hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| کاهش تراز دریاچه ارومیه

آذربایجان غربی| کاهش تراز دریاچه ارومیه

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: باوجود بارش‌های مناسب بهاره سطح تراز دریاچه ارومیه دو سانتیمتر کاهش دارد.


فرهاد سرخوش سطح تراز روز یکشنبه دریاچه ارومیه را ۱۲۷۰.۸۴ سانتیمتر اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون وسعت دریاچه ارومیه دو هزار و ۳۹۱ کیلومتر بوده که در مقایسه با سال گذشته کاهش نشان می‌دهد.

وی میزان آب موجود دریاچه ارومیه را هم‌اکنون دو میلیارد و ۲۳۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و اظهار داشت: این میزان در سال گذشته دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب بود. سرخوش بابیان اینکه به دلیل بارش‌های بسیار مناسب بهاره تمام سدهای حوضه دریاچه ارومیه به‌جز سد شهرچایی ارومیه پر و سرریز شده است ادامه داد: متأسفانه به دلایل نظرات کارشناسی و فنی وزارت نیرو نمی‌توانیم باوجود نیاز آبی دریاچه این آب‌ها را به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی کنیم. مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه برداشت بی رویه کشاورزان به دلیل فصل کشاورزی و نیز پرت آب را از مهم‌ترین دلایل کارشناسی و فنی وزارت نیرو در خصوص رهاسازی آب سدهای استان به دریاچه ارومیه دانست. سرخوش خاطرنشان کرد: در این راستا مقررشده است بخشی از ذخایر آبی سدهای حوضه دریاچه ارومیه در فصل آبی سال جاری که مهر الی آبان ماه است به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود.

وی در خصوص تأثیرات منفی و زیست‌محیطی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه برای جمعیت ساکن در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: ریز گردهای نمکی که ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه هستند هم باعث از بین رفتن کشاورزی در آن منطقه شده وهم برای انسان‌های ساکنان منطقه مضراست و مشکلات ریوی و تنفسی در افراد ایجاد می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد