hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > چرایی احداث ایستگاه آتش‌نشانی در کنار موزه پمپ بنزین

چرایی احداث ایستگاه آتش‌نشانی در کنار موزه پمپ بنزین

شیخ‌الاسلامی از دلایل احداث ایستگاه آتش‌نشانی در کنار موزه پمپ بنزین گفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محسن شیخ‌الاسلامی معاون میراث فرهنگی استان تهران، در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی احداث ایستگاه آتش‌نشانی در مجاورت موزه پمپ بنزین دروازه دولت، احداث ایستگاه آتش‌نشانی در آنجا را ضروری دانست و گفت: راهی برای انتقال ایستگاه آتش‌نشانی از محل احداث فعلی به جای دیگر وجود نداشت. ساختمان این ایستگاه آتش‌نشانی در طرح اولیه ۵ طبقه‌ با ارتفاع ۱۵ یا ۱۶ متر بود و ما آن را تا حد امکان تعدیل کردیم؛ یعنی الان ارتفاعش را به ۱۰ یا ۱۱ متر رساندیم.
پمپ بنزین دروازه دولت در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی توسط شرکت نفت انگلیس و ایران احداث شد. این جایگاه در اواخر سال ۱۳۹۲ در مرکز توجه مسئولان موزه‌ها قرار گرفت و در اولین روز تیر ماه سال جاری به موزه تبدیل شد.
در روز‌های اخیر اخباری مبنی بر احداث یک ایستگاه آتش‌نشانی در جوار این موزه دوستداران میراث فرهنگی را حساس کرده است.

تلاش میراث فرهنگی برای ثبت ملی خانه شاملو در آینده نزدیک

شیخ الاسلامی همچنین وضعیت فعلی خانه شاملو را چنین تشریح کرد که خانه شاملو هنوز ثبت ملی نشده است و تلاش می‌شود که به زودی نامش در فهرست میراث ملی کشورمان ثبت شود؛ البته روی انتصاب آن به شاملو اطمینان و یقین چندانی وجود ندارد، اما خانه به لحاظ سبک و سال ساخت ارزشمند است. ما نیز روی همین ارزش بنا تکیه کردیم و چندین بار با شهرداری مکاتبه داشتیم و در این مکاتبات ممنوعیت ساخت و ساز بنا را اعلام کردیم.
او در خصوص انتشار خبر صدور مجوز گودبرداری خانه شاملو اظهار کرد: هنوز به ما چیزی نگفتند و راجع به این قضیه استعلامی نیز از ما نشده است.
خانه شاملو در خیابان نجات‌اللهی (ویلا) نبش کوچه خسرو قرار گرفته است. اخیراً شنیده شد که حکم گودبرداری این خانه صادر شده، اما هنوز چند دقیقه‌ای از مصاحبه ما با معاون میراث فرهنگی استان تهران نگذشته بود که خبر صدور مجوز تخریب خانه شاملو به نقل از مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه ۶ تکذیب شد.
پناهی در این باره تأکید کرده است که هیچ‌گونه مجوزی برای تخریب خانه شاملو صادر نشده و شهرداری این منطقه درصدد حفظ این خانه به همین شکل موجود است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران در خصوص وضعیت فعلی خانه متین دفتری (داماد مصدق) هم گفت: خانه داماد مصدق پیش از این حکم خروج از فهرست میراث ملی کشور را داشت، اما مجددا ثبت ملی شد.
به گفته شیخ‌الاسلامی مالک خانه متین دفتری هم‌اکنون پیگیر اخذ رأی خروج این بنا از فهرست میراث ملی کشور است و رأی دیوان لازم‌الاجراست. بنابراین باید برای حفظ این خانه کار حقوقی و قانونی کرد و ما پیگیر آن هستیم.
خانه متین دفتری در دوره پهلوی اول ساخته شده،؛در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ثبت ملی شد، اما در سال ۱۳۹۳ خروج آن از فهرست میراث ملی کشور با رأی دیوان عدالت اداری مطرح شد. البته این موضوع با پیگیری ثبت اضطراری خانه توسط مسئولان میراث فرهنگی حل شد.
اخیرا بار دیگر خبر تلاش مالک خانه متین دفتری برای خارج کردن این بنا از فهرست میراث ملی کشور به گوش می‌رسد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد