hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > استاندارد باغ وحش‌ها افزایش می‌یابد

استاندارد باغ وحش‌ها افزایش می‌یابد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سازمان دو سال پیش استاندارد باغ وحش‌های کشور را اصلاح و ابلاغ کرد اما با توجه به اهمیت موضوع، در صدد ارتقای این استانداردهاست که کار آن آغاز شده است.
به گزارش ایرنا، حمید ظهرابی افزود: تحویل گونه‌های حیوانی به باغ وحش‌ها با نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست و امور بهداشتی آن توسط سازمان دامپزشکی انجام می‌شود. 
وی اظهارداشت: تا ۵ سال گذشته بیش از ۷۰ درصد باغ وحش‌هایی که در کشور فعالیت می‌کردند نه مجوز و نه استانداردهای لازم را داشتند، از این رو دستورالعملی تهیه و به استانها ابلاغ شد که باید آن را رعایت کنند، در غیر این صورت هیچ باغ وحشی مجوز دریافت نخواهد کرد.
ظهرابی ادامه داد: قطعاً در این فرآیند تعدادی از باغ وحش‌ها تعطیل شدند و تعدادی نیز تلاش کردند که خود را به این استانداردها برسانند. از این رو اکنون بیش از ۹۰ درصد باغ وحش‌های فعال در کشور با رعایت این الزامات از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز گرفتند و قدم بعدی تا زمان ارتقای آن استانداردها است که تهیه آن‌ها آغاز شده است.
وی در خصوص تلفات ببرها در باغ وحش مشهد گفت: سال گذشته نیز چنین موضوعی مطرح شده بود و مشخص شد که در زمان زایمان ببرها معمولاً تلفاتی صورت می‌گیرد. روز گذشته نیز دوباره خبری شنیده شد که هفت ببر تازه متولد شده تلف شدند که موضوع در حال بررسی است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره عملکرد باغ وحش ارم در خصوص آوردن شیر به ایران گفت: در این روند سازمان محیط زیست، زیستگاه‌های شیر را بررسی کرد و دید هیچ کدام از آن‌ها قدرت پذیرش این گونه ارزشمند را ندارند. بنابراین در شرایط فعلی نمی‌توان طرح احیا را مطرح کرد.
ظهرابی گفت: اینکه باغ وحش ارم اقدام به انجام چنین کاری کرده، حرکت خوبی است اما مسئله احیا مطرح نیست. مطالعه امکان‌سنجی شناسایی زیستگاه‌های قابل احیا گربه‌سانان در دستور کار سازمان قرار دارد که در صورت تامین اعتبار انجام خواهد شد.
همچنین عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تکمیل سخنان ظهرابی گفت: استاندارد باغ وحش‌های ما بسیار پایین است و باید سریع ارتقاء داده شوند تا شاهد تلفات گونه‌های ارزشمندی مانند ببر در این مکان‌ها نباشیم.
ظهرابی درباره فعالیت منطقه آزاد انزلی برای احداث دلفاریوم گفت یک آکواریوم در این منطقه احداث شده که مجوزی از سازمان محیط زیست نگرفته و همچنین در خصوص احداث دلفاریوم نیز تاکنون درخواستی به سازمان نیامده است.
وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد برای انجام فعالیت‌های خود هیچ وقت از سازمان محیط زیست درخواست مجوز نمی‌کند، گفت قرار است این موضوع که چرا از سازمان مجوز نمی‌گیرد را در شورای عالی مناطق آزاد مطرح کنیم.
ظهرابی در ادامه درباره قاچاق حیوانات گفت: قاچاق حیوانات دومین قاچاق پرسود در دنیا هست و همه جا نیز وجود دارد و تمام تلاش خود را با اصلاح ساختاری که در سازمان انجام می‌شود برای کاهش قاچاق انجام می‌دهیم.
وی اظهار داشت: مسئله قاچاق حیوانات با فرمانده نیروی انتظامی مطرح شد و قرار است تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه تهیه و امضا شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد