hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اصفهان غرق در ماتم حسینی

اصفهان غرق در ماتم حسینی

یک‌بار دیگر شور و نوای محرم از سرتاسر استان به گوش ‌رسید؛ مردم اصفهان به همراه قافله‌ها و هیئت‌های مختلف با حضور در میدان امام (ره) به عزاداری یکپارچه در سوگ سید و سالار شهیدان پرداختند. 

به گزارش مهر، در روز عاشورای حسینی دسته‌های عزاداری با راه‌اندازی قافله‌های عزاداری در طول شهر حرکت کردند و خود را به میدان امام (ره) رساندن تا به‌طور مشترک به عزاداری بپردازند. مردم استان اصفهان همگام با سراسر شیعیان جهان نماز ظهر عاشورا را با رسیدن خورشید به اوج آسمان، باشکوه هرچه‌تمام‌تر در مسجد امام برگزار کردند تا بر فرهنگ‌سازی اقامه نماز جماعت و ترویج و اشاعه فرهنگ امربه‌معروف و نهی از منکر تأکید ‌کنند. پس از اقامه نماز پرشور ظهر عاشورا، دسته‌های عزاداری در مسجد امام خمینی (ره) اصفهان جمع شدند و با اجرای مراسم مقتل خوانی، مسجد ۴۰۰ ساله اصفهان یکپارچه آه و سوز شد و شور عزاداری حسینی در تاریخ کهن این مسجد که چهار قرن است مراسم عزاداری برای سیدالشهدا را تجربه می‌کند بار دیگر به ثبت رسید.

پیشینه‌ای به بلندای تاریخ

قدمت عزاداری‌ برای سید و سالار شهیدان در اصفهان پیشینه‌ای به بلندای تاریخ دارد، شاید بزرگ‌ترین سنت اصفهانی‌ها در سوگواری برای حضرت اباعبدا... الحسین را در امتداد عرض ارادت مردم این استان به سید و سالار شهیدان در طول سال جست‌وجو کرد چراکه مجالس وعظ و خطابه و ارادت به اهل‌بیت از ماه محرم آغاز می‌شود و تا محرم سال بعد امتداد پیدا می‌کند. تاریخ عظیم نصف جهان در پرورش شاگردان مکتب اهل‌بیت و امام صادق (ع) موجب شده است تا اصفهان نام نیمی از جهان را نه‌تنها در هنر و تاریخ بلکه در علم و فضیلت نیز بر پیشانی پرافتخار خویش حک کند و مهم‌ترین رسم اصفهانی‌ها نیز از این تاریخ گسترده سرچشمه گرفته است. هنوز مردم بسیاری از شهرستان‌های مختلف استان رسوم مختلف خود در ماه محرم را به‌خوبی حفظ کرده‌اند، از نقش‌جهانی که یکپارچه سیاه‌پوش می‌شود تا نطنز که با نامی تاریخی به معنای «شهری با آب‌های فراوان» از قدیم‌الایام با عزاداری‌های جان‌سوز هفت هیئت مذهبی خود در سوگ لب‌های تشنه پسر پیامبر اکرم (ص) شهرت دارد.

شور عزاداری در شهرستان‌های اصفهان

شهرستان‌های استان اصفهان همزمان با سراسر کشور مراسم خاص خود را برای عزاداری برگزار کردند، مردم لنجان ظهر روز عاشورا و تاسوعا بهترین غذای خود را در سینی گذاشته و به پشت در حسینیه‌ای رفتند که سینه‌زن‌ها و زنجیرزن‌ها در آنجا مشغول برگزاری مراسم بودند؛ ساعت ۱۲ ظهر در حسینیه بازشده و مردم در صف‌های طولانی، با سینی‌هایی بر سر که پر از نذورات وارد حسینیه شدند و از عزاداران حسینی پذیرایی کردند. خمینی‌شهری‌ها نیز در عزای حسین (ع) سنگ تمام گذاشتند. عزاداری محل به محل که یکی از سنت‌های عزاداری در این شهرستان است، امسال نیز برگزار شد؛ دسته سادات و روحانیون با شال سبز در مراسم عزاداری این شهرستان حاضر شدند. مطابق یکی از رسوم قدیمی این شهرستان، کودکان در روزهای عاشورا و تاسوعا لباس سبز پوشیدند و در قالب هیئت حضرت علی‌اصغر در محلات مختلف حضور پیدا کردند. کاشی‌ها با برپایی آیین وداع‌خوانی که از سوزناک‌ترین بخش‌های تعزیه سنتی این شهرستان محسوب می‌شود و نخل‌گردانی به‌عنوان نمادی از تشییع پیکر سیدالشهدا در ماه محرم به سوگ نشستند. از آداب و سنن ماه محرم در کاشان، برداشتن علم و علمات، کتل و بیرق، شامل عزاداری در بازار، نخل‌برداری، شمع زنی و چهل منبرو جریده است که امسال نیز برگزار شد؛ نخل‌برداری نماد و نشانه تشییع‌جنازه حضرت سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا است. همچنین ساعاتی به غروب روز تاسوعا، مراسم شمع‌زنی با روشن کردن ۷۲ شمع به تعداد یاران امام (ع) در چهل مسجد و زیارتگاه به یاد ۴۰ منزل اسرای کربلا توسط بسیاری از نذر داران و علاقه‌مندان به‌ویژه بانوان برگزار شد.

شهری با آب‌های فراوان در سوگ تشنگی امام حسین (ع)

مردم نطنز، شهری که نام آن تداعی‌گر معنای «شهری با آب‌های فراوان» است، با آداب خاصی به عزاداری برای امام حسین (ع) و یارانش پرداختند. جغجغه زنی به‌طورمعمول در روز تاسوعا و طلوع خوانی در عاشورا انجام شد؛ در روز عاشورا مراسم عزاداری از ابتدای صبح تا انتهای شب ادامه داشت تا مردم این خطه نیز ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان به نمایش بگذارند. خوانساری‌ها نیز با انجام مراسم سنتی خود به اظهار ارادت برای سرور و سالار شهیدان پرداختند. حرکت دسته‌های عزاداری در قالب هیئت‌های سینه‌زنی یا زنجیرزنی راه‌اندازی سفره‌های نذری که از عزاداران پس از هر برنامه و گاه در هر سه نوبت پذیرایی شدند از رسوم عزاداری خوانساری‌ها بوده که امسال برگزار شد. سادات این شهر نیز در ماه محرم با انداختن شال سبز به هیئت‌های عزاداری وارد شدند و این نوع پوشش شور خاصی به عزاداری بخشید.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد