hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تهران| دردسر فرونشست برای پایتخت

تهران| دردسر فرونشست برای پایتخت

درحالی‌که معاون عمرانی استانداری تهران می‌گوید اخبار منتشرشده درباره فرونشست‌های زمین در بعضی از مناطق تهران مثل فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) علمی و کارشناسی نیست دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی می‌گوید در این مناطق فرونشست زمین دیده می‌شود.

به گزارش رویداد امروز، چند روز گذشته محمد تقی‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در جمع خبرنگاران در خصوص فرونشست‌های زمین در تهران اظهار داشت: موضوع فرونشست‌های زمین در تهران باید موردبررسی کارشناسی و تخصصی قرار بگیرد که تاکنون نیز جلساتی در این خصوص برگزارشده است. او افزود: بعضی از اخباری که اخیرا در رسانه‌ها در خصوص فرونشست زمین مطرح‌شده است، مستند علمی و کارشناسی دقیقی ندارد و گمانه‌زنی‌هایی است که از سوی بعضی از مسئولان مطرح می‌شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران اظهار داشت: نمی‌شود شرایطی که در یک نقطه خاص تهران اتفاق افتاده و فرونشستی را داشته‌ایم به پهنه گسترده‌تری از استان تعمیم بدهیم. تقی‌زاده با تأکید بر اینکه بعضی از اظهارات مبنای فنی، علمی و کارشناسی ندارد، گفت: در شورای مدیریت بحران این موضوع به‌صورت تخصصی موردبررسی قرار می‌گیرد و اگر دستگاه‌های مختلف مستند علمی دارند آن را به استانداری تهران ارائه بدهند تا تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شود. او بیان داشت: دستگاه‌های مختلف تا از قطعیت موضوعی اطمینان حاصل نکردند و بررسی‌های لازم صورت نگرفته است از مطرح کردن آن در فضای عمومی باید اجتناب کنند؛ چراکه موجب نگرانی مردم و شهروندان می‌شود و دل‌نگرانی‌هایی ایجاد می‌شود. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا فرونشست‌های زمین در فرودگاه مهرآباد و امام خمینی (ره) خواهیم داشت، گفت: خیر، این مباحث مبنای علمی و کارشناسی ندارد و باید موردبررسی قرار بگیرد.

مرز فرونشست زمین در تهران تا اطراف میدان انقلاب رسیده است

اما در واکنش به صحبت‌های اخیر دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با تأکید بر اینکه اگر درباره فرونشست زمین صحبت نشود، کل موضوع دچار فراموشی می‌شود، گفت علاوه بر اینکه خطر گسترش فرونشست زمین در دشت‌های کشور مشاهده می‌شود در استان تهران در مناطق جنوب، جنوب غرب تهران، ورامین، دشت شهریار، اتوبان قم و فرودگاه امام خمینی نیز فرونشست زمین دیده می‌شود. علی بیت‌اللهی با اشاره به اظهارات اخیر معاون هماهنگی امور استانداری تهران مبنی بر اینکه فرونشست زمین در فرودگاه‌های تهران مبنای کارشناسی و علمی ندارد، گفت: هم‌اکنون مرز فرونشست زمین در تهران تا اطراف میدان انقلاب رسیده است، منتهی فرونشستی که در جنوب تهران وجود دارد و عدد آن به مرز 25 سانتی‌متر در سال رسیده است با عددی که درباره داخل شهر مطرح می‌شود، متفاوت است و این عدد برای فرودگاه امام خمینی (ره) و مهرآباد مطرح نیست و عدد فرونشست در این مناطق به‌مراتب پایین‌تر است. دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی اظهار کرد: فرودگاه‌ها به دلیل نوع کاربری که دارند، در دشت‌ها و مناطق هموار احداث می‌شوند و ازآنجاکه در دشت‌های کشور، پدیده فرونشست زمین به دلیل مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی بالاست، می‌توان انتظار داشت که فرودگاه‌های کشور نیز تحت تأثیر فرونشست زمین قرار بگیرند. او افزود: شاید برخی مسئولان درباره فرونشست زمین به این دلیل که مردم دچار نگرانی نشوند، صحبت نکنند و وقتی از سوی پژوهشگران مواردی مطرح می‌شود نیز بگویند مبنای کارشناسی ندارد اما ما به‌عنوان پژوهشگران اگر موارد مربوط به فرونشست زمین را نگوییم، کل موضوع دچار غفلت و فراموشی می‌شود.

فرونشست زمین همچون یک زلزله خاموش است

عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تأکید کرد: مواردی که درباره فرونشست زمین در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح می‌شود، باعث شده است تا پدیده فرونشست زمین که از سال 78 آن را فریاد زده‌ایم، موردتوجه قرار بگیرد و اگر مطرح نمی‌شد، جدیت لازم هم برای مقابله وجود نداشت؛ بنابراین منظور از طرح موضوع، ایجاد نگرانی در جامعه نیست بلکه هدف این است که مسئولان به آن توجه کنند و تدابیر لازم برای مقابله با این پدیده اتخاذ شود. بیت‌اللهی بابیان اینکه فرونشست زمین همچون یک زلزله خاموش است که نه‌تنها در دشت‌ها بلکه در داخل شهرها نیز آثار خود را نشان داده است، خاطرنشان کرد: فرونشست زمین به‌صورت خزنده در حال شدت گرفتن است و همه دشت‌ها و مناطق شهری ازجمله تهران را تحت تأثیر قرار داده است. در منطقه معین‌آباد ورامین، وضع فرونشست زمین و شکاف‌هایی که حاصل از این پدیده است، بسیار ناراحت‌کننده است. وقتی می‌گوییم آبیاری در مزارع باید به روش‌های نوین باشد و روش غرقابی باید متوقف شود و باید از کشاورزان برای استفاده از این روش‌ها حمایت شود، مسئولان باید به این موارد توجه کنند. اگر این موارد مطرح نشود نتیجه‌ای ندارد جز اینکه کل موضوع فراموش می‌شود و وقتی متوجه می‌شویم که کار از کار گذشته است. مدیر بخش زلزله و رانش زمین‌مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: درروش آبیاری غرقابی که روشی منسوخ‌شده است، درصد زیادی از حجم آب هدر می‌رود و در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت مدیریتی بسیار مهمی دارد. اگر با روش‌های تشویقی روش آبیاری نوین با حداقل مصرف آب جایگزین شده بود اکنون فرونشست زمین تا این حد به بحران نرسیده بود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد