hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سایه برجام بر 2 نشست سران کشورها در چین و کانادا

سایه برجام بر 2 نشست سران کشورها در چین و کانادا

روحانی: فرصت ایران به کشورهای عضو برجام، محدود است
هجدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای دیروز در حالی پایان یافت که سران کشورهای ناظر این پیمان اقتصادی، حمایت صریح خود را از برجام هم در سخنرانی های خود و هم در دیدارهای دوجانبه با رئیس جمهور کشورمان اعلام کردند. بیانیه پایانی این اجلاس هم به این موضوع اشاره کرد. در دیگر سو اجلاس هفت کشور صنعتی غربی  با بیانیه ای پایان یافت که در آن  اشاره ای به لزوم پایبندی آمریکا به توافق هسته ای نشد اما در عوض اتهام افکنی های متعددی علیه ایران انجام شد. ایرنا درباره اجلاس شانگهای و تأثیر لغو برجام از سوی آمریکا بر دستور کار این نشست نوشت: برخی گزارش های رسانه ای حاکی است که حتی امکان دارد چین و روسیه و دیگر کشورها برای نشان دادن حمایت تمام و کمال از برجام، عضویت رسمی ایران در این سازمان را نیز در دستور کار قرار دهند. این خبرگزاری در عین حال جزئیاتی از این اتفاق منتشر نکرد. اما یک رسانه ژاپنی بدون اعلام جزئیاتی خبر داد که اضافه شدن ایران به عنوان عضو رسمی پیمان شانگهای در دستور اجلاس اخیر قرار داشته است.
رئیس جمهور چین:پکن مصمم است همکاری های راهبردی با تهران را ادامه دهد 
رئیس جمهور چین دیروز در سخنرانی خود در اجلاس شانگهای با ابراز تأسف از نقض توافق هسته ای از سوی آمریکا گفت: این حرکت آمریکا مایه نگرانی است. شی جین‌پینگ تأکید کرد: چین به دنبال آن است که از این توافق حراست کند. چین قصد دارد با همکاری روسیه و دیگر کشورها از برجام حفاظت کند.
شی جین پینگ همچنین  در دیدار دوجانبه با رئیس جمهور کشورمان با بیان این که پکن مصمم است همکاری های راهبردی با تهران را ادامه دهد، برجام را دستاورد بزرگ چندجانبه گرایی و متضمن صلح و همکاری منطقه ای دانست و با تاکید بر ضرورت استحکام آن  گفت: آمریکایی ها با روحیه یک جانبه گرایی و نادیده گرفتن تعهدات و مقررات در صدند نظم بین المللی را به دلخواه خود تغییر دهند. ‎وی تصریح کرد: چین قاطعانه با خروج یک جانبه آمریکا و اعمال تحریم های جدید مخالف و معتقد است که طرف های این توافق باید به تعهدات خود پایبند باشند. ‎رئیس جمهور چین افزود: دو کشور باید با افزایش تماس ها و همکاری ها در سازمان ملل و سازمان شانگهای و اتحادیه سیکا با یک جانبه گرایی آمریکا مقابله کنند.
روحانی: تحمیل سیاست های آمریکا بر دیگران خطری در حال گسترش است
رئیس جمهور کشورمان هم در سخنرانی خود در این اجلاس، تلاش آمریکا را برای تحمیل سیاست های خود بر دیگران خطری در حال گسترش دانست و تأکید کرد: تحریم های یک جانبه به روند تجارت مشروع بین المللی خدشه وارد می کند. به گزارش ایرنا دکتر روحانی با اشاره به این که یک جانبه گرایی های آمریکا همگرایی های منطقه ای را تضعیف می کند، ادامه داد: نمونه اخیر یک جانبه گرایی و بی‌اعتنایی آمریکا به نظرات جامعه بین المللی، تصمیم آن کشور به خروج از برجام است.
روحانی با تأکید بر این که  برجام در قبال تعهدات رفع تحریمی پذیرفته شده است، افزود: ایران فرصت محدودی را در اختیار کشورهای باقی مانده در برجام و دیگر اعضای ملل متحد قرار داده است تا چنان چه در عمل بتوانند برای اجرای تمامی موارد توافق شده در برجام تضمین لازم را ارائه کنند، به حضور خود در این توافق ادامه دهد. مطمئنا آمریکا عکس العمل دیگران نسبت به خروج خود از برجام را رصد کرده است و بی پاسخ ماندن این اقدام را به منزله بی هزینه بودن یک جانبه گرایی قلمداد می کند که در نتیجه آثار بسیار زیانباری برای جامعه جهانی در بر دارد.
پوتین: روسیه خواهان آن است که برجام بدون هیچ انحراف و بالا و پایینی اجرا شود
رئیس جمهور روسیه دیگر سخنران این نشست بود که بر برجام تأکید کرد. پوتین در سخنان خود گفت: ما تمام تعهدات خودمان را درباره برجام اجرا خواهیم کرد و از کشورهای دیگر نیز می خواهیم به تعهدات خود پایبند باشند. وی در خصوص سوریه نیز اظهار کرد: در زمینه مبارزه با تروریسم با همکاری ایران، ترکیه و قزاقستان به نتایج موفقیت آمیزی دست یافته ایم. به گزارش ایرنا وی با اشاره به این که خروج آمریکا از برجام عامل بی ثباتی است، اظهار کرد: روسیه خواهان آن است که برجام بدون هیچ انحراف و بالا و پایینی اجرا شود.
رئیس جمهور قزاقستان: همه به برجام احترام بگذارند
همچنین «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان در سخنرانی خود در اجلاس سازمان شانگهای گفت: آستانه به صورت کامل از برجام حمایت خواهد کرد و از همه کشورها نیز می خواهد به این توافق بین المللی احترام بگذارند. نارندرا مودی «نخست وزیر هند» هم گرچه در سخنان خود اشاره مستقیمی به توافق هسته ای نکرد، اما با اشاره به ضرورت همکاری های منطقه ای اقتصادی و امنیتی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اظهار کرد: هند در توسعه طرح های منطقه ای از جمله بندر چابهار همکاری جدی خواهد داشت. روحانی در دیدار دوجانبه خود با "نارندرا مودی" نخست وزیر هند، به همین موضوع اشاره کرد و در خصوص استقبال هند از مشارکت فعال در طرح توسعه بندر چابهار گفت: بندر چابهار به عنوان پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی تا اروپای شرقی می‌تواند روابط تاریخی و تجاری دو کشور و منطقه را  بیش از پیش مستحکم سازد.
ایران آماده همکاری های راهبردی با هند
رئیس جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از گسترش و تعمیق روابط همه جانبه با هندوستان به عنوان یک کشور دوست در منطقه استقبال می کند و آماده همکاری‌های راهبردی با این کشور است.مودی هم در این دیدار با اشاره به شتاب در روند توسعه مناسبات تهران – دهلی‌نو گفت که کشورش مصمم به توسعه همه جانبه روابط با ایران است. رئیس جمهور کشورمان در دیدار همتای مغولستانی خود نیز تأکید کرد: بازرگانان ایرانی را برای مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای مغولستان تشویق می‌کنیم. روحانی همچنین با رئیس جمهور چین دیداری دوجانبه داشت که در حاشیه این دیدار چهار سند همکاری اقتصادی بین دو کشور امضا شد.
بیانیه پایانی شانگهای: همه کشورها به تعهداتشان در برجام عمل کنند
سازمان همکاری شانگهای در بیانیه‌ پایانی این اجلاس، از همه کشورهای عضو برجام خواست به تعهداتشان در برجام عمل کنند. هند و پاکستان کشورهای تازه عضو شده در این اجلاس هستند که در کنار چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای دایم و افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان اعضای ناظر را تشکیل می دهند. دیدار بعدی سرای سازمان شانگهای در تابستان آینده در قرقیزستان برگزار می‌شود.
ترامپ: با یا بدون جی 7، جاه طلبی های ایران را کنترل می کنیم
دیروز در کانادا هم اجلاس کشورهای صنعتی جهان برگزار شد. ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی پایانی خود در اجلاس سران گروه ۷ گفت: «طیف گسترده‌ای از تهدیدهای امنیت ملی از جمله تهدید ایران هم بررسی شد؛ کشورهای عضو جی7 متعهد شدند که کماکان جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را کنترل کنند البته با یا بدون جی7، این جاه‌طلبی‌ها باز هم کنترل خواهد شد.» در واکنش بعیدی نژاد سفیر کشورمان در لندن با اشاره به عکسی از حضور سران گروه 7 در این نشست که در آن ترامپ روی صندلی نشسته و دیگر رهبران مقابل او ایستاده‌اند، گفت: ترامپ دیر به اجلاس آمد و زود هم رفت و در مواضع خود تنها بود. این عکس گویای حقایق بسیاری از ماهیت فعلی روابط آمریکا با متحدان خود است.
بیانیه تند جی 7 علیه ایران
در بیانیه پایانی اجلاس جی 7 اشاره ای به لزوم پایبندی آمریکا به توافق هسته ای نشد اما در عوض اتهام افکنی های متعددی علیه ایران انجام شد. این کشورها همچنین بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند. به گزارش تسنیم در بند 20 این بیانیه آمده است: «با درک تهدیدهایی که برنامه موشک‌های بالستیک ایران متوجه صلح و امنیت بین‌المللی می‌کند، از ایران می‌خواهیم پرتاب موشک‌های بالستیک و تمامی دیگر اقداماتی را متوقف کند که با قطعنامه 2231- و تمامی ضمایم آن- مغایرند و منطقه را بی‌ثبات می‌کنند  و به اشاعه فناوری‌های موشکی خاتمه دهد.در عین حال ترامپ به خاطر اختلاف نظر تعرفه ای با دیگر اعضای گروه 7 تایید آمریکا  را از پای این بیانیه پس گرفت.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد