hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > نیاز ضروری ذوب‌آهن به مواد اولیه

نیاز ضروری ذوب‌آهن به مواد اولیه

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اصفهان با تبریک هفته دولت اظهار کرد: ذوب‌آهن اصفهان مجموعه‌ای بزرگ با بیش از 50 سال سابقه کار است که در حال حاضر با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به دنبال کسب موفقیت‌های بیشتر است.

احمدرضا منزه: مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اصفهان با تبریک هفته دولت اظهار کرد: ذوب‌آهن اصفهان مجموعه‌ای بزرگ با بیش از 50 سال سابقه کار است که در حال حاضر با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به دنبال کسب موفقیت‌های بیشتر است.

منصور یزدی‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه در نام‌گذاری سال جاری به تولید توجه ویژه‌ای شد، لازم است نگاه ویژه‌ای به این بخش صورت پذیرد، برای رونق تولید نیاز به یکسری از الزامات است تا بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم؛ در همین راستا انتظاراتمان از وزارت صمت، گمرک، بانک‌ها و ... متفاوت است.

او افزود: تنها راه جبران فشارهای اقتصادی و بهبود معیشت همکارانمان در شرکت را افزایش تولید می‌دانیم زیرا از این طریق هزینه‌های ثابت سرشکن شده و سود شرکت بیشتر و بهتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در ادامه گفت: تفاوت میزان سود ما با برخی دیگر از واحدهای فعال در صنعت فولاد، به علت تفاوت فرآیند تولید است، کوره بلندی که امروز در ذوب‌آهن فعالیت می‌کند، در کارخانه‌های دیگر کشور نمی‌بینیم، فرآیندی که ذوب‌آهن ‌دارد آن چیزی است که امروز در دنیا رایج است زیرا در این روش اتکا به گاز طبیعی در کمترین میزان و تقریبا صفر است.

او افزود: حتی در روسیه که بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز در دنیاست نیز با تکنولوژی شبیه کارخانه ذوب‌آهن به تولید محصول می‌پردازند، از همین رو استفاده ذوب‌آهن از یارانه گاز بسیار اندک است.

یزدی‌زاده گفت: ذوب‌آهن ‌دارای نیروگاه است اما در زمینه تأمین سوخت آن، هزینه‌ها به‌صورت صنعتی برای شرکت محاسبه می‌شود درصورتی‌که اگر گاز با تعرفه نیروگاهی به ما تحویل داده شود، هزینه‌ها در این بخش بسیار متفاوت می‌شود. ذوب‌آهن ‌دارای پالایشگاه نیز هست و از این طریق محصولاتی تولید می‌کند.

*امکان توقف تولید وجود ندارد

او تأکید کرد: وابستگی به برق و گاز در سایر کارخانه‌های تولیدی فولاد، صددرصدی است ولی ذوب‌آهن یک کارخانه مستقل است و امکان توقف تولید ندارد و چون شبیه یک موجود زنده است باید به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت کند، کوره بلند باید به‌صورت پیوسته تا پایان عمرش که حدود 12 تا 15 سال است تولید داشته باشد و این تفاوت‌هایی است که ذوب‌آهن با سایر واحدهای تولیدی فولادی دارد.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان مطرح کرد: سال گذشته با همه سختی‌ها همچون تشدید تحریم‌ها، بحران آب و... موفق به شکستن رکورد تولید شدیم و 2 میلیون و 410 هزار تن تولید چدن داشتیم و امسال نیز برنامه داریم به 3 میلیون و 50 هزار تن برسیم که امید است با بازگشت یکی دیگر از کوره‌ها و با سه کوره تولید موردنظر را داشته باشیم.

او ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا سه‌ماهه پایانی سال کوره شماره یک را هم به مدار بازمی‌گردانیم ولی مشکل ما بازگشت این کوره نیست و بزرگ‌ترین دغدغه ما تأمین سنگ‌آهن است.

یزدی‌زاده بیان داشت: حدود 120 هزار تن از برنامه عقب هستیم ولی امسال رکوردهای خوبی را به‌جای گذاشتیم، رکورد روزانه بیش از 9 هزار تن را داشتیم که نشان ‌می‌دهد که با همین دو کوره هم می‌توانیم به اهداف برسیم.

او ابراز کرد: مشکل اصلی ما فعلا در تأمین مواد اولیه و سنگ‌آهن است، امیدواریم برنامه‌ریزی‌هایی که وزارت صمت انجام داده عملی شود و ما هم مایل هستیم که مواد اولیه تبدیل به محصول شده و سپس صادر شود.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان افزود: کسانی هم که سنگ صادر می‌کنند هم مشکلاتی دارند و برای توسعه نیاز به ارز دارند، از همین رو مواد اولیه را به‌صورت خام صادر می‌کنند ولی حل کردن این موضوع دشوار نیست و اگر آن‌ها مواد اولیه را به تولیدکنندگان بدهند، تولیدکنندگان با تولید بیشتر می‌توانند صادرات داشته باشند و ارز آن‌ها را هم تأمین کند.

*تولید ریل، یک آرزوی ملی بود

او ادامه داد: رشد تولید فولاد ما پس از انقلاب در مقایسه با توسعه سایر صنایع رشد بسیار بالایی داشته است ولی باید تمرکزمان را بر این بگذاریم که همه مواد اولیه داخل کشور به محصول تبدیل شود.

یزدی‌زاده در ادامه مطرح کرد: در کنار رکورد تولیدی که در چدن داشتیم، اتفاقات خوب دیگری نیز رخ داد؛ سال گذشته با همت و تلاش همکاران سرعت این اتفاقات بیشتر شد که بزرگ‌ترین اتفاق مثبت و مهم، تولید ریل بود که به‌عنوان یک آرزوی ملی تولید شد و تبدیل به کالای تولیدی این کارخانه شده است.

او عنوان کرد: امروز هم فولاد ریل و هم خود ریل را تولید می‌کنیم و محدودیتی از بابت تنوع و تناژ نداریم و اعلام آمادگی کردیم که همه نوع ریل را می‌توانیم تولید کنیم.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در پاسخ به این‌که آیا واردات ریل توجیه اقتصادی دارد، گفت: باید این سؤال را ما از آن‌هایی که ریل را وارد می‌کنند بپرسیم که آیا توجیه اقتصادی دارد یا خیر؛ ولی ما گفته‌ایم که ریل را با قیمت بهتری به مشتریان ارائه کنیم؛ تلاشمان را می‌کنیم و به مترو و وزارت راه و شهرسازی برای تولید ریل اعلام آمادگی کردیم.

او گفت: بدون شک گامی که ذوب‌آهن برای احداث خط ریل برداشت بعد از انقلاب جزو مهم‌ترین استراتژی‌های خودکفایی کشور در حمل‌ونقل ریلی است و سالیانه از خروج بیش از 300 میلیون دلار ارز جلوگیری می‌نماید و در نوع خود حرکتی بسیار هوشمندانه در توسعه حمل‌ونقل ریلی و بخصوص در شرایط سخت تحریمی اخیر است.

*تولید تسمه تیر ورق در ذوب‌آهن اصفهان انجام شد

یزدی‌زاده افزود: ذوب‌آهن برای تنوع‌بخشی به سبد محصولات خود و تضمین ایمنی سازه‌های فولادی کشور، تسمه تیرورق تولید کرد. تسمه تولید شده در نورد 650 ذوب‌آهن اصفهان در سازه‌هایی کاربرد دارد که از تیرورق استفاده می‌شود.

او گفت: در استفاده از تیرورق که به روش جوشکاری ورق انجام می‌شود سه مشکل عمده وجود داردکه ایمنی سازه‌ها را به مخاطره می‌اندازد، نخست آنکه برشکاری ورق‌های عریض به اندازه‌های موردنظر که در برش ورق سطح کناری ورق ضمن ناهموار بودن حاوی زائده‌های برش است که عمدتا برطرف نمی‌شوند. مشکل دوم نیز به جوشکاری غیر پیوسته و قطع و وصل‌های مکرر روی ورق‌های برش خورده مربوط است که این دو عامل باعث می‌شود سطح ایمنی سازه نسبت به استفاده از تسمه به یک‌سوم کاهش یابد. سوم آنکه ذوب‌آهن قبلا برای ساخت هادی‌های قفسه‌ها، تسمه تولید می‌کرد اما برای تولید موردنیاز تیرورق لازم بود تولید این محصولات با دقت و تلورانس بسیار محدود صورت گیرد و با بررسی‌های انجام شده طراحی تولید تسمه برای مصارف تیر ورق در دستور کار قرار گرفت و به همت همکاران، این پروژه به نتیجه رسید.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: ذوب‌آهن اصفهان با تولید تیرآهن‌های بال پهن تا سطح H300 نیاز این سازه‌ها را برطرف کرده است اما در سازه‌هایی که بیشتر از این سطح باشد و یا در سازه‌هایی که مخروطی شکل باشند ناگزیر هستیم از تیرورق استفاده کنیم.

او تصریح کرد: ذوب‌آهن اصفهان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود و برای تضمین ایمنی و امنیت سازه‌ها، این نوع تسمه‌ها را مطابق با ابعاد و اندازه لازم و بدون نیاز به برشکاری با کیفیت بالا و مطابق استانداردهای شناخته شده تولید می‌کند. در دنیا استفاده از تیرورق بر اساس استانداردهای خاص و مطابق مقررات نظام مهندسی ساختمان انجام می‌شود تا آرامش خاطر جامعه تأمین شود. مصارف سالیانه این تسمه‌ها در کشور حدود 200 هزار تن برآورد می‌شود و مهندسی نورد آمادگی دارد انواع تسمه‌های موردنیاز مشتری را بر اساس سفارش تولید و تحویل نماید.

*30 درصد از نیاز ذوب‌آهن به مواد آهن‌دار، تأمین می‌شود

یزدی‌زاده گفت: برای تولید چهار میلیون تن محصولات فولادی به حدود شش و نیم میلیون تن انواع مواد آهن‌دار نیاز داریم لذا این مقوله به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث طی یک سال گذشته مورد توجه بوده است.

او تأکید کرد: کارخانه در ذخیره مواد آهن‌دار به کمترین حد خود در طول تاریخ ذوب‌آهن رسیده بود، در این راستا با تلاش و کوشش همه جانبه بخش‌ها در این زمینه برنامه‌ریزی خوبی انجام گرفت که ثمره آن رکوردهای خوبی بود که در تاریخ کارخانه ثبت شد که از مصادیق آن می‌توان به رکورد 2410 هزار تن در سال 97 و تولید بالای 9 هزار تن در روزهای مختلف طی سال جاری اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان اضافه کرد: با توجه به پایدار نبودن مواد اولیه آهن‌دار و نداشتن معدن، تلاشی که از سال‌های گذشته آغاز شده بود در دوره جدید پیگیری شد و از این مسیر یک‌میلیون و 750 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی از معادن دولتی در کمیته زیربنایی هیئت دولت تصویب شد و نهایتا در خردادماه سال جاری این سهمیه به ذوب‌آهن اصفهان اختصاص یافت.

او افزود: سهمیه سنگ‌آهن اختصاص یافته به تفکیک یک‌میلیون تن از معادن سنگان دولتی و 750 هزار تن از معدن چاه گز یزد انجام شد که متعاقب آن برنامه‌ریزی انعقاد قرارداد و حمل محصول انجام گرفت. حسب توافقاتی که تاکنون صورت گرفته قرار شد سنگ با درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان به مدت پنج سال به ذوب‌آهن تحویل شود.

یزدی‌زاده ادامه داد: سال اول عملیات خرید و حمل شروع شده و برای سال آتی نیز شروطی مانند افزایش بهره‌وری منابع انسانی، پرداخت مطالبات شرکت‌های زغال‌سنگی و ... را باید ذوب‌آهن اصفهان محقق کنند که در صورت تحقق، شروع این تحویل از سوی دولت انجام می‌گیرد که امیدواریم با همکاری همه همکاران محقق شود. او تأکید کرد: این میزان سنگ‌آهن اختصاص یافته در حدود 30 درصد از نیاز ذوب‌آهن را پوشش می‌دهد و شرکت برای تأمین سایر مواد آهن‌دار و سنگ‌آهن از سایر منابع، باید تلاش داشته باشد.

او اظهار کرد: هم‌زمان تلاش‌هایی برای تملک معدن توسط ذوب‌آهن از طریق کمیته اقتصادی سران سه قوا انجام شده و امیدواریم با نظر مساعد آن‌ها و پیرو مصوبه ستاد تسهیل تولید بتوانیم معدن مناسبی را برای شرکت در نظر بگیریم. به‌طور موازی مذاکراتی با معادن کوچک و بزرگ بخش خصوصی توسط شرکت انجام شده که تا هنوز منجر به نتیجه تملک یا مشارکت نشده است.

*به سمت استفاده از پساب حرکت می‌کنیم

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان اضافه کرد: در یک سال گذشته 8 درصد رشد ورود مواد اولیه به شرکت را داشتیم و هم‌زمان مواد اولیه موردنیاز خارجی به‌طور مناسب تهیه شده و وارد کارخانه شده است لذا یکی از منظم‌ترین برنامه‌های تأمین مواد اولیه را شاهد بودیم.

او افزود: تلاش برای تملک معدن از سال 92 که شرکت به بخش خصوصی مطابق اصل 44 قانون اساسی واگذار گردید آغاز شد و توسط مدیران قبلی نیز اقداماتی انجام گرفت اما نیاز بود این اقدام زودتر انجام می‌گرفت. متأسفانه به دلیل دولتی بودن شرکت، تمهیدات مناسب برای تأمین سنگ موردنیاز ذوب‌آهن اندیشیده نشد و امروز معضل بزرگ تأمین مواد آهن‌دار ایجاد شده است لذا برای تولید پایدار نیاز است سرمایه‌گذاری مناسبی در این خصوص صورت گیرد.

یزدی‌زاده اذعان کرد: در حوزه آب و محیط‌زیست هم اقدامات خوبی داریم؛ یکی از موفقیت‌‌هایی که امروز در این حوزه داشتیم درب‌های باطری انعطاف‌پذیر واحد کک است که بعد از چندین مرحله که اوکراینی‌ها و چینی‌ها کار را رها کردند، توانستیم خودمان این درب‌ها را تولید کنیم که یکی از توفیق‌های ما در حوزه زیست‌محیطی است.

او تصریح کرد: پروژه PCI که از سال 95 شروع شد تا سال قبل حدود 15 تا 20 درصد پیشرفت داشت، این پروژه که یکی از پروژه‌های بی‌نظیری است که امروز در فاز اجرایی است.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان افزود: در حوزه آب، کارهای خوبی در سال گذشته انجام شد، سال 96 بیش از 17 میلیون مترمکعب مصرف آب داشتیم که سال گذشته به 14 میلیون مترمکعب رسیدیم و توانستیم مصرف آب را کاهش دهیم.

او مطرح کرد: یکی دیگر از کارهای ارزشمندی که در این حوزه انجام دادیم با بستن قراردادهای مختلف شروع‌کننده خریدن پساب بودیم و امروز خوشبختانه با قراردادهایی که با شهرهای مجاور بستیم، حدود هزار میلیارد تومان پروژه‌های خرید پساب داریم.

*محصولات مشتریان زیادی دارند

یزدی‌زاده ادامه داد: امید داریم تا 2 سال آینده مصرف آب خام فقط برای شرب و بهداشتی در کارخانه باشد؛ طبق قراردادی که با مپنا منعقد کردیم با ایجاد تصفیه‌خانه، آب صنعتی با استفاده از پساب به ما تحویل داده می‌شود و نهایتا ظرف 4 سال آینده به کمترین میزان برداشت آب از رودخانه خواهیم رسید.

او در ادامه در خصوص میزان صادرات این شرکت نیز گفت: هدف‌گذاری ما این است که 50 درصد از تولیدمان را صادر کنیم که این موضوع تاکنون محقق شده است که معادل 171 میلیون دلار ارزش کالای صادراتی ماست و تاکنون 463 هزار تن صادرات داشتیم.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان اضافه کرد: با توجه به کیفیت کالای ذوب‌آهن، مشتریان زیادی برای صادرات داریم و میلگرد را حتی به انگلیس و اسپانیا هم صادر کردیم، ذوب‌آهن‌ دارای مجوزهای کیفی برای صادرات است و برنامه داریم این نسبت 50 درصدی را حفظ کنیم زیرا محصولات ذوب‌آهن با توجه به کیفیت بسیار بالا، مشتریان فراوانی نیز دارند.

او در مورد تصفیه و پالایش در ذوب‌آهن گفت: یکی از زیرمجموعه‌های ذوب‌آهن که تولیدات خوب و مشتریان خارجی زیادی هم دارد، محصولاتی از بازیافت بخشی از محصولات جانبی تولید می‌کند که از آن جمله می‌توان به تولید پشم سنگ اشاره کرد.

یزدی‌زاده ادامه داد: پالایشگاه قطران که 40 درصد از سهام‌دارش ذوب‌آهن است، ارزش‌افزوده زیادی دارد که توسط پالایش، محصولات ارزشمندی تولید می‌کند.

او مطرح کرد: انواع تیرآهن آی (I) و اچ (H) را تولید می‌کنیم و به‌تازگی به تولید تسمه پرداختیم که کالای با ارزشی است.

*بودجه پژوهشی چند برابر شد

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: سال گذشته در همین موقع جز شرکت‌های 141 بودیم، چک برگشتی داشتیم و در بعد مواد اولیه هم سکوها خالی‌تر از امروز بود و آب ورودی به کارخانه تقریبا صفر بود اما امروز دیگر چک برگشتی نداریم و مشمول شرکت‌های 141 نیستیم و حدود هزار میلیارد از بدهی‌هایمان را با بانک‌ها تسویه‌حساب کردیم که تمامی این موارد نشان از حرکت رو به رشد و مثبت ذوب‌آهن است.

او اشاره داشت: هدف شرکت ذوب‌آهن در افق 1404، تولید 6 میلیون تن محصول است که از این میزان برنامه داریم دو میلیون تن تولید در حاشیه خلیج‌فارس داشته باشیم که حالا یا به‌صورت ایجاد کارخانه یا به‌صورت خرید سهام کارخانه‌های موجود صورت بگیرد.

یزدی‌زاده در مورد بودجه پژوهشی این شرکت گفت: بودجه ما در این حوزه از دو میلیارد تومان به 10 میلیارد تومان رسیده است که این توجه و نگاه ما به این موضوع را نشان می‌دهد.

او به ایجاد 16 هزار 500 هکتار فضای سبز این شرکت اشاره کرد و گفت: سالانه هزینه بالایی در حوزه محیط‌زیست و تعویض و نگهداری فیلترها انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان مطرح کرد: تولید و اشتغالی که ذوب‌آهن ایجاد کرده در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت است ولی بخش عمده مسؤولیت‌های اجتماعی ما مسائل زیست‌محیطی است.

او در مورد تغییر مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن گفت: تغییر مثل مرگ است و باید با آن کنار آمد و هر لحظه ممکن است من هم تغییر کنم.

یزدی‌زاده بیان کرد: باید توجه داشت که نباید تمام هزینه‌های ما صرف فوتبال ‌شود، باید به ورزش کارگری توجه بیشتری شود؛ کارگری که اینجا زحمت می‌کشد وقتی متوجه می‌شود یک بازیکن برای یک فصل، میلیاردی پول می‌گیرد که روی نیمکت بنشیند در روحیه‌اش اثر می‌گذارد و این موضوع برای خود من هم جای سؤال دارد. علاوه بر آن این انتظار وجود دارد که باشگاه به رشته‌های ورزشی دیگر به جز فوتبال نیز توجه بیشتری داشته باشد تا شاهد رشد در سایر رشته‌های ورزشی نیز باشیم. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد