hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > فرمانده "سایوز" با کد ایرانی به فضا خواهد رفت!

فرمانده "سایوز" با کد ایرانی به فضا خواهد رفت!

فضانوردان روس از بدو سفرهای فضایی، با مرکز هدایت پرواز، تحت علامت تماس(کد) ویژه تماس داشتند. این علامت تماس توسط فضانورد و بنا به علایق او انتخاب می‌شد. بطور مثال علامت تماس گاگارین "کدر" به معنای "سرو" بود. اکنون یک نماینده رسمی مرکز آموزش فضایی گاگارین می‌گوید، اولگ اسکرپوچکا کیهان‌نورد روس که قرار است در ۲۵ سپتامبر به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کند، "سرمت" را به عنوان علامت تماس انتخاب کرده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری ریانووستی؛ "سرمت" نام موشک بالستیک جدید بین قاره‌ای روسیه است که باید جایگزین سنگین‌ترین موشک استراتژیک جهان، "وئه ودا" شود که طبق طبقه‌بندی ناتو موشک "شیطان" نامیده شده است. توسعه موشک سرمت از سال ۲۰۱۱ آغاز شد. سال گذشته، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در پیامی به مجمع فدرال، از آغاز مرحله فعال ساخت "سرمت" خبر داد و قرار است اولین موشک‌های تولیدی در سال ۲۰۲۱ به بهره‌برداری برسند.
نکته بسیار جالب آن است که انتخاب "اسکرپوچکا" هیچ ربطی به این موشک و اهداف جنگی آن ندارد. زیرا او می‌خواهد در جریان سفر با "میهن کوچک" خود ارتباط فضایی داشته باشد.
بنا به گفته منبع وابسته به مرکز آموزش فضانوردان "اسکرپوچکا" در منطقه استاوروپول متولد شد و دوران کودکی و جوانی را در زاپوروژیه گذراند. سرمت‌ها قبیله‌های ایرانی زبان و رزم‌آوری بودند که زمانی در این سرزمین‌ها سکونت داشته‌اند. او می‌گوید ذکر نام قبیله‌های ساکن زادگاه او در جریان این سفر، باعث می‌شود وی با میهن کوچک خود در ارتباط باشد.
اولگ اسکرپوچکا در ۲۵ سپتامبر، به همراه جسیکا میر آمریکایی و نخستین فضانورد امارات، هزازا المنصوری با ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۵ به ایستگاه فضایی بین‌المللی عزیمت می‌کند. او پیش از این دو بار در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ در این ایستگاه فعالیت داشته است.
سرمت‌ها قبیله‌های ایرانی زبان هستند که از قرون چهارم قبل از میلاد تا سده‌های نخست بعد از میلاد در مناطق روسیه، اوکراین و قزاقستان ساکن بودند. بنا به مندرجات اوستا و کتب دوران پهلوی و شاهنامه، قوم سرمت که قبل از مهاجرت به سوی بالکان در شمال کوهستان قفقاز می‌زیسته‌اند، برادر ایرانی‌ها خوانده می‌شدند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد