hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > غربالگری سه سرطان شایع در مراکز بهداشتی

غربالگری سه سرطان شایع در مراکز بهداشتی

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به اجرای فاز دوم غربالگری سه سرطان شایع، از مردم خواست که برای انجام آزمایش‌های رایگان به مراکز جامع خدمات سلامت مراجعه کنند.

دکتر محمد جعفر صادقی در این رابطه اظهار کرد: غربالگری سه سرطان پستان، سرویکس و کلورکتال به منظور شناسایی و تشخیص زودهنگام سرطان در مراکز جامع خدمات سلامت و مراکز بهداشتی انجام می‌گیرد. وی ادامه داد: در این غربالگری آزمایش‌هایی به صورت رایگان برای برخی افراد که به نوعی در معرض خطر ابتلا به بیماری سرطان هستند اما هیچ نوع شکایتی از بیماری نداشته‌‌اند و علائمی ندارند، انجام می‌شود.
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه غربالگری برنامه‌ای رایگان و ساده است، گفت: فرد با حضور در کلیه مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌تواند با انجام آزمایشات در خصوص سه سرطان پستان، سرویکس و کلورکتال از بیماری خود در زمان مناسب اطلاع پیدا کند.
وی اظهار کرد: در برنامه غربالگری سرطان سینه در مراکز بهداشت، نحوه بررسی سینه جهت مشاهده توده احتمالی آموزش داده می‌شود تا در صورت مشاهده مورد مشکوک، فرد با مراجعه به متخصصین از وضعیت سلامت خود مطلع شود.
صادقی با اشاره به اجرای فاز نخست غربالگری سه سرطان شایع از ابتدای برنامه تحول نظام سلامت تاکنون گفت: در طی این مدت، غربالگری سرطان پستان برای ٢١٠ هزار نفر از زنان ٣٠ تا ۶٩ سال در مراکز بهداشتی و درمانی انجام شده است که از این تعداد ٣١٧ نفر دارای علائم بیماری بوده‌اند و به متخصصان معرفی شده‌اند. مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آمار مربوط به غربالگری سرطان سرویکس و دهانه رحم بیان کرد: در نتیجه انجام آزمایش پاپ‌اسمیر بر روی ۷۶ هزار نفر، موفق به شناسایی ۳۳ نفر و ارجاع این افراد به سطح دو شده‌ایم. صادقی به آمار غربالگری سرطان کلورکتال هم اشاره کرد و گفت: تغییر در اجابت مزاج، اسهال، یبوست، وجود خون در مدفوع و کاهش وزن و خستگی می‌تواند از علائم این سرطان باشد که بیشتر افراد بالای ۵۰ سال در این خصوص مورد غربالگری قرار می‌گیرند.
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: از ابتدای سال ٩۶ تاکنون غربالگری سرطان کلورکتال بر روی ۲۱ هزار نفر انجام گرفته است که از این تعداد ۱۴۲ نفر شناسایی و به سطح دو ارجاع داده شده‌اند. صادقی تأکید کرد: مردم می‌توانند با مراجعه به مراکز جامع خدمات سلامت و تشکیل پرونده،‌ در غربالگری‌های سه سرطان شایع به صورت رایگان شرکت کنند. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد