hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قم| دردسر 1600 هکتاری

قم| دردسر 1600 هکتاری

آن‌طور که مسئولین قم می‌گویند این شهر ۱۶۰۰ هکتار بافت فرسوده در دل خود جای‌داده است که بازآفرینی آن ضروری است. به‌عبارت‌دیگر بافت فرسوده یکی از معضلات اصلی این شهر است که باوجود برگزاری جلسات متعدد و تدوین طرح‌های بسیار هرروز بر این مشکلات و خطرت آن افزوده می‌شود. 

به گزارش مهر، مدیرکل بنیاد مسکن قم با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد ساکنان محله‌های بافت فرسوده توانایی نوسازی و احیای منازل خود را ندارند گفت: سهم قم از ۲۰ هزار فقره تسهیلات ستاد بازآفرینی کشور تنها ۲ درصد است. داریوش بلدی با تأکید بر این موضوع که زلزله‌خیز بودن قم یک تهدید جدی محسوب می‌شود، ادامه داد: شهر قم زلزله‌خیز است و گسل‌های بسیاری در محلات بافت فرسوده وجود دارد. او با اشاره به اینکه محلات اطراف خاکفرج و ۲۰ متری زاد جزو بافت فرسوده محسوب می‌شوند، گفت: بیش از ۷۰ درصد محله خاکفرج و بیش از ۳۵ درصد خیابان ۲۰ متری زاد جزو بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند و متأسفانه اغلب آن‌ها نیز توانایی مالی نوسازی و بازسازی منازل مسکونی خود را ندارند. مدیرکل بنیاد مسکن قم با تأکید بر اینکه احیای بافت فرسوده نیاز به هم‌افزایی و کار گروهی دارد گفت: مشارکت و همراهی گروه‌های مردمی و بخش خصوصی و ارائه بسته‌های تشویقی جذاب می‌تواند به ارتقا و نوسازی محلات فرسوده قم کمک کند.

قم صاحب ۳۰۰ سکونتگاه غیررسمی در ۱۷ محله است

معاون معماری و شهرسازی شهرداری قم نیز میزان بافت فرسوده را هزار و ۶۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: طرح مطالعاتی بر روی ۱۷ محله دارای بافت فرسوده انجام‌شده است. غلامرضا جانقربان با اعلام اینکه قم ۴۵ هزار هکتار اراضی در محدوده و حریم دارد گفت: از این میزان ۱۳ هکتار در محدوده شهری و ۳۲ هزار هکتار هم از بافت حریم برخوردار است. او با تأکید بر اینکه ۱۰ طرح موضوعی و موضعی برای محدوده و حریم اراضی در نظر گرفته‌ایم گفت: قم صاحب ۳۰۰ سکونتگاه غیررسمی در ۱۷ محله است. معاون شهردار قم با اشاره به اقدامات در نظر گرفته شده برای ورودی‌های شهر قم، افزود: شهر قم دارای ۶ ورودی است که برای همه آن‌ها طرح‌های اصلاحی در راستای توسعه اقتصاد شهری، ارتقا منظر شهری و زیباسازی معماری شهری در نظر گرفته شده است. او با طرح این مطلب که محله‌ها باید محرک توسعه شهری باشند، گفت: توسعه عمرانی و تجهیز و ساخت اماکن فرهنگی و ورزشی می‌تواند به توسعه شهری کمک کند. جانقربان تأکید کرد طرح‌های محدوده ۱۶۰۰ هکتار بافت فرسوده در اولویت اصلاح و ارتقا هستند.

پرداخت ۴۰۰ فقره تسهیلات برای بازآفرینی بافت فرسوده در قم

رئیس ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی قم نیز با تصریح این مطلب که تاکنون برای بازآفرینی بافت فرسوده ۲۰ هزار فقره تسهیلات در کشور پرداخت‌شده است که سهم قم در این بخش ۲ درصد و درمجموع ۴۰۰ فقره است، گفت: در هیئت بازآفرینی شیوه‌نامه‌ای ابلاغ‌شده است که تسهیلاتی را برای بعضی واحدها در نظر گرفته که در محلات هدفی که موردنظر هست در یک ماه گذشته ۶۰ مورد را معرفی کردیم.

فهیمه فتاحی زاده با اشاره به اینکه در سال ۹۸ در یک ماه اخیر ۱۵ فقره تسهیلات پرداخت‌شده است که ۵۰ درصد از این تسهیلات مربوط به خیابان سمیه و محله جوبشور است، ادامه داد: از مجموع پروژه‌های اجرایی برای توسعه محلات قم صد درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تا پایان سال مالی ۱۱ میلیارد تومآن‌هم جذب اعتبار داشتیم و همکاری دستگاه‌های مرتبط اجرایی هم مطلوب بوده است.

طرح‌هایی برای ارتقا کاربری بافت‌های فرسوده

او با اشاره به بازآفرینی محور گذر خان، تملک چند محور در بازار کفاش‌ها و مسجد جامع و محله پامنار و هم‌چنین بازآفرینی چند محور برای تردد زائران در محدوده بافت و هسته مرکزی شهر قم، گفت: ۳۹ محله در قالب طرح بازآفرینی در طول پنج سال بهسازی می‌شود که بسیاری از آن‌ها مانند محور خانه تاریخی یزدان پناه و بازار قم دارای بعد تاریخی و فرهنگی است. او اظهار داشت: تا افق ۱۴۰۰ مسیر گردشگری پیرامون حرم حضرت معصومه (س) برای زائران مهیا می‌شود و مسیر گردشگری پیرامون این مکان مقدس نیز اجرایی و برای استفاده شهروندان و زائران مهیا می‌شود. فتاحی زاده با اعلام اینکه شهر قم ۱۲ هزار و ۹۰۰ هکتار وسعت دارد که از این میزان ۴ هزار و ۱۰۰ هکتار بافت ناکارآمد محسوب می‌شود، گفت: بافت ناکارآمد شهر قم شامل بافت‌های تاریخی، ناکارآمد میانی (فرسوده)، سکونتگاه غیررسمی (حاشیه شهر)، بافت با پیشینه روستایی (روستاهایی که پیرامون شهر بوده و کم‌کم به شهر ملحق شده‌اند)، بافت ناهمگن (مانند قبرستان یا زمین‌های نامناسب برای ساخت‌وساز در مرکز شهر) می‌شود که همگی نیازمند برنامه‌ریزی هستند.

 بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد

معاون امور عمرانی استانداری قم نیز اظهار داشت: با توجه به‌ضرورت بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری، ستاد بازآفرینی استان به‌صورت ماهانه جلساتی برگزار می‌کند و در آن مطالعات انجام‌شده در این خصوص موردبررسی قرار می‌گیرد. محسن بهشتی گفت: هزار و ۶۰۰ هکتار از این میزان بافت فرسوده است که نیاز به بازسازی و بهسازی دارد. همچنین از این هزار و ۶۰۰ هکتار ۳۱۵ هکتار در بافت تاریخی (اطراف حرم) قرار دارد که بهسازی آن ضروری است. او در خصوص اعتبارات تخصیص داده‌شده به طرح بازآفرینی شهری قم، اظهار داشت: با توجه به میزان بافت ناکارآمد، اعتباراتی که به این شهر تخصیص داده می‌شود برای اجرای کامل طرح بازآفرینی کافی نیست. البته استانداری تلاش کرده با همین میزان اعتبار طرح‌هایی را متناسب با ظرفیت هر محله اجرا کند. به‌طور مثال، با ساخت درمانگاه، مدرسه، پاسگاه و فضای سبز در محلات مختلف تلاش کرده‌ایم با رفع نیازهای مردم فضای متناسب‌تری را برای زندگی آماده و انگیزه نوسازی را در آنان تقویت کنیم. معاون امور عمرانی استانداری قم اظهار داشت: درواقع معتقدیم تا بخش خصوصی به این قضیه وارد نشود و مردم انگیزه‌ای برای نوسازی خانه‌های خود نداشته باشند این طرح پیشرفت چشمگیری نخواهد داشت. او از خرید و تملک چند خانه تاریخی خبر داد و افزود: با خرید این خانه‌ها و استفاده از آن‌ها به‌عنوان دفاتر تسهیلگری تلاش شده باراهنمایی مردم و معرفی خدمات و تسهیلات در نظر گرفته شده به آنان روند بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهر قم را سرعت ببخشیم. بهشتی افزود: البته قبول داریم روند نوسازی بافت‌های ناکارآمد در قم روند کندی نسبت به سایر شهرها دارد اما باید به این نکته توجه کرد که عمده اموال این شهر موقوفه است. درست است که این اموال در اختیار مردم قرار دارد اما مالکیت آن‌ها با اداراتی چون اوقاف و... است؛ ازاین‌رو ساکنان درصورتی‌که بخواهند تغییری در خانه‌ها ایجاد کنند حتما باید با اطلاع و رضایت مالک باشد که آن‌هم روند طولانی دارد. او ادامه داد: نکته دیگر اینکه افراد ساکن این موقوفات در سال‌های دور، این خانه‌ها را با مبلغ ناچیزی اجاره کرده‌اند و اگر در حال حاضر بخواهند نسبت به نوسازی آن اقدام کنند باید قرارداد جدیدی با مالک منعقد کنند که آن‌هم مستلزم پرداخت اجاره‌بهای بیشتری است؛ ازاین‌رو انگیزه و رغبت کافی برای اجرای طرح‌های نوسازی در میان ساکنان این مناطق وجود ندارد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد