hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > آغاز سوخت‌گیری کارتی

آغاز سوخت‌گیری کارتی

از امروز اجرای طرح سوخت‌گیری با کارت سوخت در کلان‌شهرهای ایران آغاز شد.

از امروز اجرای طرح سوخت‌گیری با کارت سوخت در کلان‌شهرهای ایران آغاز شد.

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت ملی پخش تأکید کرد که کارت سوخت جایگاه‌ها همچنان فعال می‌ماند و مردم نگران دریافت سوخت نباشند.

امیر وکیل‌زاده به ایلنا اظهار داشت: اگرچه تقاضا داریم، مردم در سراسر کشور به ویژه در چهار کلان شهر تبریز، تهران، کرج و اصفهان از کارت شخصی استفاده کنند اما باز هم تأکید می‌کنیم مردم نگران نباشند، زیرا اصلا مایل نیستیم در این مرحله کسی وارد جایگاه شود و به دلیل نداشتن کارت سوخت شخصی نتواند سوخت‌گیری کند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه از امروز ۲۰ مرداد سوخت با کارت شخصی عرضه می‌شود، گفت: بااین‌حال تأکید می‌کنیم در این مرحله مردم نگران دریافت سوخت نباشند و تا زمانی که همه افراد دارای کارت نشده‌اند کارت جایگاه‌ها فعال خواهد ماند.

او اضافه کرد: در این مرحله از اجرای طرح خیلی دست و دلبازانه کارت سوخت جایگاه‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد و تا زمانی که مطمئن نشده‌ایم همه مالکان کارت دارند و مشکلی در این زمینه ندارند، محدودیت‌ها را اعمال نخواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، درباره متقاضیانی که برای صدور کارت المثنی با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ و یا از طریق سامانه دولت همراه ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: این افراد باید همچنان منتظر باشند تا کارت آن‌ها صادر و به درب منازلشان ارسال شود، اما برای اطلاع از آخرین وضعیت صدور کارت خود می‌توانند با مراجعه به سایت epolice.ir و وارد کردن شماره پلاک خودرو بارکد پستی کارت سوخت خود را دریافت کنند.

وکیل زاده افزود: بااین‌حال اگر فردی به این سایت مراجعه کرد و سابقه‌ای ندید نگران نباشد، زیرا ممکن است هنوز کارتش به پست تحویل نشده باشد؛ بنابراین باید صبر کنند تا این فرآیند انجام شود.

او برای آن دسته از متقاضیانی که ممکن است به هر دلیلی به اینترنت دسترسی نداشته باشند، گفت: برای رفاه حال این هم‌وطنان سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ در اختیار قرار گرفته تا این افراد با پیامک کردن کد شناسایی خودرو (vin) به این شماره از آخرین مراحل صدور کارت خود مطلع شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره رمز کارت‌های سوخت افزود: به مدت یک‌ماه شرایطی را فراهم کرده‌ایم که رمز همه کارت‌های موجود به چهار رقم آخر کد ملی فردی که اسمش روی کارت سوخت ثبت شده باز گردد بنابراین افراد می‌توانند با مراجعه به جایگاه سوخت و وارد کردن چهار رقم آخر کد ملی فردی که کارت به نام اوست آن را فعال کند؛ اما اگر افرادی رمز شخصی برای کارت‌های خود تعیین کرده‌اند و آن رمز را نیز به خاطر دارند می‌توانند همچنان از رمزهای شخصی خود استفاده کنند.

وکیل زاده درباره متقاضیانی که به هر دلیلی تاکنون برای صدور کارت المثنی ثبت‌نام نکرده‌اند، افزود: علاوه بر اینکه همچنان امکان مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ وجود دارد، از چند روز آینده که زمان دقیق آن اطلاع‌رسانی خواهد شد این افراد می‌توانند به سامانه دولت همراه مراجعه و به‌صورت اینترنتی و بدون مراجعه حضوری کارت المثنی خود را ثبت‌نام کنند.

*توزیع و تحویل روزانه ۴۰ هزار کارت سوخت توسط پست

مدیرعامل شرکت ملی پست ایران هم از توزیع و تحویل روزانه ۴۰ هزار کارت سوخت خبر داد و گفت:‌ نقص نشانی و همراه نداشتن مدارک هویتی مالک و کارت خودرو، توزیع کارت سوخت را مشکل کرده است.

حسین نعمتی در گفت‌وگو با ایرنا ادامه داد:‌ با توجه به اینکه هر روز تعداد کارت سوخت جدید یا به اصطلاح «نو شماره» برای توزیع و تحویل به شرکت پست ارائه می‌شود، ‌ اکنون بالای یک‌میلیون کارت سوخت جدید و قدیمی در باجه‌های پست وجود دارد.

او افزود:‌ مسئولیت توزیع کارت سوخت بر عهده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران است اما با قراردادی که بین این شرکت و پست منعقد شده، پست با عددی توافقی و پایین‌تر از مرسولات دیگر، توزیع کارت سوخت را انجام می‌دهد.

نعمتی با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بابت تولید کارت سوخت هزینه‌ای ۱۰ هزار تومانی از مردم می‌گیرند، ‌تاکید کرد: ‌این پول توسط پست اخذ شده و عینا به حساب دولت واریز می‌شود.

او مهم‌ترین دلیل معطلی این تعداد کارت سوخت در باجه‌های پست را عدم الزام استفاده از کارت سوخت دانست و گفت:‌ از همین رو مردم نیازی به کارت احساس نمی‌کردند و حاضر به پرداخت ۱۰ هزار تومان و زمان گذاشتن برای دریافت کارت خود نبودند و کارت‌ها در باجه معطله شرکت پست ماند.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: ‌از آنجا که هزینه زیادی برای تولید این کارت‌ها صورت گرفته بود اقدام به ابطال آن‌ها نکردیم اما به دلیل طولانی شدن پروسه توزیع، ‌در اغلب موارد آدرس مالکان تغییر کرده بود اما تلاش کردیم با به‌روزرسانی اطلاعات، کارت را به دست صاحبان آن برسانیم.

او افزود:‌ در تلاشیم شرایط را تسهیل کنیم و کارت‌ها در چرخه توزیع باشد؛ شهروندان نیز می‌توانند کارت را از طریق سامانه پست ره‌گیری کرده و بر اساس آن به باجه و آدرس اعلام شده مراجعه و کارت را دریافت کنند.

*چطور برای دریافت کارت سوخت در پست تهران سرگردان نشویم

در همین خصوص، مدیرکل پست استان تهران به منظور پیشگیری از سرگردانی متقاضیان دریافت کارت سوخت در نواحی پستی مواردی را خطاب به شهروندان اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، مهدی مقصودی گفت:‌ متقاضیانی که تاکنون موفق به دریافت کارت سوخت وسیله نقلیه خود نشده‌اند باید به منظور پیشگیری از سرگردانی در دفاتر پستی ابتدا از طریق ارسال VIN خودرو به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰، تماس با کد خدماتی ۹۶۲۷ یا مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و سایت epolice.ir نسبت به دریافت شناسه پستی کارت خود اقدام کنند.

او اظهار داشت: این افراد سپس با مراجعه به سایت شرکت ملی پست به نشانیpost.ir (قسمت ره‌گیری مرسولات) از محل دقیق کارت خود اطلاع پیدا کنند.

مقصودی ادامه داد: مشاهده می‌شود متقاضیان با در دست داشتن مدارک و بدون کسب اطلاع اولیه از محل نگهداری کارت، صرفا به نزدیک‌ترین دفتر پستی مراجعه می‌کنند درحالی‌که ممکن است مرسوله در دفتر دیگری بایگانی شده باشد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت ملی پست از تمام توان عملیاتی خود برای توزیع و تحویل کارت‌های سوخت در محل نشانی مندرج استفاده می‌کند گفت: به دلایل مختلف از جمله حضور نداشتن شخص در زمان مراجعه موزع پست در محل نشانی، فقدان مدارک کافی احراز هویت، تغییر و جابه‌جایی محل سکونت مالک، نقص نشانی مندرج در روی کارت و ... امکان تحویل میسر نیست و مرسوله بر اساس مقررات می‌بایست در دفاتر پستی بایگانی تا در زمان مراجعه متقاضی به دفتر پستی نسبت به تحویل اقدام شود.

به گفته مقصودی مأموران پست مکلفند برای تحویل کارت ۲ مرتبه به محل نشانی مراجعه کنند و در صورت فراهم نشدن امکان تحویل، مرسوله در دفتر پستی در قسمت باجه معطله نگهداری خواهد شد.

او اضافه کرد: متقاضیان باید به علت تسهیل در روند تحویل کارت نسبت به آماده‌سازی مدارک لازم (کارت شناسایی مالک، کارت ماشین یا شناسنامه وسیله نقلیه یا سند نقل‌وانتقال) به همراه مبلغ ۱۰ هزار تومان پول نقد از قبل اقدام کنند که این مبلغ برابر توضیحات روی پاکت متعلق به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.

*استفاده از کارت سوخت هوشمند در اصفهان اجرا می‌شود

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان گفت: برنامه استفاده از کارت سوخت هوشمند از بیستم ماه جاری در این استان اجرا می‌شود.

بهمن علیپور در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در اجرای سیاست‌های دولت و مجلس شورای اسلامی، عرضه بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت استان اصفهان از ۲۰ مرداد امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکان‌پذیر است.

او به مالکان همه خودروها و موتورسیکلت‌ها توصیه کرد که برای کسب اطمینان از صحت عملکرد کارت سوخت هوشمند خود حداقل یک بار از آن در ۱۰ روز آینده استفاده کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان تأکید کرد: آن دسته از مردم که مشکل کارت سوخت هوشمند دارند در آغاز اجرای طرح می‌توانند از کارت سوخت جایگاه‌ها استفاده کنند و هیچ نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

او با اشاره به اینکه رمز کارت‌های سوخت هوشمند تازه تولید شده، چهار رقم آخر کد ملی مالک وسیله نقلیه است، تصریح کرد: چنانچه کارت سوخت هوشمند خودرو یا موتورسیکلت، شکسته باشد یا به هر دلیلی با پیغام خطا در جایگاه مواجه می‌شود باید با حضور در دفاتر پلیس + ۱۰ نسبت به درخواست کارت سوخت اقدام کرد.

علیپور اضافه کرد: در صورت فراموشی رمز کارت سوخت با مراجعه به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اصفهان و شهرستان‌ها و ارائه مدارک هویتی مالک و خودرو نسبت به حذف آن اقدام شود و حضور مالک وسیله نقلیه برای آن الزامی است.

او ادامه داد: در مراجعه به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، همراه داشتن مدارک شناسایی مالک حقیقی یا حقوقی و وسیله نقلیه و کپی همه آن‌ها ضروری است.

او خاطرنشان کرد: در صورت خریداری خودرو و وجود کارت سوخت سالم نیازی به درخواست کارت سوخت جدید نیست و کارت سوخت به همه خودروها به غیر از اسقاطی تعلق می‌گیرد.

علیپور گفت: آن دسته از صاحبان خودروها و موتورسیکلت‌ها که بر اساس فراخوان قبلی نسبت به درج اطلاعات خود را در سامانه دولت همراه اقدام و با انجام فرآیند لازم، شماره‌حساب بانکی خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام دوباره ندارند و کارت هوشمند سوخت آن‌ها بر اساس ثبت‌نام پیشین، در ماه‌های آینده تولید و توسط شرکت پست به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.

او افزود: درصورتی‌که تاییدیه ثبت‌نام در سامانه شبکه دولت به مالک خودرو اعلام شده باشد، کارت سوخت تولید می‌شود و در صورت عدم ارسال تاییدیه نسبت به بررسی ثبت‌نام از قسمت پیگیری سامانه شبکه دولت یا تماس با شماره ۱۹۵ اقدام شود.

حدود ۲۵۰ جایگاه سوخت بنزین، نفت و گاز و ۱۶۰ جایگاه سی ان جی در استان اصفهان فعال است.

*یک راهنمای عملی برای ثبت‌نام کارت سوخت یا بازیابی آن

زمان برای دریافت کارت سوخت به دقیقه ۹۰ رسیده و اگر تاکنون برای دریافت کارت سوخت جدید یا بازیابی کارت قدیمی خود اقدامی نکرده‌اید این راهنمای عملی را بخوانید.

درصورتی‌که رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده‌اید کافی است از چهار رقم سمت راست شماره ملی فردی که کارت به نام او صادر شده است، استفاده کنید.

همچنین در صورت فراموشی رمز کارت سوخت یا قفل شدن آن، مراحل زیر را دنبال کنید:

*تماس با شماره ۰۹۶۲۷

*دریافت نشانی نزدیک‌ترین ناحیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

*ارائه مدارک هویتی مالک و خودرو

کاربران راننده برای حل برخی مشکلات مرتبط با کارت سوخت شخصی نیز می‌توانند به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند. برخی موارد که برای حل آن نیاز به مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ است عبارت‌اند از:

*غیرفعال بودن کارت سوخت شخصی

*نمایش کد خطا کارت، در جایگاه سوخت

*نداشتن کارت سوخت شخصی به هر دلیل

*درخواست دریافت کارت المثنی

*در این زمینه این فیلم را مشاهده کنید: کارت سوخت من کجاست؟

*مدارک موردنیاز برای درخواست کارت سوخت المثنی:

*یکی از مدارک شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه شامل اصل شناسنامه، کارت ملی هوشمند یا گذرنامه

*کارت شناسایی خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یا بنچاق محضری به همراه بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر

*تکمیل فرم تعهدنامه در دفاتر پلیس +۱۰

*واریز مبلغ ۱۰ هزار تومان در pos بانک ملت، مستقر در دفاتر پلیس+۱۰

توجه: کسانی که در سایت دولت همراه ثبت‌نام کرده‌اند نیازی به ارائه درخواست المثنی ندارند.

مدارک موردنیاز برای درخواست حذف رمز کارت سوخت:

توجه: حضور مالک وسیله نقلیه برای حذف رمز کارت الزامی است. در صورت درخواست توسط شخص دیگر با ارائه وکالت‌نامه محضری و یا برگه انحصار وراثت، حذف رمز کارت سوخت امکان‌پذیر است.

*یکی از مدارک شناسایی مالک وسیله نقلیه (شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه)

*مدارک شناسایی وسیله نقلیه، کارت شناسایی خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه و بیمه‌نامه معتبر

*تکمیل فرم درخواست رمزگشایی

*اصل کارت هوشمند سوخت برای حذف رمز کارت هوشمند سوخت (کارت سوخت باید سالم بدون چسب‌خوردگی و شکستگی باشد)

توجه: در صورت هرگونه ابهام و پرسش ضروری با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس بگیرید.

*سؤالات متداول      

* اگر کارت سوخت شخصی خود را گم کرده‌ باشم باید چه کنم؟

برای ثبت‌نام دریافت کارت سوخت، کاربران راننده می‌توانند به سامانه خدمات دولت همراه به نشانی mob.gov.ir مراجعه کنند. همچنین برای استفاده از خدمات این سامانه می‌توانید از اپلیکیشن دولت همراه استفاده کنید. برای نصب این اپلیکیشن نیز می‌توان از ایران اپس و کافه بازار استفاده کرد. علاوه بر روش‌های مذکور، کاربران می‌توانند به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند.

  • اگر کارت سوخت داشته باشیم باز هم امکان ثبت‌نام در سامانه وجود دارد؟

مالکان خودرو یا موتورسیکلت که کارت سوخت فعال در سامانه هوشمند دارند در صورت ثبت تقاضای کارت المثنی، کارت اولیه آن‌ها باطل می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود فقط افراد فاقد کارت سوخت برای ثبت‌نام مراجعه کنند.

  • مالکان خودروها و موتورسیکلت‌های قولنامه‌ای برای ثبت درخواست کارت سوخت المثنی چگونه اقدام کنند:

مالکان خودرو و موتورسیکلت و خودروهای قولنامه‌ای برای ثبت‌نام کارت سوخت المثنی، می‌توانند مانند گذشته با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ و پس از ارائه اسناد قطعی نقل‌وانتقال نسبت به ثبت تقاضای خود اقدام کنند.

  • اگر رمز کارت سوخت را فراموش کرده‌ایم چگونه باید آن را بازیابی کنیم:

مالکان خودرو یا موتورسیکلت دارای کارت سوخت که رمز آن را فراموش کرده‌اند، امکان بازیابی رمز را دارند و نیازی به ثبت‌نام کارت المثنی نیست. چهار رقم آخر کد ملی مالک خودرو، رمز پیش‌فرض همه کارت‌های سوخت است.

  • در صورت فوت مالک خودرو و عدم‌تغییر مالکیت، چگونه باید برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کرد:

برای این موضوع باید پس از انحصار وراثت از طریق دفاتر پلیس +۱۰ و برابر ضوابط قبلی اقدام کرد.

  • اگر مالک خودرو، سیم‌کارت تلفن همراه به نام خود نداشته باشد، چگونه باید ثبت‌نام کند:

برای ثبت‌نام اینترنتی باید شماره تلفن همراه به نام مالک باشد. در غیر این صورت برای ثبت‌نام، به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنید.

  • صاحبان خودروهای نو شماره و تعویض پلاک‌های جدید، برای دریافت کارت سوخت باید چگونه اقدام کنند:

مالکان خودروهای نو شماره و تعویض پلاک‌های جدید که تاکنون موفق به دریافت کارت شناسایی خودرو نشده‌اند، هنگام ثبت‌نام کارت سوخت در سامانه می‌توانند با استفاده از شماره VIN (شناسه ۱۶ رقمی) مندرج در شناسنامه مالکیت خودرو نسبت به ثبت‌نام کارت سوخت در سامانه دولت همراه، اپلیکیشن دولت همراه یا از طریق کد دستوری *۴# اقدام کنند.

  • وضعیت کارت سوخت کسانی که کارت‌بانکی خود را به عنوان کارت سوخت ثبت کرده‌اند چگونه است:

آن دسته از صاحبان خودروها که بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و شماره‌حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد نداشته و کارت سوخت آن‌ها بر اساس ثبت‌نام انجام شده، صادر و توسط شرکت پست به آن‌ها تحویل داده می‌شود. هزینه صدور کارت سوخت المثنی برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت، به ماموران شرکت پست پرداخت می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد