hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > خراسان شمالی| تنگ شدن عرصه بر یوزپلنگ‌ها

خراسان شمالی| تنگ شدن عرصه بر یوزپلنگ‌ها

پناهگاه حیات‌وحش میاندشت در جاجرم با ۸۵ هزار هکتار وسعت از امن‌ترین زیستگاه‌های یوز ایرانی محسوب می‌شود اما پروژه راه‌سازی سنخواست به جوین، در حالی توسط برخی افراد در شهرستان جاجرم خراسان شمالی پیگیری می‌شود که دوستداران محیط‌زیست، آن را حصاری برای تنها زیستگاه مولد یوز کشور در میاندشت می‌دانند. 

به گزارش ایرنا، برخی افراد در شهرستان جاجرم، ازجمله اعضای شورای اسلامی بر اجرای پروژه راه‌سازی سنخواست-جوین اصرار می‌ورزند و آن را نیاز و مطالبه مردم می‌انگارند اما مسئولان حوزه راه استان خراسان شمالی می‌گویند هیچ نیازی به اجرای این راه نیست. برخی می‌گویند وعده‌هایی که در راستای اهداف سیاسی داده‌شده، پشت این پیگیری‌ها است و پیگیری و اصرار به اجرای پروژه راه‌سازی سنخواست به جوین، هرازگاهی، محل مانور برخی افراد این شهرستان شده و نگرانی دوستداران محیط‌زیست را برمی‌انگیزد. دوستداران محیط‌زیست می‌گویند که اجرای این پروژه راه‌سازی، میاندشت جاجرم را از چهار طرف محدوده به جاده می‌کند و این منطقه به قفسی نفس‌گیر برای یوزپلنگ بدل می‌شود. وضعیت گونه کمیاب و در حال انقراض یوزپلنگ نگران‌کننده است و درحالی‌که فعالان محیط‌زیست در ایران و جهان تلاش دارند تا ازاین‌گونه محافظت کنند در این میان، برخی مسئولان محلی اصرار دارند که این پروژه راه‌سازی اجرا شود که درنتیجه آن، عرصه بر یوزپلنگ، تنگ‌تر شود. زیستگاه یوز آسیایی در میاندشت جاجرم، از سه جهت غرب، شمال و جنوب در حصار جاده‌ها قرارگرفته است پروژه راه‌سازی سنخواست - جوین در شرق این منطقه، سبب تکمیل این حصار می‌شود.

حصار تکمیل می‌شود

یکی از شهروندان جاجرم دراین‌باره گفت: زیستگاه یوز آسیایی در میاندشت جاجرم، از سه جهت غرب، شمال و جنوب در حصار جاده‌ها قرارگرفته است پروژه راه‌سازی سنخواست - جوین در شرق این منطقه، سبب تکمیل این حصار می‌شود. رضا یزدانی اظهار داشت: مسئولان در زمان انتخابات اجرای این راه را نیاز مردم معرفی کرده و برای آن قول‌ها دادند و اکنون نیز شنیده‌شده است که اجرای این راه، از مسئولان تقاضا شده است. این دوستدار محیط‌زیست گفت: در هفته دولت امسال، برخی مسئولان محلی، اجرای این پروژه راه‌سازی را از مسئولان شهرستان درخواست کردند اما درواقع نیازی برای اجرای آن نیست و مسیرهای موجود می‌تواند پاسخگوی نیاز این منطقه باشد. او افزود: مسیر سنخواست - جوین، راهی مالرو است که توسط راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و پلیس‌راه استان، به‌عنوان جاده تعریف‌نشده ازاین‌رو نمی‌توان آن را به‌عنوان راه دسترسی به رسمیت شناخت.

شکار غیرمجاز افزایش می‌یابد

فرماندار شهرستان جاجرم هم پیش‌ازاین گفته بود که مسیر سنخواست - جوین یک مسیر مالرو است و آسفالت آن، نه‌تنها سبب تنگ شدن عرصه بر یوزپلنگ‌ها می‌شود، بلکه سبب افزایش شکارهای غیرمجاز در این منطقه می‌شود. رضا آذری اظهار داشت: کوتاه کردن مسیر دسترسی به جوین، علت پیگیری‌ها برای اجرای پروژه راه سنخواست - جوین عنوان‌شده است اما مسیر کنونی که از طریق اسفراین به‌حکم آباد در شهرستان جوین می‌رسد، مسیر به‌مراتب کوتاه‌تری است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی هم با انتقاد از اینکه افرادی در شهرستان جاجرم، برای اجرای پروژه راه‌سازی سنخواست - جوین پیگیری می‌کنند، گفت: این پروژه راه‌سازی، تهدیدی برای زیست یوز آسیایی در میاندشت جاجرم است و این زیستگاه را قفل و محصور می‌کند. سید اصغر مطهری اظهار داشت: هرگونه اقدام برای اجرای این راه بدون مجوز و دریافت تأییدیه زیست‌محیطی، غیرقانونی است. او افزود: اکنون دوستداران محیط‌زیست و سمن ها به شدت نگران ازسرگیری پیگیری‌ها برای اجرای این پروژه راه‌سازی هستند. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی تصریح کرد: آسفالت کردن این مسیر مالرو، بشدت به ضرر گونه‌های وحشی در پناهگاه حیات‌وحش میاندشت است زیرا با آسفالت راه، تردد خودروها افزایش‌یافته محیط برای وحوش ناامن می‌شود و علاوه بر آن، زمینه‌ساز حضور شکارچیان غیرمجاز در این منطقه می‌شود. معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی هم گفت: ایجاد جاده سنخواست - جوین هیچ اعتباری ندارد و در حد پیشنهاد و پیگیری توسط برخی از افراد محلی در شهرستان جاجرم است. علی علیمردانی اظهار داشت: اجرای این جاده در سفر استاندار پیشین به شهرستان جاجرم مطرح شد اما محیط‌زیست استان با آن مخالفت کرد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد