hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ایران هیچگاه جزو ۲۰ کشور اول مهاجرفرست نبوده و نیست

ایران هیچگاه جزو ۲۰ کشور اول مهاجرفرست نبوده و نیست

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به انتشار برخی اخبار کذب و مغرضانه در خصوص مهاجرت نخبگان و فرار مغزها به خارج از کشور در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی، گفت: ایران هیچگاه جزو ۲۰ کشور اول مهاجرفرست نبوده و نیست.
به گزارش معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، پرویز کرمی در خصوص برخی مطالب کذب، مخدوش و جهت‌دارِ منتشر شده در ارتباط با آمارهای اخیر مهاجرت یا فرار مغزها در تعدادی رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: در چند روز گذشته خبری روی خط برخی خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری با عنوان « ۸ عامل ترک وطن / مهمترین دلیل مهاجرت ایرانیان در سال گذشته چه بود؟». منتشر شده است که همان‌گونه که از تیتر و عنوان خبر می‌توان حدس زد، می بایست در متن خبر از آمار و دلایل مهاجرت‌های بین‌المللی ایرانی‌ها به خارج از کشور صحبت شده باشد، اما در عین شگفتی و ناباوری مشاهده می‌شود که در این متن، آمار و اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (که در آن به علل جابجایی و مهاجرت داخلی جمعیت شاغل و جمعیت بیکار کشور پرداخته شده) به عنوان سند و آمار مهاجرت ایرانی‌ها به خارج از کشور ارائه شده است.
وی ادامه داد: در واقع یک سوال اساسی در این بین مطرح می‌شود و آن اینکه آیا سطح دقت در فضای رسانه‌ای و مطبوعات تا این حد تنزل کرده که هیچ سردبیر یا دبیر سرویس خبری قبل از انتشار خبری و قرار گرفتن آن در معرض افکار عمومی، محتوای خبر را با تیتر و عنوان خبری مطابقت نمی‌دهد؟
دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان ادامه داد: آیا هدف صرفاً تحریک افکار عمومی و ایجاد موج خبری نسبت به مساله مهاجرت در کشور است یا دلایل مغرضانه و سیاه نمایی دیگری در کار است. با این رویکرد، بنظر می‌رسد دیگر هیچ اتکا و اعتمادی بر اخبار و آمار ارایه شده از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها نمی‌توان کرد.
ارائه آمارهای اشتباه یا مغرضانه
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه افزود: همچنین در دو روز گذشته یک گزارش، کذب، جهت‌دار و مغرضانه از سوی سایت دویچه وله فارسی با عنوان «جمهوری اسلامی، فرار مغزها و انکار واقعیات» منتشر شده که نشان از سطح کیفی نازل و  بی‌دقتی تمام عیار یک سایت بین‌المللی دارد.
کرمی اظهارکرد: در واقع موضوع اصلی این گزارش مخدوش و پر اشتباه به لحاظ آماری و مطالب کاذب درباره بحث مهاجرت نخبگان از ایران است، در حالیکه که مطالب و مستندات مورد اتکای گزارش از آمار بی پایه و اساس فضای مجازی کپی برداری شده و اندکی وقت و حوصله جهت راستی آزمایی آن‌ها توسط نگارندگان صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: برای مثال نگارندگان محترم این گزارشِ به ظاهر مستند، وقتی در حال کپی کردن آمار مربوط به جمعیت ایرانی حاضر در خارج از کشور به نقل از دکتر بهرام صلواتی بوده‌اند، آمار ۱.۶ میلیون نفر را شانزده میلیون نفر قید کرده‌اند و همچنین در ارجاع به آمار اشتباهِ معاون آموزشی وزارت بهداشت در ۲۸ مرداد سال ۱۳۹۸، (که از سوی وزرت بهداشت تکذیب شد و بدون اشاره به این تکذیبیه)، آن را به سال ۱۳۸۹ نسبت داده‌اند.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: در واقع این نوع خطاهای تعمدی، مغرضانه و گل درشت هنگامی شکل می‌گیرد که نویسنده با بی دقتی و دستپاچگی هر چه تمام، نسبت به کپی‌برداری آمارهای کذب و بدون استناد در فضای مجازی اقدام می‌کند.
جایزه یک میلیارد ریالی برای یافتن سندی که واقعیت ندارد
کرمی همچنین در ادامه با اشاره به یکی از ادعاهای کذب و دروغ و بارها مطرح شده در رسانه‌ها با این عنوان که «طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران ازنظر فرار مغزها در بین ۹۱ کشور جهان مقام اول را از آن خود کرده ‌است» گفت: به طور مثال صندوق بین‌المللی هیچگاه چنین آماری ارائه نداده است.
وی ادامه داد: این موضوع بارها توسط مسئولان تکذیب شده و خود اینجانب برای کسی که سند این گزارش را ارائه دهد جایزه یک میلیارد ریالی گذاشته بودم و طبق آمارهای متقن بین‌المللی ایران هیچگاه جزو ۲۰ کشور اول مهاجرفرست نبوده و نیست.
کرمی با بیان این شعر «گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست»، به انتقاد از اینگونه همکاران رسانه ای خود پرداخت و از آنان خواست در بیان و ارائه آمارها، دقت و صحت را فدای سرعت نکنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد