hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اردیبل| خبر خوش از پلنگ ایرانی

اردیبل| خبر خوش از پلنگ ایرانی

مشاهده یک جفت پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت‌شده آق‌داغ شهرستان خلخال خبر خوبی برای دوستداران محیط‌زیست بود، از سویی برخی نگرانند انتشار خبر جان این‌گونه نادر را به خطر بیاندازد.


از طرفی دوستداران محیط‌زیست و فعالان این حوزه وجود پلنگ ایرانی به‌ویژه یک جفت نر و ماده در منطقه آق داغ را اتفاق مناسبی می‌دانند چراکه طی سال‌های اخیر اخبار و تصاویر موثقی مبنی بر مشاهده این‌گونه منتشرنشده بود و احتمال می‌رفت که نسل پلنگ ایرانی در منطقه خلخال منقرض‌شده باشد.

از طرف دیگر انتشار تصاویر این جفت پلنگ ایرانی نگرانی از شکار این‌گونه نادر کشور و غرب آسیا را دامن زده است، بر این اساس گروه‌های دوستدار حیوانات و محیط‌زیست بر لزوم ارتقا حفاظت از منطقه آق داغ خلخال و ازاین‌گونه نادر تأکیددارند.

در این خصوص می‌توان گفت عدم تمایل محیط‌زیست استان اردبیل به انتشار این تصاویر و خبر مربوط به آن (باوجود ضبط تصاویر طی اردیبهشت‌ماه) می‌تواند نشان‌دهنده همین نگرانی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل بابیان اینکه تصاویر پلنگ برای اولین بار در منطقه حفاظت‌شده آق داغ خلخال ثبت می‌شود، اضافه کرد: این مهم اردیبهشت‌ماه سال جاری از سوی مأموران حفاظت محیط‌زیست تصویربرداری شده است.

محمد خداپرست افزود: مأموران محیط‌بانی محیط‌زیست شهرستان خلخال با تلاش‌های شبانه‌روزی در اردیبهشت‌ماه امسال، موفق به ثبت تصاویر و فیلم از دو پلنگ (نر و ماده) در منطقه حفاظت‌شده آق داغ شدند. تصریح کرد: با توجه به اقدامات مؤثر انجام‌شده طی چند سال اخیر در جلوگیری از تلفات گونه ارزشمند پلنگ ایرانی، شاهد افزایش جمعیت آن در مناطق حفاظت‌شده استان ازجمله منطقه حفاظت‌شده آق داغ خلخال هستیم. وی یادآور شد: گزارش‌ها مردمی و مأموران اجرایی در هنگام گشت و کنترل منطقه مبنی بر مشاهده پلنگ در منطقه حاکی از آن است که این منطقه مأمن و زیستگاه فوق‌العاده مناسبی برای این‌گونه نادر در کشور است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد