hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > تدوین طرح پایش تنوع ریستی کشور

تدوین طرح پایش تنوع ریستی کشور

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان بر اساس بند الف ذیل ماده ۲ و مفاد ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه که بر ضرورت پایش اجزای تنوع زیستی کشور تاکید دارند، طرح پایش تنوع زیستی کشور را تدوین کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حمید ظهرابی با اعلام این خبر افزود: بررسی و شناسایی کمی و کیفی فون و فلور (پوشش جانوری و گیاهی کشور)، تعیین ظرفیت برد و بررسی روند تغییرات آن در چند دهه اخیر و چشم‌انداز آتی آن، پایش گونه‌های شاخص حیات‌ وحش با روش‌های روزآمد و فناوری‌های نوین، بررسی و تعیین شاخص‌های پایداری محیط زیست طبیعی کشور و برنامه‌ریزی برای بهبود کمی و کیفی شاخص‌ها، هدایت مدیریت بهره‌برداری‌ها از منابع طبیعی تجدیدپذیر بر اساس ضوابط و استانداردهای محیط زیستی و توسعه پایدار و پایش و نظارت مستمر بر مدیریت حیات‌وحش و تنوع زیستی کشور از جمله اهداف این طرح گسترده است.

وی افزود: علاوه بر این، تدوین ضوابط و معیارهای بهره‌برداری از اجزاء (زنده و غیرزنده) محیط زیست طبیعی و تنوع‌زیستی، پایش زیست بوم‌های جنگلی (هیرکانی، زاگرسی و حرا ) در کشور، پایش زیست بوم‌های مرتعی کشور، پایش فرسایش خاک و کانون‌های بحرانی گرد و غبار و در نهایت بررسی نقاط قوت و ضعف و توان‌ها و محدودیت‌ها برای مدیریت خردمندانه تنوع زیستی نیز از دیگر اهداف این طرح است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: تمام اعتبار پیش‌بینی شده برای این طرح طی پنج سال، معادل 121 میلیارد و 970 میلیون تومان است که امیدوارم همکارانمان در دولت و مجلس شورای اسلامی با تخصیص اعتبار سالانه به انجام این طرح کمک کنند. 

وی افزود: پایش و حفاظت موثر تنوع زیستی کشور، در واقع حفظ زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی کشور است چرا که این ذخایر ارزشمند، نقشی پنهان اما اساسی در سلامت جامعه و پویایی اقتصاد بر عهده دارند. 

ظهرابی گفت: مثلا در واقعه سیل که فروردین امسال رخ داد، همه دیدیم که تالاب‌های طبیعی چگونه باعث کاهش خسارت‌ها شدند و هرجا که دست‌اندازی‌ها به عرصه‌های طبیعی و تخریب زیست بوم‌ها وجود داشت، خسارت‌ها چند برابر شده بود. 

وی در پایان تاکید کرد: هرگونه صرف هزینه برای حفظ تنوع زیستی در واقع سرمایه‌گذاری برای سلامتی و پایداری اقتصاد است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد