hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ادامه‌دار بودن تخریب عمدی بناهای تاریخی در تهران

ادامه‌دار بودن تخریب عمدی بناهای تاریخی در تهران

مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی درباره حواشی واگذاری آثار تاریخی توضیح داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هادی احمدی روئینی مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی درباره حواشی واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی گفت: صندوق احیا و بهره برداری از بنا‌های تاریخی و فرهنگی یک نهاد مستقل است و فعالیت هایش را مستقل انجام می‌دهد و هنوز پرونده خانه پدری جلال آل احمد برای معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیامده که درباره آن تصمیم گرفته شود. البته کمی اغراق آمیز است که کسی بگوید واگذاری میراث فرهنگی به بخش خصوصی مصداق میراث فروشی است چراکه در همه دنیا اعطای کاربری به بنا‌های تاریخی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که کاربری داده شده در شان اثر باشد که این وظیفه حاکمیتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است تا مواظب این کاربری باشد. نکته دوم این است که هیچ مالکیتی واگذار نمی‌شود؛ ما یک مورد واگذاری مالکیت آثار تاریخی را چه به بخش خصوصی و چه به بخش دولتی نداشتیم و همیشه مواظب این بودیم که میراث دوستان واگذاری میراث فرهنگی را حمل بر میراث فروشی نگذارند، ولی اینکه از بنایی استفاده شود کاملا پذیرفته شده است و چگونگی استفاده از آن مهم است که ما باید مراقب آن باشیم.
احمدی افزود: قرار نیست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان حاکمیت تمام آثار تاریخی را بگیرد، مرمت کند و درش را قفل کند یا مثلا نگهبانی را داخل آن بگذارد که اصلا چنین چیزی امکان پذیر نیست.
او در بخش پایانی صحبت هایش به بهانه فرا رسیدن روز تهران وضعیت فعلی میراث فرهنگی پایتخت را مرور کرد و گفت: تهران یک شهر تاریخی مثل بسیاری از شهر‌های تاریخی کشور است. مشکلی که در تهران وجود دارد این است که ارزش زمین در این شهر بسیار بالا است و در مقابل اجرای قوانین میراث فرهنگی مقاومت‌های پیچیده‌ای وجود دارد. مشکل دوم این است که خصوصا در مورد بافت تاریخی تهران ضوابط کافی نداریم و در حال تهیه آن هستیم و مشکل سوم هم این است که در بسیاری از موارد به دلیل وجود لابی‌های گسترده شاهد خروج از ثبت هستیم.
احمدی روئینی بیان کرد: مسئله بعدی این است که در خصوص نیروی انسانی نظارت بر میراث فرهنگی تهران همیشه کمبود داشتیم؛ تهران شهر بسیار بزرگی با تعداد زیادی از آثار تاریخی است و باید سرعت ثبت آثار میراث فرهنگی در این شهر را بالا ببریم و بقیه نهاد‌ها نیز باید به حفاظت از میراث فرهنگی شهر تهران کمک کنند، زیرا میراث فرهنگی نه ارتش دارد و نه قرار است که داشته باشد. همانطور که گفتم حفاظت از میراث فرهنگی یک وظیفه عمومی است البته به نظر می‌رسد که وضعیت میراث فرهنگی هم اکنون بهتر می‌شود خصوصا با همراه شدن شهرداری در سال‌های گذشته مشکلات ما کمتر شده و امیدواریم که دیگر تخریب عمدی در تهران نداشته باشیم؛ امروزه تخریب عمدی میراث فرهنگی در بیشتر نقاط کشور متوقف شده و این امر فقط در تهران وجود دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد