hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > انتقال اطلاعات از طریق نت‌های موسیقی ممکن شد

انتقال اطلاعات از طریق نت‌های موسیقی ممکن شد

محققان موفق به ساخت فناوری ذخیره‌سازی اطلاعات در نت‌های موسیقی شدند که اگرچه به گوش انسان شنیده نمی‌شود اما از طریق یک نرم‌افزار مخصوص قابل تفسیر است.


برخی تکنولوژی‌های ارتباطی رایج از قبیل بلوتوث از امواج رادیویی برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. با این وجود کاربران برای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها و تصاویر با استفاده از این روش، در ابتدا باید دستگاه‌های موردنظر را با هم جفت (Pair) کنند و هر کاربری به خوبی از بدقلقی‌های بلوتوث و مشکلات استفاده از این سرویس آگاه است.
در تکنولوژی جدیدی که محققان دانشگاه ای تی اچ زوریخ برای انتقال اطلاعات ساخته اند به جای امواج رادیویی از واسطه‌ای ساده‌تر به نام صوت استفاده شده است. هر گوشی موبایل به طور پیش فرض به یک میکروفون داخلی مجهز است که می‌تواند اطلاعات صوتی را از یک قطعه موسیقی استخراج کند. بنابراین تنها با نصب نرم افزار مخصوص مجهز به الگوریتم طراحی شده از سوی تیم محققان ای تی اچ، به راحتی می توانید از این داده‌ها رمزگشایی کنید. البته این برنامه هنوز در دسترس عموم قرار نگرفته است. 
با توجه به این که کمپانی‌هایی چون Chirp  و LISNR  از سال 2009 آزمایش‌ها بر روی انتقال داده با امواج صوتی را آغاز کرده‌اند، آنچه این تیم سوئیسی را متمایز می‌کند ماموریت آن برای هم‌آمیزی اطلاعات با نت‌های موسیقی است به ترتیبی که تاثیری بر لذت شنیداری ناشی از آن نیز نداشته باشد. 
دانشمندان برای این منظور از نت‌هایی در فرکانس‌های بسیار بالا برای مشخص کردن جایی که الگوریتم رمزگشا باید به دنبال داده ها بگردد، استفاده کردند. فرکانس این نت‌ها آنقدر بالا بود که گوش انسان قادر به شنیدن آن‌ها نیست. آن ها در گام بعد نت های ریزتر را به روی فرکانس‌های مسلط در قطعه موسیقی اضافه کردند. در حقیقت این نت‌های رویی هستند که اطلاعات را با خود حمل می‌کنند.
مانوئل آیکل برگر دانشجوی دکترای دانشگاه ای تی اچ زوریخ می گوید: «وقتی یک نت بالا را می شنویم، به نت های ریزتر که فرکانس آن ها به طور جزئی بالاتر یا پایین تر بوده، توجه نمی‌کنیم. این به آن معنا است که می‌توان از نت های مسلط و بلند در یک قطعه موسیقی برای پنهان کردن انتقال صوتی اطلاعات استفاده کرد.»
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد