hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > گردشگری و مهاجرت > این خیابان را فقط "پیاده‌ها می‌بینند!

این خیابان را فقط "پیاده‌ها می‌بینند!

در سراسر جهان شهرهای بسیاری وجود دارد که به منظور برخورداری از مزایای پیاده‌راه‌سازی و رفاه حال ساکنان، اقدام به بهسازی و مناسب‌سازی بافت‌های قدیمی و جدید خود برای عابران پیاده کرده‌اند.

به گزارش ایمنا، کپنهاگ، شهری است که برای داشتن خیابان‌های سرسبز و بی‌نظیر مخصوص عابران پیاده خود شهرت جهانی و بین‌المللی دارد و به داشتن کافه‌های فراوان موجود در فضای باز و فرهنگ ملی غنی، شناخته شده است. این شهر یکی از نخستین شهرهای جهان است که دست به پیاده‌راه‌سازی زده است و از جمله موفق‌ترین شهرهایی به حساب می‌آید که ورود اتومبیل‌ها را به بسیاری از خیابان‌های اصلی و مرکزی خود ممنوع کرده است.


کپنهاگ همچنین شهری است که ایجاد و رونق ساختمان‌ها، جاده‌ها و خیابان‌های توسعه‌یافته و زیبای آن به هیچ وجه به طور تصادفی و با عجله انجام نگرفته است. نقطه به نقطه این شهر، به هر منظوری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، حاصل سال‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شهری است که پیاده‌سازی آن‌ها با دقت کامل انجام گرفته است.

بسیاری از این برنامه‌ریزی‌ها دربرگیرنده مسیرهای تردد فاقد اتومبیل و مختص عابران پیاده است. یکی از این مناطق خرید، خیابان "استروگت" واقع در مرکز شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک به حساب می‌آید که از جمله محبوب‌ترین جاذبه‌های جهانگردی و یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های پیاده‌راه‌سازی شده اروپا با طول بیش از یک کیلومتر است.


سال ۱۹۶۲ و از زمانی که مرکز خرید اصلی این خیابان تبدیل به تفرجگاه عابران پیاده شد، در حدود ۹۶هزار کیلومترمربع از آن به تردد عابران پیاده اختصاص یافت و اجازه عبور اتومبیل‌ها تنها با پایین‌ترین سرعت ممکن در اختیار قرار گرفت، نقطه عطفی برای این خیابان محسوب می‌شود.

استروگت دارای پیچ و خم‌های بسیار، خیابان‌های باریک، قدیمی و طولانی و به طور کلی شامل یک مجموعه خطی از چهار خیابان قرون وسطایی است که وجود ساختمان‌های شکیل، سر به فلک کشیده و انبوه در کنار مغازه‌های رنگارنگ، متنوع و چشم‌نواز در آن حس مرموز و اسرارآمیزی در دل عابران و بازدیدکنندگانش ایجاد می‌کند.


پیکربندی‌های خاص این ساختمان‌ها هم‌چون حفاظ و مانعی طبیعی در برابر وزش باد عمل می‌کند. این خیابان مخصوص استفاده تمامی اقشار جامعه، با سوابق مختلف، فرهنگ‌های متنوع و قومیت‌های گوناگون ساخته شده است که حضور این حجم از تنوع و تفاوت در کنار معماری متنوع تاریخی آن، محیطی آرام‌بخش و لذت‌بخش فراهم آورده است.


امروزه خیابان استروگت بهترین محل تهیه سوغات و خرید به حساب می‌آید، مملو از رستوران‌ها و کافه‌های متعدد است، میزبان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری دانمارک است، در سراسر آن نوای موسیقی نوازندگان خیابانی به گوش می‌رسد و امکان کسب آرامشی نشاط‌آور را برای همگان فراهم می‌آورد. آنچه این خیابان را از دید انسان منحصر به فرد می‌کند، میدان‌های رو باز آن است که به همراه سایر جاذبه‌ها و امکانات به برگزاری تفریحات رسمی و غیررسمی اختصاص یافته است.


از سوی دیگر علاوه بر مناطق مخصوص پیاده‌روی، این خیابان دارای خطوط دوچرخه‌سواری چشمگیری است که در تمامی فصول سال و در هر نوع شرایط آب و هوایی مملو از دوچرخه‌ها و دوچرخه‌سواران، در طیف وسیعی از رده‌های سنی گوناگون و شرایط اجتماعی مختلف است؛ دوچرخه‌هایی که در خدمت همه اقشار از ‌مدیران تجاری برجسته گرفته تا بازنستگان مسن و از زوج‌های جوان گرفته تا والدینی با فرزندان نوپا و یا کودکان چند ساله است. بدین ترتیب خیابان استروگت، یکی از صدها نمونه پیاده‌سازی شده در شهر کپنهاگ است که آن را تبدیل به شهری برای مردم و فضایی دوستدار مردم می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد