hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > در فوتبال ایران خبری از توبیخ هم نیست!‌

در فوتبال ایران خبری از توبیخ هم نیست!‌

«مهندسی نتایج». جمله‌ای کوتاه اما با بار حقوقی بسیار زیاد. جمله‌ای که برای نشان دادن فساد است و فصل گذشته بارها در فوتبال ایران شنیده شد. اما نمونه نزدیک‌تر و جنجالی‌تر آن به حدود یک ماه پیش مربوط می‌شود.
جایی که لیونل مسی خبرساز شد و جملاتش جنجال بزرگی به پا کرد. کاپیتان تیم ملی آرژانتین بعد از دریافت کارت قرمز در جریان دیدار آرژانتین- شیلی در مسابقه رده‌بندی کوپا آمه‌ریکا که با پیروزی 2-1 آرژانتین به پایان رسید، در اظهاراتی کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی (کنمبول) را به فساد متهم کرد و گفت: «مدالم را نگرفتم چون نمی‌خواهم بخشی از این فساد باشم. متأسفانه می‌خواهند برزیل را قهرمان کنند.» جمله مسی مبنی بر اینکه می‌خواهند برزیل را قهرمان کنند، معنایی جز مهندسی نتایج ندارد. در هر حال، طرح موضوع فساد در فوتبال از سوی یکی از فوق ستاره‌های فوتبال جهان، محرومیتی را برای او پی داشته است. کنفدراسیون فوتبال امریکای جنوبی که همان زمان با انتشار اطلاعیه‌ای تأکید کرده بود اظهارات مسی پس از اخراجش غیرقابل قبول و غیرمحترمانه است، دیروز به دلیل اظهارات جنجالی مسی، او را سه ماه از همراهی تیم ملی کشورش محروم و به پرداخت 50 هزار دلار جریمه نقدی محکوم کرد.
به این ترتیب، مسی تا ماه نوامبر قادر به همراهی آرژانتین نخواهد بود و حداقل سه بازی دوستانه پیش رو آلبی سلسته (شیلی 5 سپتامبر)، (مکزیک 10 سپتامبر) و (آلمان 10 اکتبر) را از دست خواهد داد. علاوه بر این، مسی به دلیل اخراج در بازی با شیلی در کوپا، اولین بازی آرژانتین در انتخابی جام جهانی 2022 را نیز از دست داده است. نکته جالب این است که مسی بازیکنی نیست که سابقه اخراج و محرومیت قابل توجهی داشته باشد. او بعد از سال‌ها بازی برای بارسلونا، تاکنون حتی در یک بازی رسمی هم از زمین اخراج نشده ولی حالا چنین محرومیتی برای او در نظر گرفته شده است.
در فوتبال ایران اوضاع چطور است؟
حکم محرومیت برای فوق ستاره فوتبال جهان که بازیکنی جنجالی هم نیست، نشان می‌دهد مسئولان مماشاتی با این اتهامات بدون سند ندارند. اما آیا در فوتبال ایران نیز چنین است؟ پاسخ به این سؤال چندان دشوار نیست. یکی از کسانی که فصل گذشته چندین بار به این موضوع اشاره کرد، امیر قلعه‌نویی بود. سرمربی سپاهان 11 خرداد 98 و بعد از بازی با پرسپولیس در نیمه نهایی جام حذفی در مصاحبه با رادیو تهران گفت: «با اسناد و مدارک می‌گویم نتایج مهندسی شده است.» علاوه بر ژنرال، افراد و مربیان دیگری نیز بوده‌اند که چنین جملاتی را بر زبان‌ها آورده‌اند. فرشاد ماجدی، مربی استقلال در زمان مربیگری فرهاد مجیدی، 22 اردیبهشت 98 پس از اینکه گل استقلال در بازی مقابل صنعت نفت آبادان از سوی داور مردود اعلام شد، به شما نیوز گفت: «پنالتی که برای پدیده می‌گیرند و گل سالم ما را مردود اعلام می‌کنند، از نظر شما این موضوع نشانه چیست؟ با این چیزی که من می‌بینم، داوری‌ها در فوتبال ایران مهندسی شده است.»
این موضوع پیش‌تر از سوی مالک تراکتور هم عنوان شده بود. محمدرضا زنوزی 31 فروردین 98 و پس از دو باخت متوالی تیمش به رادیو جوان گفت: «شک نکنید که تیم‌های اول تا سوم لیگ مشخص هستند. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بازی‌ها را مهندسی می‌کنند.» محمود فکری، سرمربی سابق نفت مسجدسلیمان هم 29 اسفند 96 در پاسخ به این سؤال که چرا به یک باره نفت نتوانست نتایج قابل قبولی کسب کند به مهر گفت: «بدون تعارف بگویم برخی اتفاقات بیرون از زمین مهندسی می‌شود و رخ می‌دهد.»
اما آیا واقعاً نتایج مهندسی می‌شود؟ این ادعایی است که به درستی و با قطعیت نمی‌توان درباره آن صحبت کرد. چرا که باید اسناد و مدارک دقیقی درباره آن وجود داشته باشد. مسابقات فصل گذشته اگر چه با اشتباهات و حاشیه‌هایی همراه بود اما به نظر می‌رسد که این مدل اعتراض، به واژه‌ای روتین در فوتبال ایران تبدیل شده و برای فرار رو به جلو استفاده می‌شود. استفاده از مهندسی نتایج اگر چه با پاسخ و واکنش برخی مسئولان و مربیان فوتبال مواجه شد اما هیچ گونه محرومیت، توبیخ یا جریمه‌ای برای مدعیان آن در نظر گرفته نشد!
باید به این نکته مهم توجه داشت که این گونه جملات و اتهامات که سند و مدرکی برای آن ارائه نمی‌شود، چیزی جز مسموم کردن فضای فوتبال و پاشیدن بذر بی‌اعتمادی هواداران و مردم به این ورزش محبوب نیست.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد