hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > تولید ۸۰ میلیون رقم بذر صیفی‌جات بومی تا پایان سال

تولید ۸۰ میلیون رقم بذر صیفی‌جات بومی تا پایان سال

مدیر پیگیری پروژه ملی بذر در دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر جزو دومین تا ششمین کشور تولید کننده سبزی و صیفی در دنیا هستیم، گفت: متاسفانه این تولید با بذرهای وارداتی صورت می‌گیرد که در نظر داریم با فعالیت کارخانه تولید بذر اصلاح شده صیفی جات تا پایان سال، ۸۰ میلیون رقم بذر در این حوزه ثبت و تولید کنیم.
به گزارش ایرنا، دکتر پیام نجفی در خصوص فعالیت کارخانه تولید بذر اصلاح شده صیفی‌جات افزود: در راستای توسعه تولید بذر صیفی‌جات و تامین کامل نیازهای بازار داخلی به ویژه با تکیه بر قابلیت‌ شرکت‌های دانش بنیان و نیز دستیابی به امنیت غذایی در کشور، ایجاد کارخانه تولید بذر اصلاح شده صیفی‌جات به پیشنهاد دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت، در ۱۰ سال گذشته مراحل تحقیق، توسعه و بازاریابی این صنعت در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.
وی بیان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با برخی دستگاه ها منعقد شده است، مقرر شد که این کارخانه طی ۵ سال و در سه مرحله توسعه، از ظرفیت ۲۰۰ میلیون رقم بذر در سال نخست به یک میلیارد رقم در مرحله دوم و در نهایت تولید ۵ میلیارد رقم بذر در مرحله ظرفیت کامل برسد.
نجفی ادامه داد: در حال حاضر برای تولید این ۲۰۰ رقم بذر سایت‌های مختلف از جمله سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد  اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای  مجلسی، دهاقان و نیز جنوب کشور و واحد دانشگاهی جیرفت وارد شده اند و قرار است که در واحد هرمزگان نیز این سایت ایجاد شود.
مدیر پیگیری پروژه ملی بذر در دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: فعلا با ظرفیت ۲۰۰ میلیون بذر گلخانه‌ای و همین مقدار بذر فضای باز کار را شروع کرده‌ایم و قرار است که  فاز به  فاز طرح توسعه پیدا کند، الان در حد محدود بذر تولید می‌شود و تا پایان سال ما امیدواریم ۸۰ میلیون بذر تولید کنیم که درحال حاضر پروسه تولید آن در گلخانه های وابسته به دانشگاه در حال انجام است.
وی ادامه داد: در حال حاضر  ۱۱ رقم بذر گواهی شده است و ۵ رقم بذر نیز امسال اضافه می‌شود و پروسه گواهی بذر و افزایش ثبت رقم‌های جدید همینطور ادامه دارد و اینطور نیست که در جایی متوقف شود، هر کدام از این بذرها که گواهی می‌شود در بازار ارزیابی و بازاریابی می‌شوند و بعد تجاری سازی آن صورت می‌گیرد.
نجفی اظهار کرد: الان برخی ارقام خیار، گوجه و فلفل گواهی شده‌اند و در حال پیدا کردن بازار خود هستند، کنجد نیز همینطور. کار بر روی کنجد به صورت ویژه صورت می‌گیرد، چون یک گیاه بومی روغنی بسیار مهم برای کشور است. متاسفانه هم به لحاظ مکانیزاسیون و برداشت ما در خصوص کنجد مشکل داریم و دیتابانک خوبی از کنجد نداریم، کشورهای خارجی از ما در زمینه دیتا بانک کنجد جلو افتاده‌اند، با وجود اینکه کنجد محصول بومی کشورما است در صورتی که ایران باید در این زمینه پیشتاز باشد.
وی یادآور شد : الان در خصوص کنجد نیز کار در حال انجام است و امیدواریم ارقام کنجد نیز ثبت شود و بتوانیم به صورت صنعتی و گسترده این گیاه را که به لحاظ بازار کشش بسیار دارد و ظرفیت بازار خوبی دارد، تولید کنیم.
مدیر پیگیری پروژه ملی بذر در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در خصوص تولید بذرسبزی و صیفی بومی، ظرفیت صادراتی آن در کردستان عراق ارزیابی شده و مثبت بوده است و همچنین در صورت تولید انبوه این بذرها امکان صادرات به افغانستان، عراق، کشورهای شمال حوزه آذربایجان و قزاقستان بازاریابی خواهیم داشت.
وی در خصوص مزیت بذرهای تولیدی نسبت به بذرهای وارداتی افزود: مزیت بذرهای ما این است که در شرایط بومی ایران تولید شده‌اند و این ویژگی مهم کار است. در تولید بذرهای بومی سموم کمتری استفاده شده، در نتیجه مصرف کنندگان سموم کمتری مصرف می‌کنند و با ذائقه ما بیشتر سازگاری دارند.
نجفی بیان کرد: بذرهای ما در ایران و با گیاهان بومی ایران تولید شده‌اند و وزارت کشاورزی ارزیابی که انجام داده ۸۳ درصد از کشاورزانی که این بذرها را بکار برده‌اند از عملکرد آن نسبت به نمونه خارجی آن رضایت داشته‌اند. این رضایت به لحاظ میوه دهی، میزان برداشت، حداقل از بین رفتن محصول از طریق آفت بوده است و این مزیتی است که نسبت به بذرهای وارداتی وجود دارد.
وی یادآور شد: در زمینه تولید بذر باید در کشور خیلی کار شود، متاسفانه این خلاء در کشور وجود دارد. طبق آمار وزارت کشاورزی در خصوص سبزی و صیفی ۶۴۰ میلیون بذر وارد کشور می‌شود که حدود ۷۰ درصد بذر خیار است. با توجه به بالابودن رقم خیار ما نیز در تولید رقم بذر خیار رقم بالایی ثبت کرده‌ایم، همچنین بر روی رقم بذر گیاهانی از جمله گوجه فرنگی، فلفل، ملون، هندوانه، پیاز، بادمجان محققان در حال تحقیق و کارهستند.
نجفی افزود: الان ۶۴۰ میلیون رقم  بذر نیاز کشور در خصوص بذر گلخانه‌ای است، ۵ میلیارد رقم بذر فضای باز نیاز کشور هستند. کشوری که جزو شش کشور اول دنیا در زمینه سبزی و صیفی به لحاظ اقلیم و شرایط آب و هوایی قرار دارد، قاعدتا باید از این جهت بی‌نیاز باشد و یا حرفی برای گفتن در حوزه تولید بذر داشته باشد. متاسفانه با توسعه گلخانه‌ها عدد ۶۴۰ میلیون بذر مورد نیاز کشور به ۱.۶ میلیارد می‌رسد یعنی با سیاست دولت به لحاظ اینکه کشور باید راندمان نهاده‌های کشاورزی خود را بالا ببرد و قرار است که گلخانه هایمان توسعه پیدا کنند، این نیاز افزایش پیدا می‌کند.
وی گفت:  امیدواریم با تولید بذر در کارخانه تولید بذر اصلاح شده صیفی‌جات بتوانیم نیاز کشور و امنیت غذایی را تامین کنیم، چرا که در بحث امنیت غذایی، کنترل خود بذر در اختیار خودمان است. این بذرها به هیچ عنوان تراریخته نیستند، بومی هستند و کاملا در فرآیند طبیعی درست شده اند و دستکاری ژنتیکی اصلا ندارند. ارقام مختلف و فراوانی از بذرها دائم کشت شده‌اند و صفات بذرها همه به صورت تصادفی شناسایی شده تا به رقم مورد نظر برسند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد