hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کردستان| تکرار مصیبت سگ‌کشی

کردستان| تکرار مصیبت سگ‌کشی

بازهم تکرار تراژدی سگ‌کشی این بار در مریوان؛ حیوانات بی‌گناه و مظلومی که قربانی افکار و باورهای غلط و البته تعصبات کورکورانه می‌شوند و حسرت بزرگی که در دل حامیان حیوانات باقی می‌ماند. درحالی‌که کارشناسان می‌گویند مبارزه با سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آن‌ها برنامه پیچیده‌ای نیست و به بودجه کلانی هم احتیاج ندارد اما عدم برنامه‌ریزی در این زمینه هر روز تراژدی دیگری را رقم می‌زند.

به گزارش ایرنا، ابتدای امسال فیلمی در شبکه مجازی از کشتن سگ‌ها در تهران منتشر شد که منجر به جریحه‌دار شدن احساسات مردم و اعتراض فعالان حقوق حیوانات شد این کار سروصدای زیادی ایجاد کرد و افراد زیادی هم در این رابطه واکنش نشان داده و اظهارنظرهایی کردند. هفته گذشته هم فیلمی از کشته شدن چند قلاده سگ در مریوان با استفاده از سم در فضای مجازی منتشر شد تا بار دیگر زخم آزار و اذیت حیوانات در جامعه سرباز کند، اگرچه تعداد سگ‌های کشته‌شده سه تا چهار قلاده است ولی اگر از همین امروز تدبیری برای جلوگیری از این اقدام اندیشیده نشود به‌مرور شاهد افزایش این کار غیرانسانی خواهیم بود.

همه مردم در خصوص حیوانات احساس مسئولیت داشته باشند

سوران خدری از دامپزشکان شهر مریوان اظهار داشت: در چند روز گذشته شاهد کشته شدن ۲ قلاده سگ در مریوان بودیم که علائم مسمومیت در آن‌ها کاملا محرز شده است. او اضافه کرد: چند ماه گذشته عوامل شهرداری ساعت ۵ تا ۷ صبح با اسلحه اقدام به کشتن سگ‌ها در سطح شهر می‌کردند که با مخالفت انجمن فعالان زیست‌محیطی این اقدام متوقف شد. این دامپزشک مریوانی افزود: در ۲ مورد جدید سگ‌ها از طریق گوارشی مسموم شدند تا نشان دهد عده‌ای ناشناس می‌خواهند این‌گونه، این حیوان را از بین ببرند. خدری با اشاره به اینکه در مریوان نیاز به وجود نقاهتگاه حیوانات است، گفت: عقیم‌سازی سگ‌ها تنها و بهترین راهکار کنترل جمعیت این حیوان نیست بلکه باید با ایجاد نقاهتگاه حیوانات آسیب‌دیده را مداوا کرد تا دیگر نگرانی بابت انتقال بیماری از آن‌ها هم وجود نداشته باشد. او یادآور شد: باورهای غلطی در بین مردم در مورد سگ‌ها وجود دارد و همین باعث شده این حیوان مورد بی‌مهری زیادی قرار گیرد البته اگر همه مردم در خصوص حیوانات هم احساس مسئولیت داشته باشند بی‌شک دیگر شاهد کشتن آن‌ها به شیوه‌های فجیع نخواهیم بود.

ایجاد پناهگاه حیوانات در مریوان

سرپرست شهرداری مریوان نیز با اعلام اینکه شهرداری در جریان کشته شدن این سگ‌ها نبوده است، گفت: ما هم از طریق برخی شبکه‌های مجازی که ویدئو و تصاویری از آن منتشر شد، از موضوع اطلاع پیدا کردیم. سیروان ویسی با اشاره به اینکه مخالف آزار و اذیت تمام حیوانات هستیم، افزود: از زمانی که به عنوان سرپرست شهرداری منصوب شدم به‌هیچ‌عنوان اجازه کشتن سگ‌ها برای کنترل جمعیت این حیوان را نداده و همواره حامی حقوق حیوانات و حفظ محیط‌زیست هستم. او یکی از برنامه‌های شهرداری را ایجاد پناهگاه برای این نوع حیوان اعلام کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون در حال مکان‌یابی هستیم که بعدازآن قفسه‌سازی انجام و سپس اقدام به جمع‌آوری سگ‌ها و گربه‌های بی‌صاحب از سطح شهر و انتقال آن‌ها به این مکان خواهیم کرد. سرپرست شهرداری مریوان یادآور شد: برای اجرای این برنامه نیاز به حمایت و همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد حامی حقوق حیوانات داریم.

اداره محیط‌زیست مریوان پیگیر شناسایی عوامل سگ‌کشی است

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست کردستان اظهار داشت: اگر شرکت یا نهاد حقوقی و حقیقی اقدام به آزار و اذیت حیوانات به‌ویژه سگ‌کشی کند علیه آن‌ها اعلام‌جرم خواهیم کرد. شهاب محمدی در خصوص سگ‌کشی چند روز اخیر مریوان گفت: چون به‌طور چراغ خاموش عمل شده و عاملان آن معلوم نیستند محیط‌زیست شهرستان پیگیر شناسایی این افراد است که در این رابطه گزارش مردمی می‌تواند بسیار کمک‌کننده و مؤثر باشد. 

امتیاز: 1 (از 1 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد