hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > روزهای پر کار بهزیستی کرمانشاه

روزهای پر کار بهزیستی کرمانشاه

بهزیستی استان کرمانشاه روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد؛ تلاش شبانه‌روزی مدیران و مسؤولان بهزیستی استان ستودنی است و از جمله دستگاه‌های اجرایی است که توانسته این روزها تحول خوبی در سازمان بهزیستی ایجاد کند.
فاطمه رضوان‌مدنی، مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خبرهای خوبی برای مددجویان بهزیستی داشت.
*با توجه به حجم بالای وظایف در بهزیستی، حیطه کاری تعریف شده برای این مرکز تا کجاست؟ و اینکه آیا قادر به انجام همه ی آن ها هستید؟
رضوان‌مدنی- کار کردن در بهزیستی سخت است؛ بهزیستی جایی است که با درد و رنج مددجوها مواجه هستیم و زمانی که در برخی موارد کاری از دست آدم بر نمی‌آید آن وقت غم و اندوهش دوچندان می‌شود.
از زمانی که مسؤولیت بهزیستی را پذیرفتم خودم را وقف کردم تا بتوانم به جامعه بهزیستی بیشتر و بهتر خدمت کنم، وظایف بهزیستی بسیار زیاد است و بیش از ۱۹۰ وظیفه و مسؤولیت برای ما تعریف کرده‌اند در واقع گره‌هایی که در برخی اداره‌ها نتوانسته‌اند با دندان باز کنند به بهزیستی سپرده‌اند تا این سازمان با دست آن‌ها را باز کند.
از طرفی تعداد نیروها و خدمه در کنار حجم عظیم کارها و تعداد بالای مددجوها بسیار کم است؛ بیش از ۱۵۰ هزار نفر مددجو و ۶۳ هزار خانوار داریم که زیر پوشش بهزیستی هستند و ۷ هزار نفر دیگر نیز پشت نوبت قرار دارند.
حیطه خدمات ما از زمان قبل از تولد شروع شده و تا پایان عمر یک مددجو ادامه می‌یابد؛ با توجه به اینکه اغلب معلولیت‌ها به ازدواج زوج‌ها بر می‌گردد، بنابراین قبل از تولد کارهای مشاوره ژنتیک را در دستور کار قرار می‌دهیم تا بتوانیم از معلولیت افراد پیشگیری کنیم همچنین مشاوره‌های قبل از زایمان و حتی مشاوره‌های قبل از بارداری را در اختیار افراد تحت پوشش بهزیستی و عموم جامعه قرار می‌دهیم.
* بهزیستی چه افرادی را تحت پوشش خود قرار داده و تاکنون چه اقداماتی برای آن‌ها انجام گرفته است؟
رضوان‌مدنی- بچه‌های غیرمعلول که پدر و مادرشان آن‌ها را در خیابان در زباله‌ها و یا در بیمارستان‌ها رها کرده‌اند بخشی از جامعه زیر پوشش بهزیستی هستند که با ایجاد شیرخوارگاه‌ها توانستیم آن‌ها را تحت حمایت خود قرار دهیم در کنار این‌ها بچه‌های معلولی هم وجود دارند که در مراکز شبانه‌روزی نگه‌داری می‌شوند.
بیماران روانی مزمن از جمله افراد جامعه زیر پوشش این نهاد حمایتی هستند که در دو مرکز مجزا متشکل از  تقریبا ۴۰۰ مرد و ۱۰۰ زن نگهداری می‌شوند بدون شک اگر بهزیستی این افراد را زیر پوشش خودش قرار نمی‌داد، بار روانی زیادی به جامعه تحمیل می‌شد.
معلولان قطع نخاعی، بینایی، شنوایی، گفتاری، جسمی حرکتی، روانی از دیگر جامعه زیر پوشش بهزیستی هستند.
با وجود آنکه وظیفه‌ای در قبال معتادان نداریم، اما خوشبختانه توانستیم ۱۰ مرکز LTM ترک اعتیاد با دارو ایجاد کنیم و جامعه معتادین را نیز تحت پوشش بگیریم.
از دیگر اقداماتی که مشغول به انجام آن هستیم جمع‌آوری کودکان کار هست؛ به کمک ۱۹ ارگان در حال رسیدگی به وضعیت کودکان کار هستیم.
حمایت از جامعه زنان خود سرپرست، بدسرپرست و بی‌سرپرست نیز بر عهده بهزیستی است، البته بخشی از این قشر را کمیته امداد زیر پوشش قرار داده، اما بهزیستی هم اهتمام ویژه برای خدمات‌دهی و دادن مستمری به این جامعه در نظر گرفته است.
سالمندان بخش دیگری از جامعه زیر پوشش بهزیستی هستند که هم به صورت شبانه‌روزی و هم به صورت مشاوره‌های روانی و توانبخشی مشغول ارائه خدمات به آن‌ها هستیم.
*آمار و ارقام دقیق معلولیت‌ها در استان کرمانشاه به چه صورت است؟
رضوان‌مدنی- ۵ هزار و ۱۴۰ نفر از نظر بینایی، ۱۴ هزار و ۹۹۷ نفر از نظر جسمی حرکتی، ۶ هزار و ۵۷۹ نفر از نظر ذهنی، ۳ هزار و ۵۷۹ نفر به لحاظ روانی، ۶ هزار و ۹۴۶ نفر از نظر شنوایی و ۴۳۸ نفر به لحاظ صوت و گفتار زیر پوشش بهزیستی استان هستند که در مجموع می‌توان گفت فقط ۴۰ هزار و ۶۷۹ نفر به صورت توانبخشی و معلولیت زیر پوشش این نهاد حمایتی قرار دارند.
علاوه بر این‌ها ۹ هزار و ۹۸۴ پرونده با موضوعیت آسیب اجتماعی داریم که زیر نظر بهزیستی رسیدگی می‌شوند.
*افرادی که از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند چه تعداد هستند؟
رضوان‌مدنی- به صورت کلی ۳۵ هزار و ۵۹۱ نفر جزو مستمری‌بگیران بهزیستی هستند، البته باید این نکته را هم اضافه کنم که ۶ هزار و ۵۸۶ نفر پشت نوبت هستند که باید از طرف مدیران دولتی مورد توجه قرار بگیرد و ردیف بودجه تعریف شود تا بتوانیم به آن ها هم خدمات ارائه کنیم.
*در خصوص مسکن مددجویان بهزیستی که در حوادث سیل و زلزله تخریب شده بودند چه اقداماتی انجام شده است؟
رضوان‌مدنی- از جمله کارهای مهم و ماندگار بحث ساخت مسکن برای مددجوها است و باید به صورت جدی به آن ورود کنیم؛ در مواقع سیل و زلزله خانه‌ای که سست است خانه مددجویان بهزیستی است چراکه در حاشیه شهرهاست و محکم و مقاوم ساخته نشده‌اند.
۲ هزار و ۵۹۰ خانه مددجوی بهزیستی در زلزله سال ۹۶، تخریب شد که به لطف خدا و با کمک مسؤولان توانستیم آن‌ها را بسازیم و جشن دوهزارمین خانه روستایی را در تیرماه برگزار کنیم، امیدواریم تا آخر شهریورماه امسال جشن پایان تکمیل مسکن روستایی و شهری زلزله را هم برگزار نماییم.
۱۱۱ خانه تخریب شده نیز در سیل اخیر داشتیم در تفاهم‌نامه‌ای که با بسیج سازندگی سپاه امضا کردیم امیدواریم بتوانیم ۷۰ مورد از این خانه‌ها را بسازیم و تحویل مددجویانمان بدهیم.
مورد دیگری که در قضیه مسکن آن را دنبال می کنیم ساخت کاشانه برای ۱۷۸ خانواده دارای دو و بیش از دو معلول در استان است که تا به الان موفق شدیم به کمک خیران و مسؤلان، بخشی از این هزینه‌ها را تامین و ساخت آن‌ها را شروع کنیم.
تعداد دیگری از مددجوهای بهزیستی استان که در سال‌های گذشته مسکن مهر به آن‌ها تعلق گرفته بود، اما به دلایل مختلف از جمله تورم و مسائل این چنینی قادر به پرداخت آورده نشده بودند توانستیم با کمک خیرین و برپایی جشن گلریزان وجوه لازم را در اختیارشان قرار دهیم و آن‌ها را صاحب مسکن کنیم.
پرداخت اجاره‌بها و پول پیش برخی مددجویان مستاجر از دیگر کارهایی بود که بهزیستی برای مددجویان زیر پوشش خود انجام داده است.
*اقدام خوبی که بهزیستی به آن ورود کرده بحث اشتغالزایی مددجویان است، بفرمایید که تا به حال چه اقداماتی از سوی شما انجام گرفته است؟
رضوان‌مدنی- از خدمات مهم دیگری که بهزیستی باید به آن بپردازد بحث اشتغالزایی برای مددجویان این سازمان است؛ آمار بیکاری در میان مددجویان بهزیستی بالا است و باید کار اساسی و با برنامه برای آن انجام داد، امسال در مرکز متعهد شدیم تا پایان سال ۱۵۹۰ شغل ایجاد کنیم که به لطف خدا تا به الان ۶۰۰ مورد آن محقق شده است، البته در نظر داریم تا پایان سال با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته است نزدیک به ۳ هزار شغل ایجاد کنیم.
شب و روز به دنبال تحقق این دو مهم هستیم، چراکه معتقدیم اگر مساله مسکن و اشتغال مددجویان حل شود آن‌گاه بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه مرتفع می‌شود؛ اگر مددجو بتواند در ماه حقوق و یا دریافتی داشته باشد و یا مسکن مناسب داشته باشد، قطعا توانمند خواهد شد و دیگر دغدغه مستمری، اجاره‌بهای مسکن نخواهد داشت.
*برخی مددجویان از وضعیت اشتغالزایی گله‌مند هستند و یا گاها موفق به اشتغالزایی نمی‌شوند، مشکل کجاست؟
رضوان‌مدنی- چند نکته در خصوص اشتغال وجود دارد اول اینکه ۵۰ میلیون تومان برای ایجاد اشتغال پایدار کافی نیست، درست است که به نسبت سال گذشته ۳۰ میلیون تومان وام بیشتری برای اشتغالزایی تخصیص داده شده است، اما این مقدار کفایت نمی‌کند. مساله دوم تقاضای بانک‌ها از مددجویان برای ضامن است که متاسفانه مددجویان قادر به آوردن ضامن نیستند و این می‌شود که وامی نمی‌توانند دریافت کنند.
*در میان مددجویان بهزیستی و معلولان علاقمندان به ورزش به فراوانی دیده می‌شود، آیا برای حمایت از این قشر برنامه‌ای در نظر دارید؟
رضوان‌مدنی- در خصوص ورزش معلولان با وجود آنکه ردیف بودجه‌ای تعریف نشده است، اما مددجویانی که در عرصه ورزش فعالیت می‌کنند را تحت حمایت خود قرار داده‌ایم و ارتباط خوبی با ورزش معلولان داریم.
*در خصوص ازدواج افراد زیر پوشش بهزیستی چه اقداماتی تا به حال در دستور کار قرار گرفته است؟
رضوان‌مدنی- خوشبختانه کاری که برای نخستین بار در کشور از سوی بهزیستی استان کرمانشاه به کمک قرارگاه سپاه نجف اشرف انجام گرفت، روانه کردن ۱۶۰ مورد جهیزیه به خانه بخت بود. در حال حاضر نیز استاندار در تلاش برای ۸۰۰ مورد دیگر است که در سال‌های گذشته پشت نوبت مانده بودند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد