hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > درآمدزایی با برداشت گیاهان دارویی

درآمدزایی با برداشت گیاهان دارویی

این روزها اگر در مراتع و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد تردد کنید زنان و مردانی را می‌بینید که در حال برداشت بذر گونه‌های جنگلی و مرتعی هستند که این امر توانسته برای آن‌ها درآمدزایی کند. هرچند همواره گفته می‌شود که جنگل می‌تواند منبع درآمد برای جوامع محلی باشد اما این سخن در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد تحقق‌یافته است. 

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است. بر اساس برآوردهای مرکز تحقیقات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، گیاهان دارویی در سطح ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع کهگیلویه و بویراحمد قابل‌کشت است. کارشناسان حوزه منابع طبیعی می‌گویند: تحقق طرح توسعه گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد قابلیت ایجاد شغل برای ۱۲ هزار خانوار را دارد. آنغوزه، باریجه، آلوئه ورا، مورد معطر، گل محمدی، جاشیر خوراکی، کرفس کوهی و گل نرگس از جمله گیاهان دارویی مستعد توسعه در این استان است.

۱۷ تن گونه‌های جنگلی و مرتعی از بهره‌برداران خریداری‌شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای فصل تاکنون ۱۷ تن گونه‌های جنگلی و مرتعی از بهره‌برداران به بهای پنج میلیارد ریال خریداری‌شده است. غلامحسین حکمتیان افزود: در سال جاری ۶ تن بذر باریجه، هفت تن بذر آنغوزه، ۲ تن بذر جاشیر، یک تن بذر بیلهر و یک تن بذر بادام اسکوپاریا از رویشگاه‌های استان جمع‌آوری‌شده است. او بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۵۰ تن بذرهای جنگلی، مرتعی و گیاهان دارویی با مشارکت مردم و از طریق بهره‌برداران و تعاونی فراگیر منابع طبیعی از مراتع کهگیلویه و بویراحمد جمع‌آوری شود. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: برداشت بذرهای جنگلی و مرتعی تا نیمه دوم شهریور در استان ادامه دارد. گودرز باقری فرد افزود: هر کیلوگرم بذر به قیمت‌های متفاوت و بر اساس تصمیم کارشناسی کمیته فنی بذر ۱۵۰ تا ۴۰۰ هزار ریال از بهره‌برداران خریداری می‌شود و در فصل کاشت به‌صورت رایگان در اختیار بهره‌برداران قرار داده می‌شود تا طرح توسعه گیاهان دارویی انجام شود. او بیان کرد: پارسال به دلیل خشکسالی بذر موردنیاز توسعه گیاهان دارویی از استان‌های مجاور خریداری شد. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: امکان برداشت بذر تنها در عرصه‌های قابل حفاظت و بدون معارض اجتماعی امکان‌پذیر است. باقری فرد ادامه داد: اجرای این طرح ضمن احیای جنگل‌ها و مراتع باعث ایجاد انگیزه در جوامع محلی برای تحقق صیانت از این گنجینه‌های خدادادی می‌شود.

از نبود کارخانه فراوری تا ضعف بسته‌بندی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پارسال ۱۰ تن شیرابه گیاهان دارویی شامل آنغوزه، باریجه در این استان برداشت شد که ۲۵ میلیارد ریال درآمد برای بهره‌برداران ایجاد کرد. باقری فرد تصریح کرد: با توجه به اینکه قیمت هر کیلوگرم شیرابه در سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود و امسال قیمت این محصول به چهار میلیون ریال افزایش‌یافته انتظار می‌رود در سال جاری بهره‌برداران استان ۴۰۰ میلیارد ریال از محل فروش گیاهان دارویی درآمد کسب کنند. او بیان کرد: محصول برداشت‌شده از سوی تاجران خریداری و به کشورهای فرانسه، هندوستان و آلمان صادر می‌شود. باقری فرد گفت: از شیرابه گیاهان دارویی در صنایع داروسازی، جواهرسازی و حتی نظامی استفاده می‌شود. او نبود کارخانه‌های فراوری و ضعف بسته‌بندی‌های بازارپسند را از مشکلات حوزه گیاهان دارویی در ایران ذکر کرد و افزود: این چالش باعث کم شدن درآمد بهره‌برداران شده است. معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح توسعه گیاهان دارویی هرساله در نیمه دوم سال در استان اجرا می‌شود. باقری فرد تصریح کرد: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۰۰ هزار هکتار عرصه طبیعی مستعد توسعه گیاهان دارویی این استان شناسایی‌شده است.

سند کشت گیاهان دارویی تهیه می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: سند کشت گیاهان دارویی بر اساس ظرفیت‌ها، نیازها و چالش‌های بومی این استان تهیه می‌شود تا این ظرفیت بتوان درآمد بیشتری برای مردم ایجاد کند. جعفر گوهرگانی افزود: بخش زیادی از این سند تهیه‌شده اما هنوز کاستی‌هایی در نسخه نهایی آن وجود دارد که پس از تدوین نهایی برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ میشود. او بیان کرد: برای جامعیت سند گیاهان دارویی استان باید کاستی‌های موجود مانند چگونگی مشارکت بخش خصوصی در تدوین نهایی آن برطرف شود. گوهرگانی اظهار داشت: در این سند همه ظرفیت‌ها برای مشارکت بخش خصوصی، محققان، پژوهشگران و فعالان اقتصادی لحاظ شده است. او بیان کرد: بیشتر تسهیلات روستایی و عشایری پرداخت‌شده در استان برای کشت گیاهان دارویی هزینه شده است. معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اجازه کشت گیاهان دارویی در استان باید بر اساس سند توسعه انجام شود و میزان استحصال و خریداران این محصولات نیز باید مشخص شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد