hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بهره برداری سراسری از 643 طرح تعاونی ها در کشور

بهره برداری سراسری از 643 طرح تعاونی ها در کشور

افتتاح متمرکز 643 طرح تعاونی‌های کشور با حضور اسحاق جهانگیری به‌صورت ویدئو کنفرانس صورت گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهور در این مراسم با اشاره به اینکه تعاونی‌ها می‌توانند گره‌های بزرگی را از پیش روی اقتصاد کشور باز کنند گفت: باید همه بخش‌ها از دولتی تا خصوصی تلاش کنند تا تعاونی‌ها به جایگاه واقعی خود دست یابند. جهانگیری تصریح کرد: در حال حاضر 93 هزار تعاونی در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند و این در حالی است که یک‌میلیون و 700 هزار نفر فعال در این حوزه داریم. به گفته او 643 طرح تعاونی با مشارکت 40 هزار نفر و سرمایه‌گذاری بیش از هزار و 500 میلیارد تومانی در کشور به بهره‌برداری رسیده است. جهانگیری اضافه کرد: در این راستا اشتغال برای بیش از 18 هزار نفر ایجادشده که این موضوع ضرورت توجه به ارتقا بخش تعاون را بیش‌ازپیش به نمایش می‌گذارد.

تعاونی‌ها راه‌کاری برای جمع‌آوری منابع خورد و تشکیل صندوق اعتباری است

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز در حاشیه این مراسم بابیان اینکه ریشه تعاونی‌ها به سال‌های بسیار گذشته بازمی‌گردد گفت: در ادوار گوناگون ریشه تشکیل اتحادیه اعتباری برای جمع‌آوری منابع خورد و تشکیل صندوق اعتباری بر پایه همین قوانین و مقررات که امروز آن را تعاونی می‌دانیم وجود داشته است. محمد شریعتمداری افزود: از آغاز انقلاب اسلامی مشارکت‌های مردمی در تأمین نیازهای اولیه مردم صورت می‌گرفته و امروز تبدیل به تعاونی‌ها شده است. شریعتمداری با انتقاد از اینکه در دهه 70 به بعد وزارت تعاون افولی را شاهد بوده است اظهار کرد: اما امروز شاهد توسعه تعاونی هستیم در حالی 93 هزار تعاونی در 14 رشته به ثبت رسیده است که می‌توان از عملکرد تعاونی‌ها در عرصه‌های گوناگون تولیدی بهره‌برداری کرد. او اذعان کرد: علی‌رغم اینکه طبق قانون دولت مکلف به استفاده مناسب از قابلیت‌های بخش تعاون به‌منظور استقرار عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه منابع است اما شاهد هستیم سهم 25 درصدی این بخش عملاً نادیده گرفته می‌شود. شریعتمداری تأکید کرد: ذخیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاونی‌ها عدد قابل‌توجهی نیست و بانک توسعه تعاون هم چندان سرمایه ندارد اما ظرفیت تعاونی‌ها از چیزی که امروز شاهد آن هستیم بیشتر است. وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه تعاونی‌ها می‌توانند در راستای رساندن کالا به قیمت واقعی به دست مردم بزرگترین نقش را به عهده داشته باشند افزود: تعاون گران در عرصه‌های مختلف می‌توانند خدمات ارائه دهند که یکی از همین عرصه‌ها خدمات نوآورانه است. شریعتمداری در ادامه از راه‌اندازی مرکز نوآوری کشور توسط حوزه تعاون در آینده نزدیک خبر داد. او بیان داشت: نگاه مشارکت جویانه اقتصادی کشور می‌تواند در راستای توانمندسازی جوانان صورت گیرد و توسعه تعاون جز اولویت‌ها است اولویت دادن به بخش تعاون مهم است اما در واقعیت خصوصی‌سازی بدون توجه به بخش تعاون در محیط‌های محلی سرنوشت مطلوبی ندارد. این مقام مسئول با تأکید به اینکه مردم بیشتر نگاهشان به مردمی سازی اقتصادی دولتی با اعتماد به تعاونی‌ها صورت می‌گیرد توضیح داد: اطمینان می‌دهیم به جوانان درصورتی‌که در عرصه‌های نوین اقتصادی گام بردارند وزارت تعاون آنها را حمایت خواهد کرد.

راه‌کار دستیابی به 25 درصد سهم اقتصاد به تعاونی‌ها کاهش سهم دولت است

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در مورد تعاون و سهم آن در اشتغال و اقتصاد گفت: در شرایط فعلی با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نمی‌توانیم به 25 درصد سهم تعاون در اقتصاد دست‌یابیم. به گفته محسن نیرومند درصورتی‌که قرار است 25 درصد از سهم اقتصاد کشور را تعاون به خود اختصاص دهد باید از سهم دولت و بخش خصوصی کاسته شود. نیرومند عنوان کرد: برنامه‌های متعددی در زمینه کاهش سهم 80 درصدی دولت در دستور کار قرار داردکه می‌توان به واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی با اولویت تعاون که در دستورالعمل تبصره 19 پیش‌بینی‌شده اشاره کرد و تلاش خواهیم کرد به سهم 25 درصدی خود نزدیک شویم. او تأکید کرد: مهمترین ویژگی شرکت‌های این است که با جمع‌آوری‌های خرد می‌توانیم پروژه‌های بزرگ باارزش افزوده بسیار خوبی را برای اعضا ایجاد کنیم. او به اجرای پروژه‌های مسکن توسط تعاونی اشاره کرد بیان داشت: پروژه‌های مسکن بیشترین سهم را در اشتغال دارد. مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی از برگزاری همایش بزرگ تجلیل از تعاون گران نمونه استان در 13 شهریور خبر داد و گفت: در این همایش 23 تعاونی برتر استانی برگزیده خواهند شد و این در حالی است که تعاونی توسعه و عمران گلپایگان به‌عنوان تعاونی برتر در کشور شناخته‌شده است.

استفاده از آب خاکستری برای نخستین بار در مجتمع مسکونی در اصفهان

پروژه 408 واحد مسکونی تعاونی مسکن فرهنگیان ناحیه 5 اصفهان (مهتاب 2) افتتاح شد. این پروژه یکی از 88 طرح تعاونی استان اصفهان بود که همزمان با سراسر کشور با حضور مسئولان استانی به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل تعاون مسکن فرهنگیان آموزش‌وپرورش اصفهان در مورد پروژه 408 واحد مسکونی تعاونی مسکن فرهنگیان ناحیه 5 اصفهان گفت: این پروژه دارای ویژگی‌های زیادی است یکی از مهمترین آنها توجه به مسئله استفاده از آب خاکستری است. علی حشمتی بابیان اینکه دغدغه کمبود منابع آبی برای تمام کشور وجود دارد و اجرای این پروژه به‌عنوان نمونه در کشور بسیار حائز اهمیت است تصریح کرد: در پروژه استفاده از آب خاکستری طی 24 ساعت 150 لیتر آب بازچرخانی و تصفیه می‌شود و در سیستم‌های داخلی خود با برنامه‌ریزی لازم استفاده می‌شود. حشمتی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم این فعالیت به‌عنوان الگو برای سایر پروژه‌های تعاونی‌ها در دستور کار قرار گیرد. او توضیح داد: روند بازچرخانی آب در این مجموعه 3 هزار متر لوله‌کشی اضافه را در برداشته است. مدیرعامل تعاون مسکن فرهنگیان آموزش‌وپرورش اصفهان در مورد ویژگی‌های دیگر این پروژه گفت: می‌توان این پروژه را پروژه‌ای بدون شارژ دانست چراکه با ایجاد انشعاب برای هر واحد ساکنان را به‌صرفه جویی در هزینه‌ها ترغیب می‌کنیم. حشمتی ادامه داد: بیش از 40 کیلومتر لوله‌کشی گاز در این مجموعه انجام‌شده که می‌توانست با 3 هزار متر لوله‌کشی به بهره‌برداری برسد. او از دیگر امکانات و خدمات رفاهی در این مجموعه مسکونی گفت: در این مجموعه مهدکودک با ظرفیت 400 نفر و با زیربنای 600 مترمربع پیش‌بینی‌شده همچنین در حوزه خدمات رفاهی 400 مترمربع مجموعه ورزشی طراحی‌شده که درآمدزا است. او بابیان اینکه در این مجموعه با ظرفیت هزار 200 مترمکعب منبع آب ایجادشده اظهار کرد: این حجم آب می‌تواند تأمین‌کننده سه روز آب مجموعه باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد