hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > خرد جمعی در خدمت کارخانه‌های پتروشیمی

خرد جمعی در خدمت کارخانه‌های پتروشیمی

 کارخانه‌های پتروشیمی در آغاز دولت یازدهم به‌عنوان یکی از محورهای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور در نظر گرفته شدند. اهمیت پتروشیمی برای دولت یازدهم به حدی بود که رئیس‌جمهوری در ۴ سال دولت یازدهم ۳ بار به عسلویه سفر کرد تا در جریان پروژه‌های این بخش قرار گیرد.

به گزارش صمت، علاوه بر این معاون اول و دیگر مسئولان نیز بارها به قلب انرژی کشور رفتند تا با مشکلات و مزیت‌های این بخش از نزدیک آشنا شوند. سیاست‌های حمایتی دولت یازدهم باعث شد حدود ۱۰ طرح در مدار تولید قرار گیرد و حدود ۱۵هزار تن به ظرفیت تولید کارخانه‌های پتروشیمی کشور اضافه شود. علاوه بر این با تسهیل امور صادراتی و افزایش صادرات محصولات پتروشیمیایی سبد صادرات غیرنفتی ایران نیز سنگین‌تر شد.
با این حال اکنون کارخانه‌های پتروشیمی با مشکلاتی روبه‌رو هستند. منطقی شدن نرخ خوراک و ارائه تضمین از سوی دولت برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی اکنون بزرگترین دغدغه فعالان صنعت پتروشیمی است. فعالان این صنعت در روزهای گذشته با معاون اول رئیس‌جمهوری دیداری داشتند تا مشکلات خود را مطرح و برای رفع آنها چاره‌اندیشی و برنامه‌ریزی کنند.


ورود ارز پتروشیمی به اقتصاد
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی پتروشیمی در این جلسه وزیر نفت و رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری صنعت پتروشیمی را یکی از صنایع مهم و پیشران توسعه کشور برشمرد و از اهتمام جدی دولت برای حل مشکلات و رفع دغدغه‌های این صنعت خبر داد.
جهانگیری در جلسه با اعضای انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه هم‌اکنون در شرایط جدیدی قرار داریم و دشمنان به‌دنبال اعمال فشارهایی بر اقتصاد کشور به‌ویژه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی هستند، تصریح کرد: انتظاری که از مدیران زبده و کارآمد کشور وجود دارد این است که از همین نقطه که دشمن تلاش می‌کند به اقتصاد کشور آسیب وارد کند برای پیشرفت و توسعه استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه در مقطع فعلی نیاز جدی داریم که ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به چرخه اقتصاد کشور وارد شود، افزود: دشمنان هدف‌گذاری کرده‌اند که به منابع ارزی ما آسیب وارد کنند و انتظار دولت از مدیران صنعت پتروشیمی این است که بیش از آنکه به منافع بنگاه‌های اقتصادی خود توجه کنند، منافع ملی را در نظر بگیرند زیرا منافع شخصی و صنفی در شرایطی می‌تواند مفید باشد که منافع ملی تامین شده باشد.
جهانگیری مدیران صنعت پتروشیمی کشور را مدیرانی باسابقه و تلاشگر توصیف و با بیان اینکه صنعت پتروشیمی نقش پراهمیتی در آینده صنعتی ایران دارد، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی همواره تاثیر مهمی در اقتصاد کشور، صادرات و اشتغالزایی دارد.


دو دغدغه اصلی
احمد مهدوی‌ابهری دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گزارشی از آخرین وضعیت صنعت پتروشیمی ارائه کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم با رقیبان خود در کشورهای دیگر رقابت کنیم نیازمند حمایت دولت هستیم. وی با اشاره به اینکه درحال‌حاضر ۶۳ طرح در دست اجرا در صنعت پتروشیمی با پیشرفت ۶۰ تا ۹۰ درصد وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای تکمیل این طرح‌ها ۲۵ میلیارد دلار نیاز است و در برنامه ششم توسعه نیز ۴۲ طرح پتروشیمی دیده شده که اجرای آنها نیاز به ۵۸ میلیارد دلار سرمایه دارد؛ البته با تکمیل این طرح‌ها ظرفیت تولید پتروشیمی به ۲۳۰ میلیون تن خواهد رسید.
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی منطقی شدن نرخ خوراک و ارائه تضمین از سوی دولت برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی را از جمله نیازهای اصلی صنعت پتروشیمی برشمرد و خواستار توجه و حمایت بیشتر دولت از دست‌اندرکاران این صنعت شد.


حمایت از پتروشیمی‌ها
غلامعلی میگلی‌نژاد، کارشناس انرژی و صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با صمت به اهداف برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: کشور در بسیاری از حوزه‌ها نسبت به برنامه ششم توسعه عقب است اما صنعت پتروشیمی در برخی شاخص‌ها توانسته جلوتر از برنامه ششم توسعه حرکت کند؛ به‌عبارت دیگر صنعت پتروشیمی امروز جدی‌ترین مزیت کشور در میان صنایع به‌شمار می‌رود زیرا تولیدی مدرن و صادرات‌محور دارد.
میگلی‌نـژاد توضیح داد: براساس برنامه ششم توسعـه در پایان این برنامه کارخانـه‌ها باید به تولیـد ۱۰۰ میلیون تـن محصـول در سال دست یابند، این در حـالی است کـه برخـی مشکلات اجازه این رشـد را نمی‌دهد.
جدی‌ترین نیاز صنعت پتروشیمی برای رشد تامین دائمی و با نرخ مناسب خوراک است. زمانی که دولت این مشکل صنعت پتروشیمی را برطرف کند، می‌توان شاهد رشد این صنعت بود.
وی توضیح داد: اکنون صنعت پتروشیمی کشور با تمام ظرفیت به تولید و توسعه می‌پردازد، با این حال باید در نظر داشت شیوه تولید و رشد و توسعه این صنعت در کشور تابعی است از مشکلاتی که پتروشیمی‌ها دارند.
طبیعی است هرچه این مشکلات کمتر شود، میزان تولید بیشتر و آهنگ توسعه نیز بلندتر نواخته می‌شود. باتوجه به اینکه صنعت پتروشیمی از جمله مزیت‌های اقتصادی به‌شمار می‌رود، می‌توان با مدیریت مناسب حتی زودتر از مدت تعیین شده در برنامه ششم توسعه به این هدف دست یافت اما متاسفانه گام‌های جدی برای رفع این مشکلات برداشته نشده است. دولت باید هرچه سریع‌تر زیرساخت‌های صنعت پتروشیمی را در کشور تقویت کند تا این صنعت با رشد خود مانع از خام‌فروشی شود. میگلی‌نژاد با بیان اینکه زیرساخت‌های مناسبی برای پتروشیمی در ایران وجود دارد، گفت: مهم‌ترین نیاز این صنعت برای توسعه دسترسی به خوراک و آب است که خوشبختانه هر دو در کشور وجود دارد.
این کارشناس انرژی و پتروشیمی توضیح داد: پتروشیمی ما باید بتواند صادرات بالایی داشته باشد. تمام کشورهایی که کارخانه پتروشیمی دارند در صادرات با مشکلی روبه‌رو نیستند به این دلیل که همیشه مشتری محصـولات پتروشیمیایی پیـدا می‌شود.
با این حال این مسئله برای کشور ما به‌دلیل روابط ایران با دیگر کشورهای جهان پیچیدگی‌هایی دارد؛ به عبارت دیگر در حوزه‌ای که بسیاری از کشورها مشکل دارند، ایران مزیت دارد و در حوزه‌ای که عمده کشورها مشکلی ندارند، ما با جدی‌ترین بحران‌ها روبه‌رو هستیم. البته خوشبختانه در روزهای گذشته مشخص شد که اروپا برای همکاری با ایران آمادگی کامل دارد و سیاستمداران نیز برای تقویت ارتباط با جهان مسیر مناسبی را پیش گرفته‌اند.
وی افزود: دولت باید مشکلات پیش روی این صنعت را سریع‌تر برطرف کند. پتروشیمی در رشد اقتصادی، اشتغالزایی، رشد صنعتی و توسعه بومی کشور اهمیت بسیاری دارد. این صنعت بیش از ۴۰۰ زیرشاخه دارد که فعال کردن حتی ۳۰ درصد آن می‌تواند در ایران تاثیر جدی داشته باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد