hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > کرمانشاه| یک زلزله و هزار و یک مشکل

کرمانشاه| یک زلزله و هزار و یک مشکل

21 آبان ماه سال گذشته را همه به یاد دارند و از آن به تلخی یاد می‌کنند. زمین‌لرزه‌ای که در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت و پس‌لرزه‌های آن هنوز هم مردم مظلوم این استان را می‌لرزاند؛ اگرچه اقدامات عمرانی زیادی در این استان در جهت حل مشکلات مردم زلزله‌زده صورت گرفته اما هنوز هم مشکلات به‌وفور در این مناطق یافت می‌شود.


نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده بابیان اینکه یکی از مشکلات مناطق زلزله‌زده وجود پسماندها، فاضلاب و نخاله‌های ساختمانی است، گفت: امیدواریم دستگاه‌های مرتبط در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهند.

طیب قدیمی در خصوص آخرین وضعیت بهداشتی و درمانی مناطق زلزله‌زده غرب کشور، گفت: بیمارستان ۵۰ تخت خوابی شهدای سرپل ذهاب براثر زلزله تخریب شد و با توجه به آسیب وارده به این بیمارستان و تلاش‌های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، بیمارستان ۶۵ تختخوابی بانگر در فضایی که کاربری بیمارستانی نداشت، در مدت بسیار کوتاه و با ارائه خدمات بیشتر و تخصصی‌تر راه‌اندازی شد و در حال حاضر پزشکان و متخصصان زیادی ازجمله متخصص ارتوپدی در آن فعالیت دارند.

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر، مقاوم‌سازی بیمارستان آسیب‌دیده شهدای سرپل ذهاب توسط وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در دست اقدام است و تعمیر و احداث فاز دو بیمارستان که آسیب کلی دیده است توسط خیرین کاشان تکمیل خواهد شد که امیدواریم ظرف چند ماه آینده ارائه خدمات درمانی را به همان مرکز برگردانیم.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده گفت: در مورد بیمارستان‌های آسیب‌دیده شهرستان قصر شیرین، برآورد‌های اولیه انجام و تعمیرات در قالب هتلینگ شروع‌شده و امیدواریم تا قبل از فرارسیدن اربعین حسینی که به این بیمارستان نیاز است، تعمیرات و بازسازی آن تکمیل شود.

وی با اشاره به ساخت و نوسازی مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشتی تخریب‌شده در این مناطق توسط خیرین حوزه سلامت، اظهار داشت: در حال حاضر، برای ساخت و نوسازی خانه‌های بهداشت تخریبی، پیمانکار مشخص‌شده و مجوز‌های اولیه گرفته‌شده و امیدواریم تا قبل از سالگرد زلزله، این خانه‌های بهداشت به بهره‌برداری برسند.

از فاضلاب تا نخاله‌های ساختمانی

قدیمی بابیان اینکه یکی از مشکلات در مناطق شهری و روستایی مناطق زلزله‌زده غرب کشور تا قبل از سال ۱۳۹۷، وجود پسماندها، فاضلاب‌ها، روان آب‌ها و نخاله‌های ساختمانی بود، گفت: در جلساتی که با حضور بنیاد مسکن، شهرداری، جهاد کشاورزی و آبفا برگزار شد، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به‌عنوان ناظر بر ارائه‌دهندگان خدمت پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده با تأکید بر اینکه در مراکز جامع خدمات سلامت مناطق زلزله‌زده، پزشک کادر بهداشتی و درمانی حضور دارند، تصریح کرد: در کنار این مراکز، خیرین حوزه سلامت به‌خصوص مجموعه خیریه نورآوران سلامت در دشت ذهاب به ارائه خدمات دندانپزشکی و چشم‌پزشکی پرداخته و در حال حاضر نیز در شهرستان ثلاث باباجانی استقرار دارند.

دکتر قدیمی افزود: سه دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حال ارائه خدمات رایگان به مردم مناطق زلزله‌زده غرب کشور هستند و در کنار این کلینیک‌ها، هلال‌احمر نیز در گیلانغرب خدمات دندانپزشکی ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات جزئی در شهرستان سرپل ذهاب، ادامه داد: سازمان آب و فاضلاب باید برای سامان بخشیدن به حوزه آب روان‌ها و فاضلاب تلاش بیشتری کند. البته برای آب روستایی تلاش‌های خوبی انجام‌شده و حتی وضعیت آب ازنظر کدورت و کلر سنجی نسبت به قبل از زلزله، بهتر شده است و برای جمع‌آوری نخاله‌ها مشکلی وجود ندارد، اما برای جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در مناطق روستایی، نیازمند تلاش بیشتر دستگاه‌های اجرایی مسئول هستیم.

تسهیلات پرداختی به زلزله‌زدگان کرمانشاه افزایش می‌یابد

استاندار ‌کرمانشاه اعلام کرد که به‌زودی تسهیلات پرداختی به زلزله‌زدگان برای ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی تخریب‌شده ناشی از زلزله 21 آبان 96 افزایش پیدا خواهد کرد. هوشنگ بازوند اظهار داشت: مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی در حال تصویب است که بر اساس آن تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی در شهرها از 400 میلیون ریال به 500 میلیون ریال و در روستاها از 300 میلیون ریال به 400 میلیون ریال افزایش پیدا کند.

وی اعلام کرد: این مصوبه پس از تائید مجلس و ابلاغ توسط بانک مرکزی قابل‌اجرا است و این تسهیلات به زلزله‌زدگان تعلق خواهد گرفت.

استاندار کرمانشاه افزود: همچنین بر اساس تصمیمات اتخاذشده میزان مرخصی استحقاقی کارمندان مناطق زلزله‌زده استان 15 روز در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

بازوند در بخش دیگری از صحبت‌های خود شورای برنامه‌ریزی را موتور محرک کرمانشاه خطاب کرد و گفت: با توجه به شرایط دشوار استان در حوزه اقتصاد و اشتغال، انتظار می‌رود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تحرک بیشتری از خود نشان داده و شتاب بیشتری به فعالیت‌های خود ببخشد.

وی عنوان کرد: کارگروه اقتصاد مقاومتی یک نقش بسیار مهم و تصمیم‌ساز برای شورای برنامه‌ریزی استان دارد و نشست‌های آن باید به شکلی پویا و مستمر برگزار شود.

استاندار کرمانشاه تأکید کرد: اعتبارات استانی باید بر مبنای اولویت‌ها و مشکلات استان توزیع شود و از توزیع سلیقه‌ای در این زمینه خودداری کرد.

بازوند بابیان اینکه بیکاری مشکل اصلی استان است و اعتبارات باید با محوریت بهبود وضعیت این حوزه توزیع شود، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یک راهبرد راهگشا و بلندمدت در کشور است و مباحث این حوزه باید در توزیع اعتبارات استانی لحاظ شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد