hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > دولت برای واردات خودروهای هیبریدی تمایلی نشان نمی‌دهد

دولت برای واردات خودروهای هیبریدی تمایلی نشان نمی‌دهد

تجریشی گفت: دولت می‌تواند برای ورود خودروهای هیبریدی از بخش‌های خصوصی نیز استفاده کند، اما متأسفانه اشتیاق چندانی برای اجرای این طرح ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری با موضوع آلودگی هوا اظهار کرد: آلاینده ازون یک آلاینده ثانویه است که تحت تأثیر دما افزایش می‌یابد.
تجریشی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم باید در زمینه افزایش غلظت آلاینده ازون ورود کند، افزود: از این وزارتخانه درخواست کرده‌ایم برای اقدامات و توصیه‌های لازم در زمینه افزایش غلظت آلاینده ازن گزارشات خود را ارائه دهد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در ایران از سالهای گذشته به منظور کنترل آلاینده‌های ازن سیاست‌هایی را وضع کرده‌اند اما برای اجرای آن نقایصی وجود دارد.
او با اشاره به اینکه برخی از مصوبات قانون کاهش آلودگی هوا اجرا نشده است، ادامه داد: در سال 93 در هیئت دولت نصب فیلتر دوده بر روی وسایل نقلیه مصوباتی تصویب شده بود که سال گذشته این ردیف بودجه در شورای شهر تهران حذف شد.
تجریشی گفت: در مهر ماه سال گذشته سازمان محیط زیست دلایل خود را در مورد کارایی فیلتر دوده در کاهش آلودگی ناشی از دیزل‌ها به صورت مکتوب به شورای شهر ارسال کرده بود که قرار بود شورای شهر دلایل مخالفت خود را با اجرای این مصوبه به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کند که هرگز چنین اتفاقی نیفتاد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه عوارض و مالیات‌های زیست محیطی هر ساله باید توسط صنایع مختلف پرداخت شود، گفت: هر ساله از صنایع مختلف کشور عوارض و آلودگی دریافت می‌شود که در برخی از شهرها این عوارض به دلایل شرایط‌شان بالاتر است به عنوان مثال در بندر ماهشهر 160 میلیارد تومان و در عسلویه 400 میلیارد تومان عوارض آلایندگی از صنایع گرفته می‌شود که این مبالغ هرگز در حوزه محیط زیستی هزینه نشده است.
او با انتقاد بر اینکه عوارض آلایندگی باید در حوزه محیط زیست هزینه شود، افزود: مبالغ عوارض آلایندگی برای پرداخت دستمزد پرسنل شهرداریها و آسفالت خیابان‌ها استفاده می‌شود که پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست این است که مبالغ دریافتی از صنایع آلاینده باید برای رفع آلودگی صنایع یا برای خروج خودروها و موتور سیکلت‌های فرسوده شهرها هزینه شود.
تجریشی با اشاره به اینکه نوسازی خودروهای فرسوده در کشور ما با نوسازی خودروهای وارداتی گره خورده است، تصریح کرد: واردات خودروهای هیبریدی به کشور ممنوع شده است که بر همین اساس اسقاط خودروها نیز به تعطیلی کشیده شده که ما انتظار داریم در شرایط فعلی دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم برای افزایش تقاضا برای برگه اسقاط انجام دهند همچنین می‌توانیم از برگه‌های اسقاط در بخش‌های مختلف از جمله دریافت عوارض از صنایع آلاینده، خرید فروش لوازم یدکی خودروها استفاده کرد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تعدادی از موتور سیکلت‌ سازان برای شماره گذاری مجدد موتورهای کاربراتوری خود درخواست داده‌اند، افزود: با وجود مصوبه سال 95 مبنی بر ممنوعیت تولید و شماره‌گذاری موتور سیکلت‌های کاربراتوری تعدادی از شرکت‌های موتور سیکلت ساز برای 12 هزار موتور سیکلت کاربراتوری درخواست شماره‌گذاری کرده‌اند.
او با انتقاد بر اینکه عده‌‌ای به بهانه اشتغال درخواست‌‌های این چنینی می‌کنند که این مخالف سلامت مردم و قوانین است، گفت: متأسفانه بستر برای چنین درخواست‌هایی آماده است و از نظر ما تنها با آگاهی مردم می‌توانیم این بسترها و درخواست‌‌ها را از بین ببریم.
تجریشی با اشاره به اینکه در تهران حدود 5 میلیون موتور سیکلت رسوبی وجود دارد، گفت: با وجود جلسات متعددی که با ستاد اجرایی امام  (ره) داشته‌ایم تا کنون نتوانسته‌ایم در زمینه اسقاط موتور سیکلت‌های رسوبی به توافق برسیم که متأسفانه این موتور سیکلت‌ها با گذاشتن مزایده مجدداً وارد چرخه مصرف می‌شوند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: طرح کهاف از سال 70 مصوب شده بود که هنوز بعد از گذشت 20 سال این طرح اجرایی نشده است، این در حالی است که طرح کهاف می‌تواند در کاهش آلاینده ازن نقش بسزایی داشته باشد.
او با بیان اینکه وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نظارت و پایش است، افزود: عملکرد دستگاه‌های مختلف در حوزه آلودگی هوا به حوزه ریاست جمهوری ارائه داده می‌شود که ما از این طریق می‌توانیم نسبت به این عملکرد‌ها انتقاد یا پیشنهادی ارائه دهیم که متأسفانه برخی دستگاه‌ها مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی که می‌توانند اهرم‌های نظارتی در این زمینه باشند نتوانسته‌اند کارگشای کاهش آلودگی هوا باشند.
تجریشی با اشاره به اینکه خودروسازان داخلی تا کنون نتوانسته‌اند در حوزه نوسازی خودروهای فرسوده به خوبی عمل کنند، گفت: از سال 94 تا 96 حدود 70 هزار تاکسی نوسازی شد اما پس از آن تنها 200 دستگاه خودرو نوسازی شده است که در نتیجه خودرو سازی داخلی نتوانسته‌اند پاسخگوی نیاز تاکسی‌های فرسوده کشور باشند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین بانکها در حوزه اسقاط خودروهای فرسوده باید ورود کنند به صورتیکه در اردیبهشت ماه سال جاری قیمت تاکسی‌ها به یک باره با 9 میلیون تومان افزایش روبرو شد که همین موضوع منجر به شکست پروژه نوسازی تاکسی‌های فرسوده شد.
او ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست نامه‌نگاری‌هایی با معاون اول رئیس جمهور در زمینه نوسازی تاکسی‌های فرسوده انجام داده است که اجازه ورود خودروهای هیبریدی برای استفاده در تاکسیرانی داده شود که این موضوع حتی به شورای عالی محیط زیست نیست ارجاع داده شد اما سازمان برنامه و بودجه  با آن مخالفت کرد.
تجریشی تأکید کرد: دولت می‌تواند برای ورود خودروهای هیبریدی از بخش‌های خصوصی نیز استفاده کند اما متأسفانه اشتیاق چندانی برای اجرای این طرح ندارد، در حالی که می‌توانیم با ارائه بسته‌های حمایتی به تولیدکنندگان و واردکنندگان خودروهای هیبریدی موضوع خودروهای فرسوده را تا حدی حل کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در ایران متوسط مصرف سوخت خودروها 8 تا 10 لیتر است که در کشورهای اروپایی این رقم زیر 5 لیتر است، بنابراین میزان مصرف بنزین در ایران نسبت به کشورهای اروپایی دوبرابر است که این نشان می‌دهد خودروساز‌های ایرانی در حوزه اقتصاد و سلامت مردم دستاوردهای مناسبی نداشتند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد