hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > چگونه موهیتو خانگی درست کنیم به همراه فیلم

چگونه موهیتو خانگی درست کنیم به همراه فیلم

موهیتو در حال حاضر یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های گیاهی است که از محبوبیت بسیار بالایی به ویژه در فصل تابستان نزد مردم برخوردار است.

 درست کردن نوشیدنی های متناسب با هر فصل برای خانواده های ایرانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است به ویژه در فصل تابستان که بچه ها اوقات بیشتری را در خانه و یا محیط باز به سر می برند می طلبد تا از نوشیدنی های مناسب برای فصل گرم تابستان استفاده شود. مادران نیز ترجیح می دهند نوشیدنی های سالم و متنوع برای فرزندان خود فراهم آورند. نوشیدنی هایی که در فصل تابستان استفاده میشود بهتر است از سردی ها باشد تا دمای بدن را نیز تنظیم کند یکی از نوشیدنی های فوق العاده خوشمزه و سالم که طرفداران زیادی هم دارد موهیتو است ، موهیتو یک نوشیدنی سرد است که ترکیب مواد ساده ای داشته ولی در عین حال هم بسیار لذیذ است و هم جز نوشیدنی های مجلسی به حساب می آید که میتوانید در فصول گرم با آن از مهمانانتان پذیرایی کنید هم چنین نوشیدن آن در طول روزهای گرم میتواند علاوه بر تامین آب بدن ،به خنک کردن و تنظیم دمای بدن نیز کمک کند پس نوشیدن آن به همه پیشنهاد میشود.
موهیتو چیست؟

موهیتو (Mojito) یا موخیتو یکی از انواع نوشیدنی تابستانی خوشمزه است. موهیتو یا موخیتو نوعی نوشیدنی خنک و تابستانی است که از ترکیب آب گازدار، برگ نعناع، شکر و آبلیمو تهیه می‌شود و طرز تهیه آن در مناطق مختلف متفاوت است. جالب است بدانید موهیتو خواستگاهی کوبایی دارد، اما در مورد زمان و چگونگی به وجود آمدن این نوشیدنی، اطلاعات دقیقی در دست نیست اما هرچه باشد، وجود مزارع وسیع نیشکر و فراوانی گیاه نعناع در کوبا، عامل اصلی به وجود آمدن این کوکتل مشهور و پرطرفدار بوده است. موهیتو، پای ثابت مهمانی ها و مجالس رسمی بوده و به عنوان یک نوشیدنی محبوب مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص موهیتو

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در مورد این نوشیدنی پرسیده می‌شود این است که آیا موهیتو برای بدن مفید است؟ در یک کلام باید جواب بدهیم که بله. همان طور که در بالا اشاره شد تمام محتوای این کوکتل از اجزای طبیعی تشکیل شده‌اند و همین موضوع باعث می‌‎شود تا هیچگونه خطری تا زمانی که در نوشیدن آن افراط به خرج ندهید، شما را تهدید نکند. بسیاری از کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند که این نوشیدنی بدون تردید، بهترین انتخاب برای رهایی از گرمازدگی در تابستان است. کارشناسان تغذیه از خواص دیگر موهیتو به منبع عالی آنتی اکسیدان، تقویت دستگاه ایمنی بدن، تقویت سلامت دستگاه گوارشی، سلامت پوست و از بین بردن بوی بد دهان اشاره می کنند.
تفاوت بین لیموناد و موهیتو در چیست؟

برخی به دلیل شباهت هایی که در ظاهر و طمع موهیتو و لیموناد وجود دارد این دو نوشیدنی را دارای خواص مشابه می دانند اما واقعیت چیز دیگری است. این دو نوشیدنی هر دو مزه ترش و شیرین داشته و به صورت خنک به ویژه در فصل تابستان سرو می شوند. لیموناد در خانواده نوشابه ها قرار می گیرد و قند زیادی دارد. از سوی دیگر از نظر ارزش غذایی، موهیتو قند کمتری داشته و مصرف مداوم آن، ضرر کمتری برای بدن دارد. همچنین به دلیل داشتن برگ نعنا، نوشیدنی طبیعی تری است.
در این مطلب تلاش خواهیم کرد روش های مختلف تهیه موهیتو را به شما ارائه دهیم.

طرز تهیه موهیتو

برای درست کردن موهیتو چندین روش وجود دارد که ما سه روش رایج را توضیح داده‌ایم.
برای هر سه روش زیر، اول باید مواد اولیه آن را که شبیه هم است، تهیه کنید.
مواد لازم:

برگ نعنا 12 تا 15 عدد

  • شربت شکر دو قاشق غذاخوری
  • 4 تا 6 عدد حلقه لیمو ترش تازه
  • تکه‌های یخ
  • آب گازدار


روش اول

تمام مواد لازم برای تهیه موهیتو آماده و در دسترس است، فقط ممکن است شربت شکر نداشته باشید که درست کردن آن آسان است. 6 پیمانه شکر را در 3 پیمانه آب بریزید روی شعله بگذارید و مرتب هم بزنید تا بجوشد. بعد از آماده شدن شربت نوبت به درست کردن موهیتو می‌رسد. برگ‌های نعنا را در لیوان یا ظرفی که درنظر دارید بریزید و به آن شربت و لیمو ترش تازه حلقه‌ای شده اضافه کنید و با قاشق یا هروسیله مناسب دیگری که دارید آن‌ها را بکوبید. بعد از اینکه کمی له شد مقداری یخ همراه با آب گاز دار اضافه کرده و نوش جان کنید.
روش دوم

در این روش باید از دستگاه مخلوط‌کن استفاده کنید. لیموهای حلقه شده را با پوست داخل مخلوط‌کن بریزید و به آن عسل یا شربت شکر همراه با مقداری یخ اضافه کنید و بگذارید تا میکس شود. بعد از اینکه کمی یکدست شد، برگ‌های نعنا را هم داخل مخلوط‌کن بریزید و دوباره دستگاه را روشن کنید. می‌توانید برگ‌های نعنا را از قبل به صورت ساطوری خرد کنید و بعد داخل دستگاه بریزید. در مرحله آخر، همه این مواد را در لیوان همراه با آب گازدار بریزید و سرو کنید.
 
روش سوم

در این روش می‌توانید از گوشت‌کوب برقی استفاده کنید. برگ‌های نعنا را با لیمو ترش بریده شده با گوشت‌کوب برقی له کنید. در مرحله بعدی شکر یا شربت شکر را همراه با یخ و آب گازدار به آن اضافه کنید و موقع سرو کردن دو برگ نعنا و یک حلقه لیمو در آن بندازید.

نکته: 

معمولا در مدل کافی شاپی، لیموترش را با پوست داخل میکسر می‌ریزند که به این ترتیب، رنگ موهیتو تیره‌تر و طعم آن بسیار قوی‌تر خواهد بود.
در صورتی‌که تلخی پوست لیمو را دوست ندارید، لیمو‌ها را پوست گرفته و آن‌ها را آب بگیرید و با مواد دیگر ترکیب کنید.
در مدل کافی شاپی تهیه موهیتو از مقدار نعناع بیشتری استفاده می‌شود.

طرز تهیه موهیتو عسل

عسل را در مقدار کمی آب حل کنید.
یکی از لیموترش‌ها را پوست بگیرید، هسته‌های آن را جدا و خرد نمایید.
برگ‌های نعناع به همراه یخ، لیموترشی که در مرحله قبل آماده کرده‌اید، عسلی که در آب حل شده است و مقداری از آب گازدار را درون مخلوط کن بریزید و کاملا مخلوط کنید.
لیموترش دیگری که در مواد اولیه داشتیم را به قطعات حلقه‌ای و نازک برش بزنید و چند عدد از برش‌ها را در ته لیوان به دیوار داخلی بچسبانید. برای اینکار تنها کافی است برش‌های لیمو را کمی روی دیواره لیوان نگهدارید.
سپس آب گازدار را اضافه کنید و برای مخلوط تهیه شده در مرحله ۳ نیز فضایی را در لیوان، خالی بگذارید.
اکنون مابقی مواد را به لیوان اضافه کنید.
چند عدد از برش‌های حلقه‌ای لیمو را برای تزیین روی لبه لیوان قرار دهید. برای اینکار یک برش کوچک به آن بزنید و روی لبه لیوان قرار دهید.
‌چند نکته:

اگر از مخلوط‌کن‌های قدیمی که تیغه ضعیفی دارند، استفاده می‌کنید، می‌توانید یخ را قبل از آنکه درون مخلوط کن بریزید با هاون کمی خرد کنید.
در ابتدا مقدار کمی از آب گازدار را همراه با نعناع و یخ در مخلوط کن می‌ریزیم، در این مرحله از مقداری آب گازدار فقط برای بهتر مخلوط شدن یخ و نعناع استفاده می‌کنیم، بنابراین تمام آن را در این مرحله به مواد اضافه نکنید، زیرا در اثر مخلوط شدن، گاز آن از بین می‌رود و نوشیدنی طعم اصلی خود را از دست می‌دهد.
آب گازدار را تا زمان تهیه موهیتو در یخچال نگهداری کنید تا خنک بماند و یخ‌ها دیرتر آب شوند.
به همین سادگی می‌توانید موهیتو با عسل را تهیه کنید و از نوشیدن آن در گرمای تابستان لذت ببرید. همچنین می‌توانید آن را در میهمانی‌های تابستان نیز سرو کنید و همراه با دوستان و عزیزان‌تان از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.
علاوه بر رنگ و طعم دلپذیر، این نوع از موهیتو به دلیل داشتن عسل، لیمو شیرین و نعناع تازه یک نوشیدنی مقوی محسوب می‌شود. به علاوه یخ فراوانی که در این نوشیدنی وجود دارد، می‌تواند به سرعت حرارت بدن را کم کند، به همین دلیل در فصول گرم بسیار ایده‌آل و مطبوع خواهد بود. حتی می‌توانید برای فرزندان‌تان نیز موهیتو با عسل را آماده کنید.

موهیتو هندوانه

موهیتو هندوانه از جمله نوشیدنی های سرد خوشمزه و خوش طعم می باشد که به دلیل استفاده از هندوانه، لیمو و نعناع تازه در تهیه این شربت، مصرف این نوشیدنی یا شربت خنک علاوه بر رفع عطش و تشنگی در روزهای گرم سال، فواید بی شماری نیز دارد.  


مواد لازم

  • هندوانه/ ۲ فنجان
  • برگ نعناع تازه/ ۱۲ عدد
  • لیمو/ ۱ عدد
  • سودا/ یک قوطی
  • یخ/ ۱ فنجان
  • لیمو، نعناع و هندوانه/ مقداری برای تزیین

طرز تهیه موهیتو هندوانه با طعم لیمو و نعناع

در ابتدا باید قسمتی از هندوانه را برش بزنید و پس از جدا کردن پوست هندوانه، دانه های های هندوانه را نیز خارج کنید.

سپس یک عدد لیموی تازه را نیز پوست بگیرید.

در ادامه طرز تهیه موهیتو هندوانه باید، داخل مخلوط کن لیمو، هندوانه، نعناع و یخ را بریزید و اجازه دهید، تا مواد کاملا با هم مخلوط گردند و مخلوطی نرم همانند نوشیدنی یخ در بهشت حاصل شود.

از مخلوط بدست آمده درون لیوان مخصوص بریزید و آن را تا نیمه پر کنید.

اکنون باید سودا را نیز به آن بیافزایید.

در مرحله آخر برای تزیین موهیتو هندوانه می توانید، به صورت دلخواه و با سلیقه خود از چند عدد برگ نعناع، یک برش لیمو و یا هندوانه استفاده کنید و بعد آن را نوش جان نمایید.

نکته: در تهیه این نوشیدنی به دلیل شیرین بودن هندوانه، نیازی به افزودن شکر نیست.



طرز تهیه موهیتو طالبی

 موهیتو طالبی ترکیب طعم نعنا و لیمو با طالبی هست که  فوق‌العاده است.

اما جالبترین نکته در مورد موهیتو طالبی این هست که این نوشیدنی نیازی به لیوان ندارد و داخل پوست طالبی سرو می‌شود. این موضوع علاوه بر این که ظاهر این نوشیدنی را خاص و هیجان‌انگیز جلوه می‌دهد، باعث می‌شود طعم طالبی بیشتر در موهیتو احساس شود و جالب این که هر چه بیشتر به ته ظرف نزدیک شوید این طعم جالبتر و محسوس‌تر می‌شود! این را هم نباید فراموش کرد که این یک رسپی اسپانیایی است.نوشیدنی‌های اسپانیایی واقعاً بی‌نظیر هستند. پس به هیچ وجه از امتحان کردن موهیتو طالبی غافل نشوید. مخصوصاً که تهیه آن هم خیلی آسان است.


مواد لازم:

طالبی 1 عدد
آب خنک 2 پیمانه
لیمو ترش 4 عدد
شکر 4 قاشق غذاخوری
برگ نعنا به تعداد کافی
یخ قالبی به دلخواه


طرز تهیه:

اول از همه طالبی را از وسط نصف کنید. تا جایی که می‌توانید برش را صاف و تمیز انجام دهید. تخم‌های طالبی را خارج کنید. با استفاده از اسکوپ‌ساز تا جایی که می‌توانید از طالبی

اسکوپ بردارید و توپهای طالبی را در ظرفی کنار بگذارید. حال با قاشق بخش‌هایی از طالبی را که داخل پوست باقی مانده خارج کنید. مراقب باشید پوست را زیاد نازک نکنید. بهتر است پوست طالبی تا جای ممکن ضخیم باشد تا موهیتو آن به بیرون نشت نکند. کف پوست طالبی با چاقو یک برش صاف بزنید تا کاسه شما ثبات پیدا کند و خوب روی بشقاب بایستد، درست مثل یک کاسه واقعی. این کار را برای هر دو نصف طالبی انجام دهید.

شکر را همراه با چند برگ نعنا داخل آسیاب بریزید و بکوبید. سپس آن را به دو نیم تقسیم کنید و در پوست‌های طالبی خالی شده بریزید. داخل هر کدام دو سه قالب یخ کوچک و یک

لیوان آب خنک بریزید و هم بزنید تا شکر در آب حل شود.

حال داخل هر کاسه چند عدد از توپ‌های طالبی که قبلاً با اسکوپ‌ساز درست کردید بریزید. سپس آب لیمو‌ها رابه تدریج داخل کاسه‌ها بریزید تا به طعم دلخواه شما برسد. باقی

لیمو‌ترش‌ها را حلقه کنید و برای تزیین روی موهیتو بریزید. همچنین می‌توانید از چند برگ نع نابرای تزیین موهیتو طالبی استفاده کنید.

نوشیدنی را خنک و با نی سرو نمایید. این نوشیدنی در اسپانیا گاهی همراه با چوب‌شور و ژامبون سرو می‌شود.


طرز تهیه موهیتو توت فرنگی

کوبایی های اهل دل، یکی از بهترین نوشیدنی های تابستانی را به نام خودشان ثبت کرده اند که اعضای اصلی اش نعنا و لیموست. خودشان می گویند موخیتو و بستگی به لهجه و جغرافیای کشورها دارد که آن را موهیتو یا موخیتو صدا کنند. اما این جناب موخیتو با آن همه زیبایی و مزه بی نظیرش پایه بعضی از نوشیدنی های دیگری هم شده که مناسب تابستان و هوای داغ این روزهاست.

مواد لازم
برای هر نفر، سه تا پنج توت فرنگیچهار تا پنج شاخه نعنای تازهبرای هر نفر نصف لیمو ترش تازهیک پیمانه آب گازدارعرق نعنا نیم پیمانه (دلبخواه)
برای شربت
یک پیمانه شکر نرم و ریز
یک پیمانه آب
یک پیمانه نعنای کوبیده یا کمی ساطوری
دو تا سه قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه

طرز تهیه موهیتو توت فرنگی با عطر نعنای تازه
توت فرنگی ها را دو بخش می کنیم؛ تعدادی باید خوب کوبیده شوند و تعدادی فقط از وسط نصف شوند.
توت فرنگی ها (تعدادی که دوست داریم) در کاسه یا پارچ با چنگال له می شوند. نعنا در هاون کوبیده می شود. بعد همه مواد را در پارچ ریخته و آنقدر هم می زنیم تا شکر حل شود. (برای این روش باید مزه شیرینی کنترل شده شکل بگیرد و نباید همه شکر را ناگهان خالی کنیم. همینطور یک پیمانه آب مربوط به شربت، حذف می شود و به جای آن آب گازدار و عرق نعنا می ریزیم.)
بعد از حل شدن مواد، نصف لیوان ها را پر از یخ کرده و موخیتو را روی یخ ها رها می کنیم.

روش دوم
در یک قابلمه یا ماهیتابه کوچک، شکر و آبلیمو و آب را با هم مخلوط کرده و روی شعله ملایم می گذاریم و هم می زنیم تا مواد در هم حل شوند.
قابلمه را از روی شعله برداشته و نعنا را در آن می ریزیم و می گذاریم تا زمان خنک شدن مایع، نعنا جان مایه اش را به دل شربت بسپارد.
بعد از سردشدن مایع، آن را از یک صافی کوچک رد می کنیم و جسد نعنا را دوباره در شربت می اندازیم.
این شربت نعنا را در یک پارچ یا لیوان بزرگ می ریزیم. چند تا از توت فرنگی ها را اضافه می کنیم و با چنگال کمی له می کنیم تا رنگ مایع سرخ شود. از  نعنای باقیمانده قبلا ساطوری شده هم به مایع داخل پارچ اضافه می کنیم. عرق نعنا را می ریزیم. لیموی معطل را هم در پارچ می فشاریم. مواد را خوب هم می زنیم یا با قاشق بزرگ فشار می دهیم. می توانیم همه این کارها را جداگانه در هر لیوان برای هر فرد انجام دهیم و با مقدار زیادی یخ کار را تمام کنیم.

نکات تکمیلی در مورد موهیتو توت فرنگ

موهیتو توت فرنگی جزو نوشیدنی - سایر نوشیدنی ها میباشد.
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 10دققه و زمان پخت و انتظار آن در حدود 10دقیقه میباشد .
موهیتو توت فرنگی را می توانید در وعده میان وعده - سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .


موهیتو کیوی

نوشیدنی نعنا، کیوی و لیمو نه تنها شما را خنک می‌کند بلکه با داشتن ویتامین C فراوان، خستگی را از شما دور می‌کند.

مواد لازم برای 8 نفر:

شکر:‌نصف پیمانه

آب جوش: نصف پیمانه

کیوی: 8 عدد

آب لیمو: یک سوم پیمانه

برگ نعنای خرد شده:‌ نصف پیمانه

قطعات خرد شده یخ: 2 پیمانه

آب گازدار: یک پیمانه

طرز تهیه:

ابتدا، در یک پارچ بزرگ، شکر را درون آب جوش حل کنید و وقتی کمی خنک شد آن را درون یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود.

کیوی‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرده و همراه با آب لیمو و نعنا و قطعات یخ درون شربت خنک شده بریزید و آن‌ها را با همزن کاملا هم بزنید تا مخلوط نرم و روانی بدست آید.

اکنون آب گازدار را به مخلوط درون پارچ اضافه کنید و یا به مقدار مساوی روی نوشیدنی درون لیوان‌های مورد نظر بریزید.

روی نوشیدنی‌ها را با برگ نعنا تزیین کنید.




طرز تهیه نوشیدنی موهیتو مرحله به مرحله+ فیلم





طرز تهیه موهیتو با تکه های میوه


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد