hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > در خدمت و خیانت جام‌جهانی به اقتصاد ایران

در خدمت و خیانت جام‌جهانی به اقتصاد ایران

بال زدن یک پروانه در نیمکره غربی می‌تواند باعث یک طوفان سهمگین در نیمکره شرقی شود. حال وقتی بدانیم این پروانه در نزدیکی ما و همسایه شمالی‌مان روسیه در حال پرواز است می‌توانیم نتیجه بگیریم که احتمالا تأثیراتی روی زندگی و البته برخی مشاغل داشته باشد.
مشاغلی که بعضی از آنها شاید در نگاه اول هیچ ربطی به برگزاری جام جهانی فوتبال آن هم در یک کشور خارجی نداشته باشند اما زنجیره اتفاقات، آنها را هم درگیر این رویداد بزرگ ورزشی می‌کند؛ رویدادی که از پنجشنبه 24خرداد شروع می‌شود و تا یک‌ماه بعد ادامه دارد و در این مدت خیلی‌ها از آن سود می‌برند. البته بعضی‌ها هم هستند که از آن متضرر می‌شوند و حسابی با آن مخالف هستند.

 تخمه‌فروشی‌ها

شاید فکرش را هم نکنید اما برنده واقعی مسابقات جام جهانی و کلا هر تورنمنت فوتبالی در ایران تخمه‌فروش‌ها هستند. از آنجا که ایرانی‌ها به خوردن تخمه هنگام تماشای فوتبال علاقه بسیار زیادی دارند نان این صنف در این ایام حسابی توی روغن است و کلی سود می‌برند. برای مثال صاحب یک تخمه‌فروشی عمده در شهرری به همشهری می‌گوید به‌طور محسوسی فروش تخمه در ایامی که رویدادهای مهمی در حال برگزاری است بیشتر می‌شود. او توضیح می‌دهد زمانی که تیم والیبال بازی دارد یا زمانی که فینال جام حذفی یا لیگ برتر یا دربی‌ها در حال برگزاری است سرمان حسابی شلوغ می‌شود. تقاضا آنقدر بالا می‌رود که حتی گاهی تخمه جابانی (ژاپنی) با قیمت بیش از 20هزار تومان برای هر کیلوگرم، فروخته می‌شود. این تخمه‌فروش می‌گوید پیش‌بینی می‌کنم با نزدیک شدن جام‌جهانی فروش ما تا 40درصد نسبت به روزهای عادی سال افزایش پیدا کند.

آژانس‌های مسافرتی

نزدیک به 5هزار و 600قطعه بلیت مسابقات جام‌جهانی برای ایرانی‌ها درنظر گرفته شده که تا الان تقرببا تمام آن را فدراسیون فوتبال ایران فروخته است. این البته غیراز کسانی است که از خارج کشور برای حمایت تیم ملی به روسیه سفر خواهند کرد. حالا اگر فرض کنیم همه کسانی که می‌خواهند به روسیه بروند از تورهای مسافرتی استفاده می‌کنند به این نتیجه می‌رسیم که آژانس‌های مسافرتی هم از برندگان جام جهانی هستند. هم‌اکنون هزینه سفر به روسیه با اقامت 7شب و 8روز و پرواز ایرانی نزدیک به 10میلیون تومان است. البته این غیراز هزینه بلیت است که بازی‌های ایران حداقل 100دلار قیمت دارند و بسته به بازی‌ها متفاوت است. البته تماشای بازی تیم‌های دیگر و در مراحل بالاتر می‌تواند گران‌تر هم تمام شود و تا 1000دلار بالا برود. با این حساب آژانس‌های مسافرتی از جابه‌جایی مسافران 560میلیارد تومان درآمد کسب خواهند کرد که البته سهم خود آژانس‌ها از این درآمد متفاوت است و باید پول بلیت هواپیما و اقامت را از آن کم کرد.


کافه‌ها و کافی‌شاپ‌ها

در کشورهای خارجی برای پخش زنده مسابقات ورزشی به‌خصوص فوتبال قوانین سختگیرانه‌ای وجود دارد. در ایران اما این پخش رایگان است و هر کسی می‌تواند آن را ببیند. این مسئله باعث می‌شود که کافه‌داران و صاحبان کافی‌شاپ‌ها از آن استفاده کرده و با پخش فوتبال از تلویزیون‌های بزرگ مشتری جمع کنند. خوبی این مکان‌ها این است که می‌شود لذت تماشای دسته‌جمعی فوتبال را در یک محیط جمع و جور و البته با حضور خوردنی‌های مختلف امتحان کرد. معمولا هم از این اتفاق استقبال خوبی می‌شود و حتی بعضی کافه‌های معروف برای این کار بلیت‌فروشی دارند و باید از قبل جا رزرو کرد؛ اتفاقی که نشان می‌دهد کافه‌دارها جزو برندگان جام جهانی هستند.

فروشندگان محصولات ورزشی

اگر یک سر به منیریه تهران بروید خواهید فهمید که نزدیک شدن به جام جهانی چه رونقی به این بخش از بازار داده است. آنطور که خبرنگار همشهری روایت کرده سر فروشندگان لباس‌های تیم ملی ایران و سایر تیم‌های ملی حسابی شلوغ است و البته غیراز آن تب فوتبال بازی کردن هم داغ می‌شود و این امر باعث شده لوازم ورزشی مثل توپ و البته برخی وسایل طرفداری از فروش بالایی برخوردار شوند. با توجه به اینکه کپی‌رایت در ایران رعایت نمی‌شود قیمت لباس‌های تیم‌های مختلف که البته اصل هم نیستند به‌مراتب پایین‌تر از نمونه‌های اورجینال است؛ هر چند لباس‌های اصل را هم می‌شود از فروشگاه‌هایی که نمایندگی برندهای معتبر را دارند خریداری کرد.

 سایت‌های پیش‌بینی  و ...  

بالا رفتن سرعت اینترنت در سال‌های گذشته باعث شده که دیگر فقط تلویزیون نباشد که پخش مسابقات را بر دوش دارد و حالا چندین سایت و تلویزیون اینترنتی هم این مسابقات را پخش کرده و از فروش حق عضویت و البته گرفتن تبلیغات درآمد بالایی کسب کنند. غیراز این، سایت‌ها و چندین سایت دیگر که خیلی‌هایشان در تلویزیون هم تبلیغات دارند به برگزاری مسابقات پیش‌بینی نتایج اقدام کرده‌اند که تجربه نشان داده مورد استقبال قرار خواهند گرفت و آنها هم سود خوبی از جام جهانی خواهند برد.


گیم‌نت‌ها


جام جهانی که در روسیه آغاز شود، نمونه‌های محلی‌اش در بسیاری از گیم‌نت‌ها و کلوب‌های بازی هم شروع خواهد شد و از همین حالا در بسیاری از این مراکز سرگرمی برنامه مسابقات را اعلام کرده‌اند و هر کس در حال آماده‌سازی‌ تیم خودش است. غیراز این تورنمنت‌ها خیلی‌ها هم هستند که به‌خاطر جو فوتبال به این مراکز سر می‌زنند و چند ساعتی را به فوتبال مجازی می‌گذرانند. این یعنی گیم‌نت‌ها هم از برندگان واقعی جام جهانی فوتبال روسیه خواهند بود. هم‌اکنون متوسط هر ساعت بازی در گیم‌نت‌ها 5هزار تومان است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد