراث تاریخی و فرهنگی آسیب می‌زنند و بابت آن هیچ نفع مالی نیز ندارند که این اشخاص در تمام دنیا وجود دارند. او اضافه کرد: روز دوشنبه بعد از انتشار خبری مبنی بر سرقت یکی از کتیبه‌های دارالاسلام شیراز خودم را به آن محل رساندم و مشاهده کردم که این کتیبه به سرقت نرفته و توسط برخی افراد ناشناس تخریب و شکسته شده است و بقایای این کتیبه نیز در محل وجود داشت. مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز در ادامه گفت: کارشناسان میراث فرهنگی و تاریخی نیز دو روز گذشته در این محل به بررسی موضوع پرداختند و به گفته این افراد این کتیبه ازنظر نوشتاری، قدمت و هنر به‌کاررفته در آن به‌گونه‌ای نیست که در بازار خریداری داشته باشد و حتی ده هزار تومان هم قیمت‌گذاری نشده است. او اظهار داشت: کتیبه‌هایی در قبرستان دارالسلام شیراز وجود دارد که متعلق به دوره اتابکان و سلجوقیان حدود ۸۰۰ سال پیش است که به دلیل قدمت زیاد قیمتی هستند و بعضی خطوط کوفی و ثلث نیز در این محل وجود دارد که توسط افراد و خوشنویسان بنامی نوشته و حکاکی شده است که این آثار نیز قیمتی و تاریخی است اما این کتیبه که تخریب‌شده ازنظر نوشتاری یک نستعلیق ساده بود و قیمت و ارزش تاریخی نیز نداشته است. چراغی ادامه داد: به گفته کارشناسان امر، اگر کسی قصد سرقت این کتیبه را داشت می‌توانست سنگ‌ها و کتیبه‌های دیگری که در این محوطه وجود دارد را سرقت کند اما این کتیبه تنها توسط فرد یا افرادی که دچار بیماری روحی و روانی بوده‌اند تخریب‌شده است. او عنوان کرد: حدود ۱۰۰ هزار کتیبه تاریخی و قیمتی در این قبرستان وجود دارد.

توبیخ نگهبانان قبرستان و مرمت کتیبه تاریخی

مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قدمت این کتیبه تخریب‌شده حدود ۱۵۰ سال بوده است، گفت: نیروها و نگهبانان سازمان آرامستان های شهرداری شیراز که در این محل حضورداشته‌اند نیز به خاطر کوتاهی در خصوص نگهبانی از این کتیبه مواخذه و توبیخ شده‌اند و حتی این افراد به محلی دیگر منتقل و نیروهای تازه در قبرستان دارالسلام به کار گرفته‌شده است. چراغی عنوان کرد: بخشی از قطعات این کتیبه در حین تخریب کاملا خرد و نابودشده است ولی قطعات باقیمانده آن در اختیار یکی از استادکاران حکاکی و خطاطی روی سنگ با روش دستی قرارگرفته تا بهسازی و مرمت شود و در آینده نزدیک در جای اصلی خود کار گذاشته شود. او عنوان کرد: قبرستان دارالسلام از سال ۹۲ به شهرداری شیراز واگذار شد و قبل از آن این قبرستان در اختیار میراث فرهنگی بود و در آن زمان از روی ناآگاهی برخی شهروندان بسیاری از کتیبه‌های این محل به خانه‌های مردم منتقل‌شده بود که بعد از تحویل این محل به شهرداری شیراز بسیاری از این کتیبه‌ها جمع‌آوری و به قبرستان بازگردانده شد. او اضافه کرد: بعد از تحویل این قبرستان تاریخی به شهرداری دورتادور آن دیوارکشی و محصور شد و از سال ۹۲ تاکنون کمتر از انگشتان یکدست هم تخریب در این محل صورت نگرفته و بسیار به‌ندرت بوده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چند روز گذشته خبری مبنی بر سرقت یکی از کتیبه‌های دارالاسلام شیراز منتشر و اعلام شد که من برای بیان جزئیات این رویداد پاسخی به تماس‌های خبرنگار این رسانه ندادم درصورتی‌که این موضوع کذب محض است و هیچ تماسی از سوی عوامل این رسانه با من گرفته نشده بود زیرا من تمام تماس‌ها را به‌واسطه حساسیت شغلم پاسخ می‌دهم. او عنوان کرد: فلسفه کار من در آرامستان‌ها است و مردم روزانه به دلیل مشکلات اداری با من تماس می‌گیرند و با توجه به حساسیت این کار و شرایط روحی شهروندانی که تماس می‌گیرند همیشه تماس‌ها را پاسخ می‌دهم. مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دو هفته پیش جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی و مدیرکل دفتر امور فنی استانداری فارس جلسه‌ای برگزار شد که نماینده اوقاف و میراث فرهنگی هم در این جلسه حضور داشتند. او ادامه داد: در این جلسه گفتم که ساختمان‌های قبرستان دارالسلام شیراز نظیر ساختمان مشیری و چارطاقی عمدتا خشتی است و بناها از کاشی و سنگ ساخته‌شده و به دلیل اینکه جنس مصالح متفاوت است و در اثر مرور زمان دچار فرسایش شده و نیاز به بازسازی دارد و باید اداره کل اوقاف و امور خیریه به‌طور کامل این قبرستان را به شهرداری تحویل دهد که بازسازی و مرمت کامل آن انجام شود و اگر این‌گونه نباشد این محل فرسوده و تا سالیان آینده کاملا تخریب می‌شود. چراغی توضیح داد: مالکیت قبرستان دارالسلام متعلق به اوقاف است و شهرداری اگر بخواهد مرمت و مقاوم‌سازی کند باید اوقاف این مجموعه را به شهرداری واگذار کند تا زیر نظر میراث فرهنگی مرمت شود اما تاکنون هیچ بخشی از این قبرستان از سوی مالک که اوقاف است به شهرداری شیراز تحویل داده نشده است. او ادامه داد: اداره اوقاف در حال حاضر این قبرستان را با مساحت ۶.۸ هکتار در اختیار شهرداری قرار داده اما مالکیت آن با اوقاف است و اگر شهرداری در این مجموعه هزینه و آن را مرمت و بهسازی کند این امکان وجود دارد که اوقاف هر زمان که اراده کند مدیریت آن را در اختیار بگیرد. چراغی عنوان کرد: شهرداری نمی‌تواند ۵۰ میلیارد تومان برای این قبرستان هزینه کند و بعد از تکمیل کار، اوقاف آن را در اختیار بگیرد. او اظهار داشت: این انتظار وجود دارد که این ملک به‌صورت اوقافی در اختیار شهرداری قرار گیرد و کاربری آن نیز همیشه قبرستان باقی بماند. مدیرعامل سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری شیراز تأکید کرد: اگر اوقاف این مجموعه را در اختیار شهرداری قرار ندهد این قبرستان به‌مرورزمان دستخوش فرسایش و تخریب قرار خواهد گرفت.

شهرداری پاسخگو باشد

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در نشست خبری در ارتباط با مفقود شدن کتیبه باستانی در قبرستان دارالسلام، گفت: متولی این مجموعه تاریخی شهرداری شیراز است و در این زمینه باید توضیحات خود را ارائه دهد. عبدالرزاق موسوی افزود: متولی قبرستان دارالسلام شهرداری و سازمان آرامستان‌ها، است اما ازلحاظ باستان‌شناسی متولی کتیبه‌های قدیمی سازمان میراث فرهنگی است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد