hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > گردشگری و مهاجرت > ضوابط «اقامتگاه‌های بومگردی» به‌زودی ابلاغ می شود

ضوابط «اقامتگاه‌های بومگردی» به‌زودی ابلاغ می شود

معاون گردشگری از تهیه ضوابط «اقامتگاه‌های بومگردی» و ابلاغ آن در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش ایسنا، «اقامتگاه بومگردی» واژه فارسی رایج‌شده و یا جایگزین «اکولوژ» است که در نتیجه جنبش «Ecotourism» و «Eco-Traveler» پدید آمد؛ یعنی مسافرانی که به حفظ محیط زیست و تعالی آن کمک می‌کنند و ترجیح می‌دهند به جای اقامت در هتل‌های پنج‌ستاره، اکولوژها را انتخاب کنند. این جنبش از اوایل دهه ۹۰ میلادی شکل گرفت و در برخی نقاط همچون خاورمیانه با شیبی ملایم به حرکت خود ادامه داد.
در ایران نیز این حرکت عمری بیش از یک دهه دارد که سرآغاز آن با مخالفت و مقاومت در پذیرش از سوی جوامع صنعتی و سرمایه‌گذاری هتلدار همراه بود.
پس از نگارش شیوه‌نامه‌هایی درباره بومگردی و ذکر نام آن در آیین‌نامه‌ها و مصوبه‌های دولتی، توسعه این اقامتگاه‌ها به عنوان اولویت رؤسای سازمان (وزارتخانه) میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت، تا آن‌جا که ایدئولوژی ساخت و بهره‌برداری از دوهزار واحد بومگردی تا پایان عمر دولت مطرح شد؛ برنامه‌ای که اینک کیفیت بومگردی‌ها را در معرض تهدید قرار داده است.
طبق آخرین آماری که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مردادماه امسال اعلام کرد: شمار اقامتگاه‌های بومگردی به ۱۷۰۰ واحد نزدیک شده، ‌ این درحالی است که توزیع و تراکم این واحدهای اقامتی در مناطق مختلف یکسان نیست، به این معنی که برخی استان‌ها بیش از ظرفیت تقاضا، چنین محصولی را عرضه کرده‌اند و در مقابل، برخی استان‌ها و مناطق از وجود هرگونه اقامتگاه بومگردی عاری است.
علاوه بر این، تبلیغ گسترده سازمان (وزارتخانه) میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای اقامتگاه بومگردی با هدف «توسعه سفر و اقامت ارزان» بود، درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ اقامت در برخی از این اقامتگاه‌ها در رقابت با هتل‌های سه و حتی پنج‌ستاره قرار گرفته است.
چالش دیگری که اقامتگاه‌داران بومگردی را درگیر کرده و به انتقاد نیز واداشته، ورود رقیبانی به این عرصه است که با معیارهای اصلی «اکولوژ» به معنی حفظ محیط زیست و توسعه پایدار گردشگری فاصله زیادی دارند و چهره بومگردی‌ها را تخریب کرده‌اند.
ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با تایید چنین مشکلاتی که هویت واقعی اقامتگاه‌های بومگردی را در معرض تهدید و تخریب قرار داده است، در گفت‌وگو با ایسنا از تهیه ضوابط خاص اقامتگاه‌های بومگردی خبر داد و افزود: در حوزه بومگردی فرایند درحال تغییر است، در نتیجه ضوابط درجه‌بندی و سطح‌بندی آماده شد که شش‌ ماه برای مطالعه آن وقت گذاشته و با انجمن مربوطه برای تهیه این ضوابط مشورت شده است و به‌زودی ابلاغ خواهد شد. پس از ابلاغ، از اداره‌های استانی می‌خواهیم  براساس آن ضوابط مجوز صادر کنند.
او با اشاره به برخی مشکلات بومگردی‌ها اظهار کرد: بعضا دیده می‌شود این خانه‌ها خیلی سنتی هستند و معیارشان برای این‌که بومگردی تلقی شوند، فقط کاه‌گِل کردن بنا بوده است، درصورتی ‌که خدمات و تجهیزات در این اقامتگاه‌ها خیلی اهمیت دارد. باید خدمات بومگردی‌ها استاندارد و براساس آن قیمت‌گذاری انجام شود.
تیموری درباره شیوه قیمت‌گذاری در این اقامتگاه‌ها گفت: تعداد اقامتگاه‌های بومگردی هنوز جوابگوی تقاضا نیست، بنابراین نمی‌توان قیمت‌گذاری را آزاد کرد. باید تعداد آن‌ها در هر استان متناسب با تقاضا افزایش یابد تا درباره قیمت‌گذاری این اقامتگاه‌ها، سیاست آزادسازی را اجرا کرد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره رفع محدودیت‌هایی که از سوی اداره بهداشت و درمان و اماکن نیروی انتظامی به این اقامتگاه‌ها وارد شده است، اظهار کرد: ضوابط مربوط به بهداشت آن‌چنان که استاندارد این اقامتگاه‌ها است، تدوین شده و اداره اماکن نیروی انتظامی در حد توان همکاری خوبی با این اقامتگاه‌ها دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد