hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > کهکیلویه و بویر احمد| برگزاری جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران در یاسوج

کهکیلویه و بویر احمد| برگزاری جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران در یاسوج

چهارمین جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران‌زمین (کوچ عشایر) 30 خردادماه تا یکم تیرماه در پارک ولایت یاسوج برگزار می‌شود.

 دبیر جشنواره کوچ عشایر گفت: عکس، مقاله و فیلم کوتاه، شاهنامه‌خوانی و ادبیات بومی عشایر، موسیقی مقامی، محلی و سنتی عشایر، سرپناه‌های عشایری و سکونتگاه عشایر، آئین‌های نمایش، نیایش و نمایش خیابانی، پخت و عرضه غذاهای محلی و سنتی عشایر، صنایع‌دستی عشایر، نمایش الگوهای زندگی، آداب‌ورسوم زندگی عشایری، رونمایی از لباس محلی و سازهای موسیقی محلی و تجلیل از بزرگان، نخبگان، خادمان به‌ویژه سرداران شهید عشایر و چهره‌های ماندگار ازجمله محورهای این جشنواره است.

حسین روحانی بابیان اینکه کوچ‌نشینی کهن‌ترین شیوه زیست بشر بوده که با پابرجا ماندن در عصر حاضر از بزرگ‌ترین جاذبه‌های این شیوه معیشت است، ابراز کرد: امروزه گردشگری یکی از منابع مهم در توسعه جوامع انسانی محسوب می‌شود و در این راستا گردشگری عشایری و روستایی یکی از نوین‌ترین شاخه‌های گردشگری است و در عصر صنعت و مدرنیته زندگی در دامان طبیعت و... می‌تواند برای بسیاری از مردم ایران و جهان سرشار از جاذبه باشد.

وی تصریح کرد: داشتن تنوع زبانی، لهجه، گویش، شکل‌های گوناگون ساخت سرپناه مسکونی بومی، آیین، آداب، مناسک رسوم، پوشاک و... از تأثیرپذیرترین شیوه‌های جذب گردشگر و معرفی استان است. روحانی اظهار داشت: تنوع فرهنگی در زندگی ایلی و شیوه معیشت شبانی در قالب زندگی کوچ رویی و ریشه داشتن در کهن‌الگوهای اسطوره‌ای ایران و...خلق‌وخوی خاصی را رقم‌زده است. وی گفت: شکل‌های گوناگون کوچ، گردشگری معنوی، آداب‌ورسوم و معروفیت در مهمان‌نوازی، تهیه صنایع‌دستی، تولیدات غذای بومی، انتخاب رنگ، فنون خاص دامداری در منطقه عشیره‌ای، محصولات دامی خاص یاسوج پایتخت طبیعت ایران در کنار منابع عظیم نفت و گاز، معادن کم‌نظیر، فراوانی آب، چهارفصل بودن و... از فاکتورهای مهم در انتخاب یاسوج و برگزاری این جشنواره است. روحانی افزود: گردشگری طبیعت، داروهای گیاهی، محیط‌زیست بکر، ضرورت توسعه همه‌جانبه و استعدادهای بالقوه فراوان انسانی و طبیعی و...می‌تواند در کنار سایر جاذبه‌ها امکان جذب سرمایه‌گذار برای زیرساخت گردشگری را فراهم آورد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد