hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > البرز اراضی کشاورزی در ساعات خنک آبیاری شود

البرز اراضی کشاورزی در ساعات خنک آبیاری شود

مسئولان و کارشناسان بخش کشاورزی استان البرز با توجه به گرمای شدید هوا از کشاورزان خواستند تا آبیاری اراضی خود را به ساعات خنک موکول کنند؛ آبیاری محصولات کشاورزی در ساعات نامناسب علاوه بر اینکه به این محصولات آسیب می‌زند منجر به بخار سریع آب می‌شود.

حجت اله رضایی، مدیر امور آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان البرز در گفتگو با ایرنا گفت: کشاورزان بایستی اصلی‌ترین آبیاری اراضی خود را در این موقع از سال در ساعات خنک به‌خصوص شب‌ها انجام دهند.

او افزود: توصیه می‌شود که آبیاری از ساعت حدود ۱۶ تا ۱۰ صبح روز بعد انجام شود که در این زمان تبخیر و تلفات آب کمتر است. رضایی همچنین از کشاورزان خواست تا مزارع و باغات خود را به سیستم‌های نوین آبیاری به‌خصوص آبیاری قطره‌ای یا نوار تیپ مجهز کرده و کمتر از آبیاری به‌صورت سنتی استفاده کنند. مدیر امور آب‌وخاک جهاد کشاورزی البرز گفت: از ابتدای سیاست‌های دولت برای توسعه روش‌های نوین آبیاری در این استان بیش از ۱۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به این سیستم‌ها مجهز شده‌اند. او با بیان اینکه تاکنون ۳۰ درصد اراضی کشاورزی استان به این سیستم‌ها مجهز شده‌اند، افزود: برنامه ابلاغی برای استان در سال جاری اجرای چهار هزار هکتار روش‌های نوین آبیاری است. رضایی اضافه کرد: استان البرز دارای ۶۷ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که در سال زراعی جاری ۶۲ هزار هکتار زیر کشت بوده و مابقی اراضی آیش هستند.

او اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های انجام‌شده بایستی نزدیک به ۵۰ هزار هکتار به این سیستم‌ها مجهز شوند. رضایی به برنامه‌های حمایتی دولت برای اجرای روش‌های مختلف آبیاری اشاره کرد و گفت: برای اجرای هر هکتار آبیاری تیپ و قطره‌ای ۱۳۰ میلیون ریال، برای اجرای هر هکتار ماشین‌های آبیاری مثل سنتر و لینیر ۱۱۰ میلیون ریال، هر هکتار آبیاری کلاسیک ۸۴ میلیون ریال و آبیاری کم‌فشار و انتقال با لوله برای هر هکتار ۵۸ میلیون ریال به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود. این مقام مسئول افزود: این دستورالعمل با هزینه‌های سال ۹۷ است و برای سال ۹۸ هنوز در خصوص اضافه شدن یا نشدن هزینه‌ها مطلبی اعلام‌نشده است.

او تصریح کرد: بر اساس تخصیص‌های داده‌شده سال گذشته ۱۶۱۴ هکتار از این روش‌ها اجرا شد و اکنون نزدیک به ۲۰۰ هکتار از ابتدای سال اجراشده و ۱۶۰۰ هکتار هم در دست اجرا است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد