hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ایلام| توسعه کشت گیاهان دارویی در ایلام

ایلام| توسعه کشت گیاهان دارویی در ایلام

ایلام استانی کوهستانی است که وجود همین کوهستان‌ها، باعث رشد گونه‌های گیاهی مختلفی شده که بیشتر آن‌ها دارای خواص خوراکی، دارویی هستند.

 به گزارش مهر، در بیش یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع در استان ایلام، تاکنون یک هزار گونه گیاهی شناخته‌شده که طبق آخرین بررسی‌های انجام‌شده ۳۳۰ گونه از گیاهان موجود در استان خواص دارویی دارند. کبیر کوه واقع در استان ایلام که از شهرستان ایلام-بدره-دره شهر تا آبدانان امتداد دارد، بزرگ‌ترین منبع گیاهان دارویی در استان است. بیش از ۵۰۰ گونه گیاهی در استان شهدزا و مختص تولید عسل هستند که به‌نوعی ظرفیت بزرگی برای تولید عسل استان محسوب می‌شود و البته هم‌اکنون این استان از قطب‌های اصلی تولید عسل در کشور شناخته می‌شود. درگذشته و حتی امروزه مردم استان ایلام به‌جای استفاده از داروهای شیمیایی به استفاده گیاهان دارویی اعتقاد زیادی دارند، اما باوجوداین همه ظرفیت در بخش گیاهان دارویی، متأسفانه استفاده بهینه برای اشتغال، کسب درآمد و...نمی‌شود چراکه چرخه برداشت و فروش محصولات وسط دامداران و کشاورزان از کوه‌ها چیده و به‌صورت خام به دیگر مناطق کشور ارسال می‌شوند. تشنه داری، آویشن، هفت تخمه، په گل، گل‌گاوزبان، تشنه داری، خارشتر، شیرین‌بیان از مهم‌ترین گیاهان دارویی در استان هستند که می‌توان برای هر یک از آن‌ها یک کارخانه فراوری و صنایع تبدیلی راه‌اندازی کرد.

اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی در زمینه گیاهان دارویی در استان

رئیس جهاد دانشگاهی ایلام اظهار داشت: جهاد دانشگاهی تاکنون ۵۰ مورد تحقیقات علمی بر روی گیاهان دارویی استان ایلام انجام داده است. سید غلامرضا حسینی عنوان کرد: طرح‌های تحقیقاتی، پژوهشی در جهاد دانشگاهی ایلام همچنان برای توسعه این بخش انجام می‌شود. او با اشاره به اینکه تولید دارو از گیاهان دارویی در استان ایلام از اولویت‌های جهاد دانشگاهی است. او با اشاره به اینکه تولید دارو از گیاهان دارویی در استان ایلام از اولویت‌های جهاد دانشگاهی است، افزود: طرح‌هایی نیز با هدف اهلی سازی گیاهان دارویی و برای جلوگیری از انقراض گونه‌های گیاهی در دست اجراست. حسینی اظهار داشت: اهلی سازگی این‌گونه گیاهان علاوه بر رونق اقتصادی و اشتغال در بحث تغییر الگوی کاشت و درمان برخی بیماری‌ها مؤثر واقع‌شده است. او تصریح کرد: ایلام با پوشش بالای گیاهی و جنگل‌های انبوه و مراتع زیاد، به‌عنوان عروس زاگرس پتانسیل بالایی جهت توسعه و قطب صنعت دارویی و درمانی در کشور را دارد.

توسعه رشته‌های دانشگاهی مرتبط با گیاهان دارویی

رئیس دانشگاه ایلام اظهار داشت: با توجه به اینکه گیاهان دارویی از ظرفیت‌ها و مزیت‌های بزرگ استان ایلام است بر همین دانشگاه ایلام در سه سطح حلقه توسعه گیاهان دارویی در استان را تکمیل کرده است. محمدعلی اکبری افزود: در حال حاضر یکی از اولویت مهم فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه ایلام در زمینه‌های منابع طبیعی و گیاهان دارویی است چراکه برای توسعه گیاهان دارویی در استان و به بالفعل کردن این ظرفیت نیاز است به‌صورت علمی وارد شد. او تصریح کرد: در همین راستا پژوهشکده گیاهان دارویی و معطر در دانشگاه ایلام افتتاح‌شده و به‌زودی رشته‌های متناسب با گیاهان دارویی در این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود. او بیان کرد: دانشجویانی که در طی تحصیل در دانشگاه اندوخته علمی در زمینه گیاهان دارویی پیدا می‌کنند این دانش را در قالب یک ایده تخصصی به پارک علم و فناوری ارائه می‌دهند و در پارک علم و فناوری تبدیل به محصولی می‌شود که این محصول باعث افزایش ارزش‌افزوده می‌شود.

قابلیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز اظهار داشت: وجود آب‌وهوای مناسب در استان ایلام قابلیت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در زمینه کشت گیاهان دارویی در استان ایلام فراهم کرده که می‌تواند به تولید و اشتغال کمک کند. سید محمد تراب میری افزود: در صورت وجود سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی یک کارخانه فرآوری گیاهان دارویی، جهاد کشاورزی نیز با تسهیلات لازم حمایت می‌کند. او با اشاره به اینکه یک بخش مهم توسعه اراضی کشت گیاهان دارویی صنایع جانبی در کنار آن است که می‌تواند فرآوری محصولات را با خود به همراه داشته باشد، افزود: اگر زنجیره تولید تکمیل شود هر محصولی می‌تواند اشتغال پایداری را در استان برای مردم به همراه داشته باشد. او عنوان کرد: با راه‌اندازی این کارخانه می‌توان برای جوانان زیادی در استان شغل ایجاد کرد، البته باید مطالعات و پژوهش بیشتری بر روی گیاهان دارویی انجام داد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام افزود: هم‌اکنون در اراضی شیب‌دار استان کشت گیاهان دارویی مانند گل محمدی، گل نرگس، گاوزبان، آویشن توسط خود مردم در حال انجام است. او با اشاره به اینکه تاکنون طرح‌های مختلفی در زمینه کشت گیاهان دارویی در مناطق روستایی استان از سوی جهاد کشاورزی حمایت‌شده است، گفت: کشت گیاهان دارویی به دلیل مصرف کم از سود بالایی برای کشاورزان برخوردار است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد