hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > دردسر کشت هندوانه در همدان

دردسر کشت هندوانه در همدان

استان همدان طی سال‌های اخیر کم‌وبیش با بحران کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند اما همچنان محصولات پر آب خواهی چون هندوانه توسط کشاورزان این استان کشت می‌شود؛ برای تولید هر کیلو هندوانه حداقل ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود که بر این اساس، یک هندوانه ۱۰ کیلویی اگر چنانچه بخواهد از آب زیرزمینی استفاده کند، ۴۰۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند. آن‌هم در شرایطی که نه‌تنها به دلیل نبود بازار سودی عاید کشاورزان نشده بلکه آب‌های زیرزمینی نیز مصرف و رگ‌های خاک خشکیده است.

اقتصاد استان همدان به بخش کشاورزی متکی است

مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان در همین خصوص بابیان اینکه اقتصاد استان همدان به بخش کشاورزی متکی است، اظهار داشت: در استان همدان طی ۴ دهه گذشته هرسال تا یک متر سطح آب‌های زیرزمینی کاهش‌یافته و این روند به‌تازگی با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، بهبودیافته است. مرتضی احمدی با اشاره به مصرف ۹۰ درصدی بخش کشاورزی از آب در استان همدان، گفت: بر اساس بررسی و مطالعات انجام‌شده ۹۰ درصد مصرف آب استان همدان در بخش کشاورزی است و ۸ درصد آب همدان در بخش شرب و بهداشت و ۲ درصد نیز در صنعت و خدمات مصرف می‌شود. او با تأکید بر اینکه در گذشته میانگین بارش استان ۳۵۰ میلی‌متر در سال بوده اما در چند سال اخیر با توجه به خشکسالی میانگین بارش در استان به ۳۳۰ میلی‌متر رسیده است، گفت: مصرف عمده آب در استان همدان کشاورزی است.

راهنمایی در زمینه کشت محصولات کم آب بر صورت نگرفته است

یکی از کشاورزان شیرین سو با بیان اینکه امسال یک هکتار خیار و هندوانه کاشتم و بیش از ۱۰ میلیون تومان برای آن هزینه کردم، گفت: امسال محصول خیار قیمت پایینی دارد و به‌این‌علت برداشت و ارسال آن به بازار برای ما سودی ندارد به همین دلیل آن را روی مزرعه رها کرده‌ایم. او با بیان اینکه رها کردن خیار در مزرعه و آبیاری نکردن آن منجر به شیوع یک آفت در بوستان‌های خیار شده که به مزارع سیب‌زمینی سرایت کرده است، گفت: محصولات کشت‌شده به‌سختی و باقیمت پایین به فروش می‌رود.

این کشاورز شیرین سویی با بیان اینکه راهنمایی در زمینه کشت محصولات کم آب بر صورت نگرفته است به نبود صنایع تبدیلی نیز اشاره کرد و گفت: اگر صنایع تبدیلی مناسبی ایجاد شود مشکلات کمتر می‌شود.

یکی دیگر از کشاورزان شهرستان کبودرآهنگ نیز با بیان اینکه کبودرآهنگ به لحاظ وسعت بزرگ‌ترین شهرستان استان همدان است و بیش از ۸۰ درصد بافت جمعیت آن روستایی و شغل بیش از ۸۵ درصد مردم کشاورزی است، گفت: امسال هم طبق روال سال‌های قبل شاهد کشت هندوانه و خیار توسط کشاورزان بودیم. او با بیان اینکه عدم وجود بازار باعث ضرر میلیاردی به هندوانه کاران شده است، گفت: کشاورزان با بحران عدم کشش بازار مواجه شده‌اند. او با بیان اینکه کشاورزان از مسئولین درخواست اقدامی عاجل برای رفع این بحران را دارند، گفت: بسیاری از کشاورزان سردرگم مانده‌اند که با محصول تولیدی خود چه کنند چراکه برداشت و ارسال این محصولات به بازار حتی کرایه حمل‌ونقل را نیز تأمین نمی‌کند.

کشت هندوانه به ضرر خود کشاورزان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در توضیح تدابیر اندیشیده شده برای حل مشکل هندوانه کاران استان همدان با بیان اینکه نه‌تنها از کشت هندوانه حمایت نمی‌کنیم بلکه به کشاورزان نهاده هم نمی‌دهیم بر تغییر الگوی کشت تأکید کرد و گفت: کشت هندوانه بسیار آب بر بوده و به ضرر خود کشاورزان است.

منصور رضوانی جلال با بیان اینکه در تلاش برای تغییر الگوی کشت هستیم تا از کشت محصولاتی نظیر سیب‌زمینی و هندوانه که به آب خیلی زیادی نیاز دارند به سمت گیاهان کم آب‌بر حرکت کنیم، گفت: طی سال‌های اخیر کشت گیاهان کم آب‌بر در استان همدان رواج یافته و گیاهانی نظیر زعفران، گل محمدی، پسته و دانه روغنی کلزا در استان همدان کشت می‌شود چراکه ضمن آن‌که پربازده هستند از نظر مصرف آب نیاز اندکی دارند. منصور رضوانی جلال عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۶۰ هکتار زعفران، ۱۸۰ هکتار گل محمدی و ۱۴۰ هکتار پسته در استان همدان کشت‌شده و تلاش می‌شود با حمایت از کاشت این دسته گیاهان با بحران کم‌آبی مقابله کنیم. او با بیان اینکه اگر کشاورزی را همچون سال‌ها و دهه‌های قبل ادامه دهیم نه‌تنها کار بزرگی نکرده‌ایم، بلکه سبب نابودی منابع آبی خواهیم شد به محصولاتی که نیاز آبی فراوانی دارند اشاره کرد و گفت: ما به‌هیچ‌عنوان از کاشت هندوانه در استان حمایت نمی‌کنیم و حتی نهاده آن را نیز تأمین نمی‌کنیم، زیرا علاوه بر این‌که مصرف آب بسیار زیادی دارد و فروش آن حتی پول آب کشاورز را نیز تأمین نمی‌کند، محصول هندوانه همدان زمانی عمل می‌آید که تقاضا برای آن در بازار داخل کم شده است و همین مسئله سبب می‌شود کشاورز دچار ضرر و زیان شود. او با بیان اینکه جهاد کشاورزی هیچ‌گونه حمایتی از کشاورزانی که هندوانه بکارند نخواهد داشت، گفت: مواردی چون کود، بذر، وام‌های بانکی و حمایتی، بیمه و … شامل حال این کشاورزان نمی‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: باید کاشت محصولاتی را که ارزش آن‌چنانی ندارد و آب زیادی می‌طلبد کنار بگذاریم به این معنا که محصولاتمان باید تبدیل به محصولات باارزش افزوده شود و جنبه صادراتی داشته باشد چراکه در این صورت، هم‌ارز مازاد برای کشور می‌ماند و هم این‌همه آب هدر نمی‌رود. او با اشاره به نقاط ضعف و قوت صنایع تبدیلی در استان همدان یادآور شد: درمجموع حدود 9/4 میلیون تن محصول کشاورزی در استان همدان تولید می‌شود که در بسیاری از این محصولات صنایع تبدیلی خوبی وجود دارد اما در برخی دیگر نظیر سیب‌زمینی، سیر و گردو با توجه به این‌که همدان از مراکز تولید این محصولات در کشور به‌حساب می‌آید هنوز آن‌طور که شایسته است در صنایع تبدیلی آن پیشرفت نداشته‌ایم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد