hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > قزوین| کمبود ۱۷۰ کلاس درس در استان قزوین

قزوین| کمبود ۱۷۰ کلاس درس در استان قزوین

قزوین از جمله استان‌هایی است که به یکباره رشد کرده و در بعضی از مناطق آن رشد کلاس‌های درس و مجتمع‌های آموزشی نتوانسته هماهنگ با سرعت رشد شهرها باشد و بر همین اساس کمبود 170 کلاس درس در این استان به چشم می‌خورد.

 به گزارش تسنیم، مشاور استان‌های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفت: تراکم جمعیتی دانش آموزان در کلاس‌های درس در قزوین به‌طور میانگین به بیش از ۲۳ نفر برای هر کلاس درس رسیده است. علیرضا باقری بیان کرد: روند افزایش تراکم جمعیتی دانش آموزان در کلاس‌های درس قزوین از سال گذشته تاکنون نیم نفر افزایش داشته است و ادامه این روند باید با ساخت و افزایش کلاس‌های درس در استان کنترل شود. مشاور استان‌های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفت: ساخت کلاس‌های درس جدید از اولویت‌های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در کشور است چراکه جمعیت دانش آموزان افزایش‌یافته و از سوی دیگر برای رسیدن به استانداردها باید کلاس‌های درس جدید به سیستم آموزش اضافه شود. باقری عنوان داشت: استاندارد سرانه آموزشی در ایران 3/8 متر به ازای هر نفر در نظر گرفته‌شده است اما این میانگین در قزوین 7/5 متر است که با این شرایط قزوین از میانگین کشور وضعیت بهتری دارد. او گفت: سال گذشته مشارکت خوب خیرین مدرسه‌ساز قزوینی و افزایش اعتبارات و ساخت پروژه‌های آموزشی توانست قدری این سرانه را در استان افزایش دهد اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی باقی است. مشاور استان‌های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور عنوان کرد: سال گذشته خیرین مدرسه‌ساز استان قزوین بیش از 9 میلیارد تومان به ساخت مدارس در استان کمک کردند که در نوع خود بی‌نظیر است و قزوین در این حوزه جایگاه خوبی در کشور دارد. باقری از افزایش دو برابری اعتبارات نوسازی مدارس در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: اعتبارات عمرانی در بخش نوسازی مدارس در کشور بیش از 2 برابر افزایش داشته است و برای امسال در این حوزه 5 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده است که این رقم در سال گذشته تنها 2 هزار میلیارد تمان بوده است. او با ابراز امیدواری از افزایش اعتبارات در این حوزه اظهار داشت: امیدواریم این افزایش اعتبارات منجر به رشدی کمی و کیفی در کلاس‌های درس در کشور و تجهیز مجتمع‌های آموزشی شود.

ساخت هر کلاس درس ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار می‌خواهد

مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین نیز از کمبود ۱۷۰ کلاس درس در استان خبر داد و گفت: ساخت هر کلاس درس در قزوین ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار صرف می‌کند. عسگرعلی جوانبخت بیان کرد: با افزایش قیمت‌ها ساخت هر کلاس درس برای ما حدود 350 میلیون تومان هزینه‌بر خواهد بود ولی بااین‌وجود تا رفع کامل نیازهای آموزشی استان قزوین تلاش می‌کنیم. مدیرکل نوسازی مدارس استان قزوین عنوان کرد: نوسازی مدارس استان قزوین از سال 76 در این استان تأسیس‌شده است و از آن زمان تاکنون افتخار این را داشتیم که بیش از 1 هزار پروژه آموزشی موردنیاز استان را ساخته و به بهره‌برداری رسانده‌ایم. جوانبخت عنوان کرد: توسعه یکباره شهر در برخی از مناطق سبب شد تا رشد کلاس‌های درس و مجتمع‌های آموزشی نتواند هماهنگ با سرعت رشد شهر باشد و ازاین‌رو در مناطق تازه‌ساخت شمال شهر و شهرک مهرگان دچار کمبود ویژه کلاس درس هستیم که امیدواریم با ساخت این 170 کلاس درس جدید برخی از این مشکلات رفع شود.

بهره‌مندی از اعتبارات اوراق تصفیه در نوسازی مدارس کمک‌کننده است

ابوالفضل یاری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین گفت: مشکلات اعتباری از چند سال گذشته در کشور گریبانگیر همه دستگاه‌ها و مردم بوده است اما نباید اجازه دهیم این مشکلات به مسائل زیربنایی و آموزشی در کشور لطمه وارد کند. او بیان کرد: تخصیص اعتبارات اوراق تصفیه به‌عنوان یک طرح حمایتی برای استان‌ها از سال گذشته اجرایی شد و نزدیک به 180 میلیارد تومان از این محل در استان قزوین تزریق اعتبار داشتیم که نوسازی مدارس نتوانست از این اوراق بهره‌مند شود اما توصیه ما برای امسال حتما بهره‌مندی از این اوراق تصفیه برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و تسریع روند ساخت پروژه‌های آموزشی در قزوین است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین خاطرنشان کرد: مشکلات آموزشی در برخی از نقاط استان قزوین مشهود است و کمبود مدارس در مناطقی از شهر به‌خوبی احساس می‌شود و به همین منظور خیریه مدرسه‌ساز استان قزوین و مسئولین در یک راستا برای رفع این مشکل تلاش می‌کنند. یاری گفت: مسئولین استان قزوین در تخصیص اعتبارات به نوسازی مدارس با دست‌باز وارد می‌شوند چراکه معتقدیم تخصیص اعتبار به مسائل آموزشی از اولویت‌ها و نیازهای ضروری در استان است. او گفت: بیش از 88 درصد از اعتبارات سازمان نوسازی مدارس تخصیص داده‌شده و همین مسئله رویکرد حمایتی ما از این سازمان و تلاش برای رفع مشکلات آموزشی در استان قزوین را می‌رساند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین از خیرین مدرسه‌ساز استان قزوین تقدیر و قدردانی کرد و عنوان داشت: ما با همه تلاشمان در تخصیص اعتبارات و همراهی در اجرای طرح‌ها نمی‌توانیم با ظرفیت عظیم خیرین رقابت کنیم چراکه عقیده، ایمان و انسان‌دوستی این افراد سبب شده تا هرساله شاهد حضور پررنگ این عزیزان و حمایت از طرح‌های آموزشی در استان قزوین باشیم.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد