hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گسترش همکاری قطعه سازان خراسان رضوی با صنایع

گسترش همکاری قطعه سازان خراسان رضوی با صنایع

مشهد قطب قطعه‌سازی در کشور بعد از تهران است؛ بر اساس آخرین آمار خراسان رضوی با برخورداری از ۳۲۰ واحد قطعه‌سازی خودرو و اشتغال‌زایی حدود ۱۴ هزار نفر در این بخش حدود ۱۸ درصد از ظرفیت تولیدی این صنعت را در ایران دارد که البته نیازمند حمایت است. 

به گزارش ایرنا، در طول سال‌های گذشته مشکلات صنعت خودروسازی و ارزش‌افزوده اندک آن، واردات بی‌رویه لوازم‌یدکی و وجود قطعات قاچاق، بر بخش عمده‌ای از فعالیت قطعه سازان خراسان رضوی سایه افکند و منجر به کاهش نقدینگی و به‌تبع آن کاهش تولیدشده اما قطعه سازان خراسان رضوی در راستای توسعه تولیدات داخلی و برقراری ارتباط بیشتر با صنایع کوچک و بزرگ قراردادهایی به ارزش ۳۰ میلیارد ریال با شرکت نفت و گاز شرق کشور امضا کردند. مسئول کارگروه اقتصاد مقاومتی در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق کشور گفت: توانمندسازی پیمانکاران منطقه‌ای جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و وزارت نفت نیز طبق برنامه ششم توسعه مکلف به توانمندسازی پیمانکاران منطقه‌ای شده است. سید علی مصطفوی افزود: قطعه سازان استان خراسان رضوی توانمندی بسیار در حوزه ساخت قطعات موردنیاز صنایع کشاورزی و خودرودارند که این ظرفیت موردتوجه شرکت نفت و گاز شرق قرار گرفت. او اظهار داشت: در همین راستا از نیمه سال ۱۳۹۶ تاکنون مجموعه‌ای از اقلام و نیازمندی‌های پرمصرف صنعت نفت و گاز در قالب نمایشگاه دائمی با عنوان نمایشگاه «نیازمندی‌های حیاتی و اقلام پرمصرف در صنعت نفت و گاز» در محل ساختمان صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی واقع در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی مشهد به نمایش گذاشته شد. مسئول کارگروه اقتصاد مقاومتی در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق کشور گفت: ۳۵۰ قلم از اقلام حیاتی و پرمصرف صنعت نفت و گاز در قالب گروه‌های مکانیکال، برق و قدرت، مخابرات، کنترل و ابزار دقیق در نمایشگاه یادشده ارائه شد و این فرصت را به قطعه سازان استان داد تا بخشی از تولید خود را به ارقام موردنیاز در صنعت نفت و گاز اختصاص دهند. او افزود: طی دو سال و نیم برگزاری این نمایشگاه، ۱۵۰ شرکت قطعه ساز استان شناسایی شدند و قراردادی به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال با این شرکت‌ها برای تأمین قطعات موردنیاز صنعت نفت و گاز کشور به امضا رسید. مصطفوی اظهار داشت: گاز ترش خاصی که در منطقه خانگیران تولید می‌شود، محیط خاصی را برای آزمایش‌های میدانی قطعات فراهم کرده به‌گونه‌ای که قطعاتی که شرایط عملیاتی را بگذرانند، قادر به استفاده در بخش‌های مختلف صنعت نفت و گاز خواهند بود، لذا قطعات ساخته‌شده توسط قطعه سازان در این محیط مورد آزمایش قرار می‌گیرند. او گفت: آوازه نمایشگاه «نیازمندی‌های حیاتی و اقلام پرمصرف صنعت نفت و گاز» به خارج از خراسان رضوی نیز رسید و قطعه سازانی از استان‌های یزد، فارس و خوزستان به بازدید این نمایشگاه آمدند و نسبت به همکاری در این حوزه اعلام آمادگی کردند. مسئول کارگروه اقتصاد مقاومتی در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق کشور افزود: این نمایشگاه محل مناسبی برای بازدید سرمایه‌گذاران نیز بود به‌طوری‌که دستکم چهار سرمایه‌گذار برای مشارکت در این بخش اعلام آمادگی کردند اما چون هنوز فرآیندی برای جلب مشارکت آنان تعریف‌نشده بود، موفق به بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن نشدیم. او اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز نیازمندی‌های صنایع فولاد را در نمایشگاهی مشابه نمایشگاه یادشده اراده کرده است، ساختمان معاونت صنایع کوچک در حال تبدیل به محلی برای ارائه نیازمندی‌های کارفرمایان بزرگ استان شده است.

توسعه نمایشگاه برای صنایع بزرگ دیگر

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز دراین‌باره گفت: با همکاری شرکت نفت و گاز شرق، نمایشگاهی برای ارائه نیازمندهای صنعت نفت و گاز در محل شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی مشهد دایر شد که درنتیجه آن قراردادهای خوبی بین واحدهای قطعه ساز استان و صاحبان صنعت نفت و گاز منعقد گردید. مسعود مهدی زاده مقدم افزود: در همین راستا نمایشگاه مشابه برای ارائه نیازمندی‌های صنعت فولاد خراسان در ساختمان معاونت صنایع کوچک واقع در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی مشهد دایر شد تا نیازهای این صنعت نیز توسط قطعه سازان و ماشین سازان استان شناسایی شود. او اظهار داشت: یکی از برنامه‌های امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه تولیدات داخلی است که در این راستا سه ماه قبل نمایشگاه «نیازمندی‌های ساخت داخل» در تهران برپا شد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: با هماهنگی مدیریت شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد درصدد هستیم مشابه نمایشگاه تهران با هدف ارائه نیازهای صنایع بزرگ مانند فولاد، سیمان، نفت و گاز، پتروشیمی و خودرو، نمایشگاهی را در بهمن‌ماه امسال در مشهد برگزار کنیم. او افزود: این نمایشگاه صرفا محل ارائه نیازمندهای صنایع بزرگ است و هیچ محصولی در آن به فروش نمی‌رسد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد