hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > تولید بسته باتری مدل پروازی ماهواره «ناهید یک»

تولید بسته باتری مدل پروازی ماهواره «ناهید یک»

پژوهشگاه فضایی ایران از تولید بسته باتری مدل پروازی ماهواره مخابراتی «ناهید یک» و تایید آن از لحاظ کارکرد در محیط فضا خبر داد.


به گزارش مهر به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، آزمون‌های محیطی خلاء حرارتی و ارتعاشی بسته باتری جدید (تعویضی) مدل پروازی ماهواره «ناهید یک» انجام شد و از لحاظ کارکرد در محیط فضا مورد تایید قرار گرفت.
با توجه به تجربیات کسب شده در طراحی ماهواره‌های قبلی، بسته باتری ماهواره «ناهید یک» با استفاده از فناوری سلول‌های لیتیوم-یون و با مشارکت سیستمی بخش‌های توان الکتریکی، سازه و حرارت برای نخستین بار در پژوهشگاه فضایی ایران توسط متخصصان پژوهشکده سامانه ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شد.
مریم موسوی مدیر پروژه «ناهید یک » اظهار داشت: آماده سازی این بسته باتری به عنوان گامی از عملیات پیش‌پرتاب ماهواره «ناهید یک» انجام شد و تمامی آزمون‌های خلاء حرارتی و ارتعاشی را مطابق استاندارد فضایی اروپا (ECSS) با موفقیت پشت سر گذاشت.
وی افزود: با توجه به الزامات جرمی، حجمی و توانی پروژه ناهید، بسته باتری ماهواره «ناهید یک» دارای ظرفیت حداقل Ah۶، محدوده ولتاژ کاری ۳۳.۶ – ۲۴ ولت، مجهز به یک مدار ترازساز غیرفعال (Passive) و همچنین مجموعه مدارهای پایش ولتاژ و دما است.

موسوی، طول عمر تقویمی سلول‌های باتری، تعداد سیکل‌های شارژ و دشارژ و شرایط دمایی را از جمله مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر طول عمر یک بسته باتری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به سپری شدن زمان نسبتا طولانی از تاریخ ساخت بسته باتری مدل فضایی ماهواره «ناهید یک» و همچنین انجام آزمون‌های مختلف کارکردی روی ماهواره، بسته باتری مدل پروازی ماهواره باید قبل از قرارگیری در مدار مطابق الزامات تعویض می‌شد.

مدیر پروژه «ناهید یک» گفت: این بسته باتری جدید، از نظر مواد و قطعات و همچنین روش‌ مونتاژ عیناً مطابق با مواد و روش مونتاژ مورد استفاده در بسته باتری‌ مدل‌های کیفی و فضایی ماهواره ناهید بوده که در کوتاه‌ترین زمان ممکن ساخته شده است.

وی افزود: در نهایت، آزمون‌های کارکردی و محیطی شامل خلاء حرارتی و مجموعه آزمون‌های ارتعاشی بسته باتری جدید مدل پروازی ماهواره «ناهید یک» با نظارت سازمان فضایی ایران انجام شد و کارکرد آن مورد تایید قرار گرفت.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد