hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > رئیس دانشگاه ارومیه:وابستگی به بودجه دولت بزرگ‌ترین مشکل دانشگاه‌هاست

رئیس دانشگاه ارومیه:وابستگی به بودجه دولت بزرگ‌ترین مشکل دانشگاه‌هاست

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: بزرگ‌ترین مشکل دانشگاه‌ها وابستگی به بودجه دولت و درآمدهای نفتی است که هنگام محدودیت درفروش نفت این مراکز را با مشکل مواجه می‌کند.

 به گزارش ایرنا، رحیم حب‌نقی اظهار کرد: به دلیل مشکلات مالی چند دانشکده دانشگاه ارومیه اعم از دانشکده کشاورزی با منابع طبیعی، دانشکده شیمی با علوم پایه و دانشکده برق با علوم فنی ادغام شد تا این دانشگاه خود را با شرایط تطبیق دهد. او گفت: دانشگاه‌ها باید با تولید ثروت برای خود درآمدزایی کرده و با تولید علم و دانش، ثروت ایجاد کنند. او با بیان اینکه در دنیای امروز دانش، ثروت و قدرت ایجاد می‌کند، اظهار کرد: دانش ما مصرفی است و با تخصیص بودجه دولتی طرح‌های پژوهشی اجرا می‌شود و حاصل این طرح‌ها این است که استادان مقاله تولید کرده و به‌واسطه آن مدارج علمی بالاتر را کسب می‌کنند و کشورهای دیگر نیز از آن مقاله‌ها استفاده می‌کنند. او بیان کرد: با این شیوه ارتباط دانشگاه با جامعه نیز قطع می‌شود، درحالی‌که رسالت اصلی دانشگاه‌ها کمک به پیشرفت جامعه است. حب نقی اضافه کرد: با این شیوه همچنین تکنولوژی و صنعت و دانشگاه‌ها به هم نیازی احساس نمی‌کنند، بنابراین نیاز است که از بودجه نفتی فاصله گرفت و سرمایه نفتی خود را برای نسل‌های آینده نیز حفظ کرد.

رئیس دانشگاه ارومیه در ادامه با اشاره به ظرفیت و پتانسیل ویژه میاندوآب در زمینه آب و کشاورزی، اظهار کرد: میاندوآب در میان ۲ رودخانه «زرینه‌رود» و «سیمینه‌رود» قرارگرفته و منطقه زرخیز کشاورزی است ولی رشته آب در مرکز آموزش عالی شهید باکری این شهرستان هنوز وجود ندارد که باید به این ظرفیت توجه شود. او همچنین با اشاره به اینکه بیشتر آبیاری‌ها به شیوه سنتی است، افزود: باید از کشاورزی سنتی فاصله گرفته و از ظرفیت دانشکده‌های کشاورزی که هزینه زیاد و نقش مهمی در تولید علم فنی و کشاورزی دارند در مدرن کردن کشاورزی استفاده کنیم. او با انتقاد از بی‌توجهی به تصمیم‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: از چندین سال پیش به‌منظور احیای دریاچه ارومیه مسئولان اعلام کردند که در حوضه آبریز دریاچه محصولی کشت نشود، ولی در جلسه استانی، نمایندگان وقت این شهرستان از این تصمیم انتقاد و مخالفت کردند و در نهایت طرحی که با عنوان «نکاشت» مطرح بود به طرح «بِه کاشت» تبدیل شد. حب نقی با تأکید بر اجرای آبیاری نوین و معیشت جایگزین برای کشاورزان افزود: به علت متراکم شدن علم در دانشگاه‌ها و عدم ارتباط با این حوزه، از کشاورزی مدرن غافل شده‌ایم. او با بیان اینکه باید بین دانشگاه و کشاورزی و جامعه ارتباط برقرار شود، گفت: در میاندوآب ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که به احیای دریاچه ارومیه می‌تواند کمک شایانی کند. او با اشاره به وجود پتانسیل عظیم درآمدی در دریاچه ارومیه بنام «آرتمیا» گفت: دشت فسندوز میاندوآب که در سال‌های گذشته برای پرورش ماهی به سرمایه‌گذاران واگذارشده بود ولی اجرایی نشد اکنون بهترین پتانسیل و مکان برای پرورش آرتمیا است که اگر تخم آرتمیا به‌خوبی در آن به عمل آید هر کیلوگرم آن ۲۰۰ دلار درآمدزایی می‌کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد