hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > پایان امپراتوری فوتبال ایران

پایان امپراتوری فوتبال ایران

آخرین رده‌بندی فیفا پیش از جام جهانی فقط یک پیام واضح داشت: دیگر شماره یک رنکینگ فیفا و بهترین تیم آسیا نیستیم. بعد از پنج سال، جایگاه نخست رده‌بندی آسیا در فیفا را از دست دادیم تا استرالیا به جای ما بنشیند. پنج ماه مانده به جام جهانی 2014 برزیل در صدر رنکینگ تیم‌های آسیا نشستیم و حالا در فاصله تنها شش روز تا آغاز جام جهانی این عنوان را از دست دادیم.
شکست برابر ترکیه و لغو بازی مقابل یونان و کوزوو، اصلی‌ترین عامل پیشی گرفتن استرالیا از ایران بود. کانگوروها در آخرین بازی دوستانه با چهار گل جمهوری چک را از پیش رو برداشتند و با رشد 18 امتیازی و صعود چهار پله‌ای، بالاتر از شاگردان کارلوس کی‌روش ایستادند. این دو تیم در رنکینگ جهانی فیفا نیز به ترتیب رده‌های 36 و 37 را در اختیار گرفته و با فاصله زیاد نسبت به دیگر تیم‌های آسیا، در میان 40 تیم برتر دنیا قرار دارند.
ایران نزدیک به دو سال است که پایین‌تر از رده 37 دنیا قرار نگرفته؛ اما ناکامی در جام جهانی، می‌تواند این طلسم مثبت یوزها را نابود کند. پایین‌تر از ایران، تیم ملی ترکیه و جمهوری کنگو حضور دارند.
ایران سال ۲۰۱۶ را بدون شکست به پایان رساند و همین امر باعث شد در پایان سال در رتبه ۲۹ جای‌گیرد که از سال ۲۰۰۵ تا‌کنون بهترین رتبه فوتبال ایران به حساب می‌آید. استرالیا در آن سال فاصله زیادی با ایران داشت و در رده ۴۷ قرار گرفته بود؛ اما ازاین سال سیر نزولی فوتبال ایران و سیر صعودی فوتبال استرالیا در رده‌بندی فیفا آغاز شد.
برگزاری بازی رسمی و همین طور دوستانه، امتیازهایی را به حساب تیم‌ها واریز می‌کند که برد در خانه حریف و همین طور بازی با تیمی که در رنکینگ بالاتر باشد، امتیازهای بالایی دارد. به این دلیل عمده، برد مقابل سیرالئون و ازبکستان کمکی به ایران نکرد؛ اما رقبای ما در آسیا در زمان خواب فدراسیون، حسابی مشغول بودند و با تیم‌های خوب بازی برگزار کردند. نتایج ایران در سال ۲۰۱۷ صلابت سال قبل را نداشت و صاحب هفت برد، سه مساوی و یک باخت شدیم و با سه پله نزول به رتبه 32 جهان رسیدیم. آنچه به استرالیا در افزایش امتیاز کمک کرد، حضور در دیدارهای پلی‌آف قاره آسیا و آمریکای شمالی بود که امتیازهای فراوانی را به این تیم داد. البته استرالیا بعد از آن هم بیکار ننشست و دیدارهای تدارکاتی خوبی برگزار کرد. استرالیا، تیم اروپایی جمهوری چک را با چهار گل در‌هم کوبید و همچنین تیم قدرتمند کلمبیا از قاره آمریکای جنوبی که در زمان برگزاری بازی در رده ۱۳ دنیا قرار داشت را متوقف کرد و با این نتایج، امتیازات قابل توجهی به حساب خود ریخت تا در آخرین رنکینگ فیفا پیش از جام جهانی، بالاتر از ایران قرار بگیرد. مجموع امتیاز استرالیا در پایان ماه گذشته تنها ده امتیاز از ایران بیشتر بود و در صورتی که دیدار ایران با یونان یا کوزوو لغو نمی‌شد ایران می‌توانست همچنان رتبه اول آسیا را حفظ کند.
در صدر رنکینگ جدید فیفا، آلمان، برزیل، بلژیک، پرتغال، آرژانتین، سوئیس و فرانسه قرار گرفته‌اند و لهستان با صعود دو پله‌ای توانست خود را به جمع هشت تیم برتر جهان برساند.
اسپانیا حریف دوم تیم ایران در جام جهانی روسیه، با دورده سقوط به جایگاه دهم رنکینگ فیفا رسید. مراکش هم یک رده صعود را در جدول تجربه کرد. آنها با 686 امتیاز در رده 41 جهان حضور دارند و پایین‌تر از سنگال، تونس و کنگو چهارمین تیم برتر آفریقا هستند.
30 تیم برتر رنکینگ و رده‌بندی آسیایی‌های جام جهانی به این ترتیب اعلام شد: 1 ـ آلمان 2 ـ برزیل 3 ـ بلژیک 4‌ـ‌پرتغال 5 ـ آرژانتین 6 ـ سوئیس 7 ـ فرانسه 8 ـ لهستان 9 ـ شیلی 10 ـ اسپانیا 11 ـ پرو 12 ـ دانمارک 12 ـ انگلستان
14 ـ اورگوئه 15 ـ مکزیک 16 ـ کلمبیا 17 ـ هلند 18 ـ ولز 19 ـ ایتالیا 20 ـ کرواسی 21 ـ تونس 22 ـ ایسلند 23 ـ کاستاریکا 24 ـ سوئد 25 ـ آمریکا 26 ـ اتریش 27 ـ سنگال 28 ـ اسلواکی 29 ـ ایرلند شمالی 30 ـ رومانی 36 ـ استرالیا 37 ـ ایران 57 ـ کره‌جنوبی 61 ـ ژاپن 67 ـ عربستان.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد