hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| ریزش خرما پیش از شروع فصل خرماپزان

کرمان| ریزش خرما پیش از شروع فصل خرماپزان

سطح زیر کشت خرما در شمال استان کرمان ۳۰ هزار هکتار با تولید حدود ۳۰۰ هزار تن محصول و در شهرستان‌های جنوبی هم افزون بر ۳۰ هزار هکتار با بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول است اما شرایط اقلیمی امسال و بادهای داغی که در جنوب و شرق کرمان وزیده، باعث شد بخش قابل‌توجهی از خرمای این دیار قبل از شروع فصل خرماپزان ریزش کند.

خسارت ۳۰ درصدی محصول خرما در هفت شهرستان جنوبی استان

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از خسارت ۳۰ درصدی محصول خرما در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان خبر داد و گفت: انجام نگرفتن عملیات تلقیح، بارندگی در فصل گردافشانی، وزش تندبادهای داغ و تغییر اقلیم، عوامل اصلی خسارت به محصول خرمای منطقه جنوب کرمان است. سعید برخوری افزود: براثر گرمای ابتدای تابستان و پیامدهای ناشی از تغییرات اقلیمی، بخشی از محصول خرمای جنوب کرمان دچار خشکیدگی و ریزش شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان سطح زیر کشت خرمای این منطقه را ۳۰ هزار و ۷۴۴ هکتار برشمرد و گفت: سال گذشته ۲۰۸ هزار تن خرما در این خطه تولید شد که طبق پیش‌بینی کارشناسان کشاورزی امسال نیز حدود ۱۹۰ هزار تن محصول به دست می‌آید. او تصریح کرد: سال گذشته قیمت خرمای مضافتی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و رقم کلوته سه هزار و ۵۰۰ تومان بود که امسال این قیمت‌ها به ۱۰ و ۱۲ هزار تومان افزایش پیداکرده است. برخوری بابیان اینکه تعداد چهار میلیون و ۶۱۶ هزار و ۱۰۰ نفر نخل در جنوب کرمان وجود دارد، اظهار داشت: در حالت طبیعی میزان تولید هر نخل ۵۰ کیلوگرم است اما در اثر عارضه خشکیدگی خوشه و بد تلقیحی، آفات و بیماری‌ها این عدد حدود ۱۰ تا ۴۰ درصد نوسان دارد.

خسارت ۲۷۰ میلیارد تومانی به خرمای جنوب کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز گفت: از مجموع درختان خرمای محدوده شرق و بخشی از شمال کرمان ۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، ثمری و بارور است. عباس سعیدی افزود: پیش‌بینی می‌کردیم بیش از ۱۸۰ هزار تن خرما از نخیلات شرق کرمان برداشت شود که گرمای بیش‌ازحد و عوامل جوی مانند توفان، سرما و بارندگی باعث شد ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن از خرمای تولیدی این منطقه از بین برود. او اظهار داشت: خسارت‌ها در بخش اول مربوط به مشکلات تلقیح خرما براثر نوسانات دمایی و بارندگی‌های بی‌موقع بود که موجب ناباروری و کاهش شدید خرما در درختان، به‌ویژه در شرق استان شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان بیان کرد: گرمای حدود ۴۸ تا ۵۰ درجه تابستان در منطقه، عارضه خشکیدگی به‌ویژه در نوع مضافتی را به همراه داشت که محصول باقی‌مانده نیز خرمای باکیفیتی نیست. او بابیان اینکه باید کشاورزان به بحث بیمه محصولات کشاورزی توجه بیشتری داشته باشند تصریح کرد: سعی داریم تا به کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کرده‌اند، خسارت حداکثری از طریق صندوق بیمه پرداخت شود.

ستاد مدیریت بحران کشور در موضوع خسارت خرما ورود کند

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: درخواست شده تا ستاد مدیریت بحران کشور به موضوع ورود کند و نیز پیشنهاد شد بدهی کشاورزان به بانک‌ها به مدت سه سال تمدید شود و تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار آن‌ها قرار گیرد. حبیب ا... نیکزادی پناه افزود: مقرر شد پیشنهادی از ستاد بحران به هیئت دولت داده شود که مصوبه و اعتبار خاصی ازنظر کمک بلاعوض و پرداخت وام و تضمین مطالبات به این منطقه داده شود تا کشاورزان منطقه از هستی ساقط نشوند. او اظهار داشت: یکی از پیشنهادهای ما به صندوق بیمه پرداخت غرامت کشاورزان به‌صورت ۱۰۰ درصد بوده است زیرا حدود ۵۰ درصد کشاورزان ما به دلیل ناامیدی که از صندوق بیمه داشته‌اند امسال محصول خود را بیمه نکرده‌اند. او تصریح کرد: طبق قانونی که صندوق بیمه دارد بین کشاورزی که محصول خود را بیمه کرده با شخصی که بیمه نکرده تفاوت چندانی وجود ندارد، زیرا صندوق بیمه برای هر درخت خرما مبلغ ۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کند، درصورتی‌که حد متوسط محصول هر درخت ۱۰۰ کیلو بوده که با احتساب قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان، هر درخت حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خسارت‌دیده است. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد