hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > بررسی تاثیر بارندگی‌های تهران روی مخازن سدها

بررسی تاثیر بارندگی‌های تهران روی مخازن سدها

آمارها حاکی از آن است که بارندگی‌های استان تهران نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش داشته که این اتفاق باعث شده است ذخیره سدهای پنجگانه تهران با افزایش ۳۰۰ میلیون مترمکعبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۹۴۰ میلیون مترمکعب عبور کند.
به گزارش ایسنا، میزان بارش‌های استان تهران از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهرماه ۹۷) تاکنون به ۳۸۰ میلیمتر رسیده است. این میزان بارندگی در مقایسه با سال پیش از آن ۶۰ درصد و نسبت به مدت متوسط بلندمدت ۴۲ درصد افزایش یافته است.
سدهای لتیان، ماملو کرج و طالقان حدودا ۸۵ تا ۹۰ درصد پر هستند و سد لار بر اساس ظرفیت اسمی حدود ۲۰ درصد، اما بر اساس ظرفیت آبگیری از زمان بهره برداری تاکنون ۴۵ درصد آب دارد. طبق آخرین اخبار ورودی سد کرج حدود هفت تا هشت مترمکعب در ثانیه، سد لتیان حدود شش متر مکعب در ثانیه، سد طالقان حدود هشت مترمکعب در ثانیه، سد ماملو حدود چهار مترمکعب و سد لار حدود هفت مترمکعب در ثانیه است.
به طور کلی حجم ذخیره سدهای پنجگانه استان تهران(لتیان، امیرکبیر، طالقان، ماملو و لار) به ۹۴۰ میلیون مترمکعب رسیده است. سال گذشته در همین بازه زمانی حجم آب ذخیره شده در سدهای استان به ۶۴۰ میلیون مترمکعب رسیده بود که به واسطه بارندگی‌های بسیار مناسب سال آبی جاری شاهد افزایش ۳۰۰ میلیون مترمکعبی ذخیره سدهای تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.
آخرین وضعیت مصرف آب شرب تهران
مخازن سدهای تهران درحالی افزایش داشته است که در مقابل میزان مصرف آب در تهران نیز روندی رو به رشدی به خود گرفته است. به گفته محمد شهریاری-مدیر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برق‌آبی آب منطقه‌ای تهران- به نقل از وزارت نیرو  مصرف سالانه آب شرب تهران به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است. تقریبا هر سال ۶ بار حجم مخزن سد امیرکبیر برای تامین آب شرب تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد که در شرایط نرمال ۷۰ درصد از آب شرب تهران از آب‌های سطحی و منابع سدها و ۳۰ درصد آن توسط منابع زیرزمینی تامین می‌شود.
با این حال پیش‌بینی شده است با توجه به افزایش ۳۰۰ میلیون مترمکعبی ذخیره سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به سال گذشته آب شرب مورد نیاز تهران در سال آبی ۹۹-۹۸ با چالش کم‌تری تامین شود.  
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد