hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > یزد| طلای سرخ؛ مهمان کشاورزان ابرکوه

یزد| طلای سرخ؛ مهمان کشاورزان ابرکوه

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه ۲۰ هزار هکتار است که در سال‌های اخیر خشکسالی های پی‌درپی به آن‌ها آسیب جدی رسانده است بر اساس گفته مسئولین کشت محصولات کم آب خواه باید در این اراضی جایگزین محصولات پرآب خواه شوند. 

به گزارش ایرنا، زعفران که در ایران و جهان به طلای سرخ شهرت دارد، محصولی کم آبخواه و درعین‌حال باارزش افزوده بالا است که سازگاری زیادی با وضعیت بخش کشاورزی استان یزد دارد؛ ترویج کشت زعفران در این استان، به بیان کارشناسان، می‌تواند علاوه بر سودآوری برای کشاورزان، زمینه حفظ منابع محدود آب در این منطقه کویری کشور را فراهم سازد.

فعالیت ۲۰۰ کشاورز ابرکوهی در زمینه کشت زعفران

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: زمینه توسعه کشت زعفران به‌عنوان محصولی کم آبخواه و دارای ارزش‌افزوده بالا در این شهرستان فراهم است و تاکنون ۱۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان زیر کشت زعفران قرارگرفته است. مهدی غیب الهی افزود: امسال سطح زیر کشت محصول زعفران در مقایسه با سال گذشته ۲۰ هکتار افزایش‌یافته که از شهریورماه کشت این محصول در ابرکوه آغاز می‌شود. او خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی ابرکوه در زمان آغاز کشت زعفران با حمل و انتقال پیاز آن از استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و توزیع آن بین کشاورزان در اجرای این طرح مشارکت می‌کند. غیب الهی بابیان اینکه ۲۰۰ نفر از کشاورزان ابرکوه در زمینه کاشت گیاه زعفران فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: به خاطر ارزش‌افزوده بالا این محصول و کم آبخواه بودن آن، کشاورزان این شهرستان برای توسعه کشت زعفران و جایگزینی آن با محصولات پرآبخواه تمایل زیادی دارند. او با تأکید بر حمایت دولت و بانک‌ها در زمینه تخصیص تسهیلات برای متقاضیان کاشت زعفران، اظهار داشت: زعفران محصولی باارزش است که با توجه به شرایط شهرستان ابرکوه و تداوم ۲ دهه خشکسالی در این شهرستان کشت آن مقرون‌به‌صرفه است. مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه پیش‌بینی کرد: امسال در نیمه دوم آبان ماه که فصل برداشت محصول زعفران است، از اراضی زیر کشت این محصول ۳۲۰ کیلوگرم محصول خشک زعفران برداشت شود. مسئول بیمه کشاورزی ابرکوه نیز گفت: محصول زعفران مشمول بیمه محصولات کشاورزی می‌شود و بیمه این محصول از ابتدای مهر تا ۱۵ آذر هرسال انجام می‌شود که کشاورزان می‌توانند با بیمه محصول خود از مزایای آن در مواقع بروز خسارات استفاده کنند. محمدرضا عسکر نژاد افزود: باران‌های بی‌موقع و مداوم در زمان برداشت، تگرگ، زلزله، سرما و یخبندان، سیل و خشکسالی از مخاطراتی است که محصول زعفران را تهدید می‌کند که خسارات ناشی از تمامی این موارد در بیمه‌نامه زعفران درج‌شده است.

تجهیز چهار هزار هکتار از اراضی ابرکوه به آبیاری نوین

مسئول امور آب‌وخاک جهاد کشاورزی ابرکوه نیز گفت: کشاورزان این شهرستان در ۲ دهه گذشته با تبعات ناشی از خشکسالی دست‌به‌گریبان بوده‌اند و تلاش دارند با حفظ آب‌های موجود، بیشترین تولید را از منابع خود داشته باشند. احمدرضا زرنگار افزود: به همین دلیل ۲ دهه است که جهاد کشاورزی با کمک‌های بلاعوض دولت برای استفاده بهینه و بهره‌وری از آب، علاوه بر اجرای طرح‌های آبیاری نوین، طرح‌های توسعه کشت محصولات کم آبخواه را در دستور کار دارد. او اظهار داشت: در ۲۸ سال گذشته برای استفاده و بهره‌وری بهتر از منابع آب، چهار هزار هکتار از باغ‌ها و اراضی کشاورزی شهرستان به تجهیزات آبیاری نوین مجهز شده و ابرکوه رتبه نخست اجرای این طرح را در استان یزد کسب کرده است. این کارشناس حوزه آب‌وخاک بخش کشاورزی ابرکوه یادآور شد: کشاورزان با منابع آب موجود، استفاده بهینه را با روش آبیاری نوین در دستور کار قرار داده‌اند و با تغییر الگوی کشت به محصولات کم آبخواه مانند توسعه کشت زعفران، مصرف آب را در بخش مدیریت می‌کنند.

اختصاص ۵۴۰ میلیون ریال تسهیلات برای اجرای یک هکتار کشت زعفران

مسئول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه نیز گفت: با توجه به محدودیت منابع آب در استان، کشاورزان باید با تغییر الگوی آبیاری غرقابی به نوین و کاشت محصولات کم آبخواه، میزان بهره‌وری از منابع محدود در بخش کشاورزی را افزایش دهند. حسن زارع بابیان اینکه نیمی از کشت محصول زعفران شهرستان ابرکوه در منطقه فراغه انجام می‌شود، افزود: محصول زعفران در این دهستان به خاطر شرایط آب و هوایی مناسبی که دارد، از کیفیت بالایی برخوردار است. او ادامه داد: کشاورزانی که زمین در حد یک هکتار به بالا به کشت زعفران اختصاص دهند از تسهیلات ۵۴۰ میلیون ریالی کم‌بهره برای هر هکتار سطح زیر کشت بهره‌مند‌می شوند.

اختصاص ۸۵۰ هکتار از اراضی استان یزد به کشت زعفران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز با تشریح ویژگی‌های محصول زعفران و کم آبخواه بودن و ارزش‌افزوده بالای آن، گفت: زعفران تولیدی در استان یزد به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و یزد رتبه ششم تولید این محصول را در کشور دارد. سید جمال سجادی پور بابیان اینکه ۲ هزار و ۷۶۰ کیلو زعفران در استان تولید می‌شود، افزود: امسال با افزایش ۱۰۴ هکتار به مجموع زیر کشت زعفران در استان، سطح زیر کشت آن به ۸۵۰ هکتار افزایش می‌یابد و میزان برداشت این محصول به حدود سه هزار کیلوگرم افزایش می‌یابد. او با بیان اینکه در هر هکتار از مزارع زعفران حدود ۲۵ نفر اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان یزد در شهرستان‌های بهاباد، بافق، مهریز و ابرکوه است. او با بیان اینکه زمان آبیاری این محصول در پاییز است و در مقایسه با سایر محصولات به آب کمتری نیاز دارد، یادآور شد: با توجه به تبعات خشکسالی و کم‌آبی در راستای اجرای طرح تغییر الگوی کاشت محصول، هرساله به سطح زیر کشت زعفران در استان افزوده می‌شود. سجادی پور اضافه کرد: زعفران ازجمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت‌ساله است که برای بازدهی مجدد باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا کرد. او از فعالیت حدود چهار هزار کشاورز استان در تولید زعفران خبر داد و یادآور شد: درآمد عمده مردم برخی مناطق استان ازجمله ابرکوه، خاتم و بهاباد از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، لذا تغییر الگوی کاشت محصولات، توسعه کاشت گیاه زعفران و گیاهان دارویی به کشاورزان توصیه می‌شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد