hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کهکیلویه و بویر احمد| عطر خوش رمضان در کهگیلویه و بویراحمد

کهکیلویه و بویر احمد| عطر خوش رمضان در کهگیلویه و بویراحمد

یکی از مناسبت‌هایی که استان کهگیلویه و بویراحمد در آن از سنت‌های زیبایی برخوردار بوده، ماه مبارک رمضان است.


شونشینی یا همان شب‌نشینی، دیدوبازدید، دورهم نشستن‌های اهل فامیل و خویشاوندان و کاسه بهره «غذا دادن به همسایه» ازجمله سنت‌های زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد در ماه مبارک رمضان است.

در شب‌های ماه مبارک رمضان مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد پس از افطار دورهم جمع می‌شوند و ضمن قرائت قرآن کریم، دعا و مناجات، از احوال و زندگی و مشکلات یکدیگر اطلاع پیدا می‌کنند.

اما یکی از سنت‌های ناب مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد در ماه مبارک رمضان، سنت غذا دادن به همسایه بوده که این سنت به زبان لری به‌عنوان کاسه بهره معروف است. در این سنت مردمان این استان موقع افطار غذایی را که برای خود تهیه‌کرده‌اند، به همسایه‎‌های مستمند و نیازمند می‌دهند. مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز خداجویی و دستگیری مستمندان و نیازمندان از ویژگی‌های نیک آنان بوده و سنت غذا دادن به همسایه در ماه رمضان نیز برگرفته از همین ویژگی‌ها است. در سنت کاسه بهره، مردمان این استان در هنگام تهیه غذا و افطاری، ضمن بهره بردن خود از غذای تهیه‌شده، خانواده‌های نیازمند و مستمند را نیز از آن غذا بهره مند می‌کنند. مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به اعتقادات اسلامی و مذهبی خود، در ماه مبارک رمضان به تهیه نذری و توزیع آن در میان نیازمندان و مستمندان می‌کنند که در این میان تهیه غذاهای محلی ازجمله این نذری‌ها است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد