hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > کردستان| فاضلاب، پایان تلخ چشمه‌های سنندج

کردستان| فاضلاب، پایان تلخ چشمه‌های سنندج

کردستان به دلیل وجود کوه‌های سر به فلک کشیده، دره‌های عمیق و بارش مناسب برف و باران در فصل زمستان، سرزمین چشمه‌های جوشان و خروشانی است که این زیبایی منحصربه‌فرد چشم و جان هر بیننده‌ای را می‌نوازد اما چندین سال است که چشمه‌های آب موجود در سطح شهر سنندج بدون بهره‌برداری مناسب وارد سیستم انتقال فاضلاب می‌شود و این در حالی است که جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی فرصت ذخیره‌سازی حجم زیادی از آب‌های سطحی و استفاده از آن در آبیاری فضای سبز را فراهم می‌کند.

مدیریت آب‌های سطحی شهر برخلاف دیدگاه سنتی كه راهكار اصلی را جمع‌آوری و دفع هر چه سریع‌تر آب‌های مازاد می‌دانست، امروزه متكی بر این دیدگاه است كه رواناب شهری یك منبع آب برای استفاده مستقیم و یا منبعی برای كاهش فشار بر منابع آب شرب محدوده شهرهاست. وجود چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌های متعدد در سطح شهر امکان آبیاری فضای سبز را فراهم می‌کند اما تاکنون شاهد اقدامی مناسب برای ساماندهی این منابع آبی پاک که سهواً وارد فاضلاب شهری شده و آلوده و بلااستفاده می‌شوند نبوده‌ایم.

از خشک‌سالی تا هدر رفت منابع آبی

از سوی دیگر خشک‌سالی چند سالی است که هم‌زمان با کل کشور، میهمان شوم خطه کردستان شده و مرگ خاموش و تدریجی دریاچه زریوار، خشک‌شدن دریاچه شور در قروه، عدم توجه به نیازهای اکولوژیکی رودخانه‌ها، انتقال آب از حوزه سیروان که موجب نابودی چشمه بل بود، کمبود اعتبارات، فقدان توجه به مسائل زیست‌محیطی سد قشلاق و واژگونی تانکرهای حامل سوخت و مواد شیمیایی به این سد و اطراف آن، عمده عواملی است که منابع آبی کردستان را در معرض تهدید و نابودی قرار داده است.

یک کارشناس محیط‌زیست در این زمینه می‌گوید: کمبود آب در دو سال گذشته به دلیل کاهش نزولات جوی و افت شدید مخازن آبی (آب سدها) استان کردستان و به‌ویژه شهرستان سنندج را در مسیر یکی از مناطق بحرانی در حوزه آب قرار داده است. فرهاد معینی می‌افزاید: با توجه به اینکه کشاورزی و دامداری دو شغل اصلی مردم این خطه است، نبود آب و وقوع خشک‌سالی خطرات جبران‌ناپذیری بر زندگی کشاورزی، دامداری و زیست‌محیطی مردم در پی خواهد داشت و حل این مهم، نیازمند تدبیر مسئولان و ارائه راهکارهای لازم در این حوزه است.

ضرورت استفاده از تمام منابع آبی

در این خصوص صابر صلواتی، کارشناس تأسیسات شهرداری سنندج اظهار کرد: طرحی مطالعاتی در شهرداری در دست اجراست که در آن تمام منابع آبی سطح شهر اعم از چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌ها شناسایی و به‌صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی افزود: شهرداری در نظر دارد از همه آب‌های سطح شهر سنندج نهایت استفاده را به عمل آورد؛ این طرح مطالعاتی شامل ساختمان‌هایی نیز می‌شود که در حفاری‌های آن چشمه‌هایی پدیدار شده و صاحبان ملک، آن‌ها را به درون فاضلاب هدایت کرده‌اند.

صلواتی در خصوص نحوه استفاده از این منابع آبی در چند سال اخیر تصریح کرد: چندین سال است آب‌های زیرزمینی موجود در میدان مادر شهر سنندج به‌وسیله‌ خط لوله به میدان نبوت انتقال و برای آبیاری فضای سبز آنجا مورداستفاده قرار می‌گیرد و آب از بلوار کردستان و گریزه نیز جهت مصرف فضای سبز به پارک ملت و بلوار پاسداران انتقال می‌یابد.

کارشناس تأسیسات شهرداری سنندج ادامه داد: در محدوده پادگان ارتش قنات بزرگی وجود دارد که به‌وسیله سیستم پمپاژ، به فضای سبز اطراف منتقل می‌شود همچنین در سراسر شهر سنندج تعداد 30 حلقه چاه وجود دارد که از آن‌ها نهایت استفاده برای آبیاری فضای سبز می‌شود.

کمبود شدید آب در آبیاری پارک‌ها

وی بابیان کمبود شدید آب جهت آبیاری فضای سبز و ضرورت استفاده از همه آب‌های زیرزمینی موجود در سطح شهر سنندج خاطرنشان کرد: در بحث آبیاری پارک‌ها به‌شدت کمبود آب داریم به‌طوری‌که قرار است از سد تخصیص آب خام داشته باشیم و حتی در مکان‌هایی که آب‌های فصلی وجود داشته با جمع‌آوری آن‌ها در چاه‌هایی به‌صورت مقطعی از آن استفاده کرده‌ایم. صلواتی با اشاره به اهمیت همکاری میان نظام‌مهندسی و شهرداری سنندج گفت: نظام‌مهندسی متولی ساخت‌وساز در شهر است و همکاری این دو سازمان باعث شناسایی منابع آبی پدیدار شده در حفاری‌های ساختمانی شهر سنندج می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد