hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آذربایجان شرقی| دریافت شهریه باوجود منع قانونی

آذربایجان شرقی| دریافت شهریه باوجود منع قانونی

اگرچه بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی، تحصیل دانش‌آموزان تا دوره متوسطه رایگان و دولت موظف است در دوره متوسطه امکانات تحصیل را برای دانش‌آموزان به‌صورت رایگان تأمین کند اما با افزایش هزینه‌ها در بسیاری از مدارس قصه به گونه دیگری رقم می‌خورد.

به گزارش ایرنا، یکی از والدین که برای ثبت‌نام فرزند دخترش در پایه اول ابتدایی به مدرسه دخترانه دولتی در تبریز مراجعه کرده، درباره مشکلات ثبت‌نام در این مدرسه گفت: ابتدا مدیر مدرسه به علت خارج از محدوده بودن، مانع از ثبت‌نام فرزند من شد ولی پس از بررسی مدارک و مستندات با ثبت‌نام فرزندم در مدرسه موردنظر موافقت کردند. این مادر در مورد دریافت کمک‌هزینه از طرف مدرسه اظهار داشت: مدیران مدارس به‌صراحت می‌گویند اگر پول ندهید ثبت‌نام نمی‌کنیم و کمک‌هزینه‌ها سقفی ندارد بلکه بسته به توانایی والدین و شغل آن‌ها مبلغی را پیشنهاد می‌کنند. مادر دانش‌آموز دیگری نیز گفت: برای ثبت‌نام دخترم در پایه اول دبستان بیش از ۱۰ بار به یک مدرسه مراجعه کردم تا دخترم را با هزار منت ثبت‌نام کنند، به من گفتند برای ثبت‌نام باید ۴۰۰ هزار تومان یکجا بپردازی تا دخترت را ثبت‌نام کنیم. مادر دانش‌آموز بعدی هم گفت: هرسال برای ثبت‌نام در مدرسه‌ای مبلغی را از من می‌گیرند و به‌هیچ‌عنوان هم اختیاری نیست و می‌گویند اگر پول ندهی خبری از ثبت‌نام نیست. او ادامه داد: سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان از من گرفتند و امسال می‌خواهند ۳۰۰ هزار تومان بگیرند، در طول سال هم برای برنامه‌های مختلف پول می‌گیرند.

گرفتن پول از دانش‌آموزان برای ثبت‌نام غیرقانونی است

استاندار آذربایجان شرقی در جلسه شورای آموزش‌وپرورش با بیان اینکه هیچ‌کس مجاز نیست از دانش‌آموزان برای ثبت‌نام پولی دریافت کند، اظهار داشت: باید به سمت‌وسوی جلب کمکهای خیران و اعانه داوطلبانه حرکت کنیم. محمدرضا پورمحمدی تأکید کرد: هنگام ثبت‌نام مدارس، مدیران خانوادهها را در معذوریت قرار ندهند و شروط حضور والدین و یا اخذ مبالغی معین را حذف کنند. او ادامه داد: هرگونه اخذ اجباری شهریه از اولیا دانش‌آموزان به‌عنوان پیش‌شرط ثبت‌نام و یا منوط کردن تحویل کارنامه به پرداخت نقدی در قالب عناوینی همچون کمک به مدرسه، تخلف است و در صورت مشاهده و با دریافت گزارش‌هایی در این مورد، با متخلفان به‌شدت برخورد می‌کنیم. پورمحمدی با بیان اینکه کمک به مدارس داوطلبانه است، افزود: انتظار داریم افراد متمول، یارای دولت در امر تعمیر و تجهیز مدارس بوده و انجمن اولیا و مربیان مدارس نیز برای شناسایی و استفاده هرچه بیشتر از توان خیرین تلاش کنند.

دریافت کمک به مدرسه اجباری نیست

مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه دریافت هرگونه وجه برای ثبت‌نام در مدارس ممنوع است، گفت: روند رسیدگی به شکایات احتمالی در نواحی و مناطق آموزش‌وپرورش استان انجام می‌شود. جعفر پاشایی با بیان اینکه در قانون اساسی بر اساس ماده ۸، به‌طور عمومی تحصیل در مدارس تا مقطع دیپلم رایگان است، اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی از پرداختی‌های آموزش‌وپرورش مانند سرانه آموزش به مدارس کم بوده و ما به‌تنهایی قادر به حل مشکلات مدارس نیستیم به همین دلیل کمک‌های مردمی به‌صورت اختیاری بر اساس قانون شورای آموزش‌وپرورش دریافت می‌شود. او افزود: البته این به معنای مجبور کردن افراد برای پرداخت هزینه نیست، شاید در برخی موارد بدسلیقگی از سوی مدیران مدارس انجام شود ولی به‌محض اطلاع، حوزه‌های نظارتی مستقر در ستاد ثبت‌نام اداره کل آموزش‌وپرورش استان به‌صورت کامل در نواحی پنج‌گانه تبریز و شهرستان‌ها مستقرشده و نارسایی‌ها را پیگیری و حل می‌کنند. پاشایی ادامه داد: در مصوبه شورای آموزش‌وپرورش به‌صورت قانونی در ماده ۸، این‌گونه آمده است؛ پرداخت اختیاری پول برای خدمات آموزشی و پرورشی مدارس بلامانع است، پس اجبار برای دریافت هزینه به معنی عدم ثبت‌نام نیست و اگر از تخلف مدیری در این خصوص اطلاع داشته باشیم به‌طورقطع بر اساس قانون برخوردهای لازم با مدیر مدرسه انجام می‌شود.

شهریه گرفتن خلاف قانون اساسی است

یک حقوقدان نیز ضمن اشاره به این نکته که طبق قانون اساسی دولت موظف است تحصیل رایگان را برای همه ملت فراهم کند اظهار داشت: مدارس هیئت‌امنایی که در سال‌های گذشته از دانش‌آموزان پول‌هایی را گرفته‌اند، باید مشخص شود در چه جاهایی هزینه شده است. نعمت احمدی گفت: اگر هم‌مدرسه‌ای می‌خواهد وجه دریافت کند باید در قالب کمک‌های داوطلبانه مردمی باشد و این کمک‌ها نباید به‌زور و اجبار باشد.

او ادامه داد: اگر دانش‌آموزی در حوزه جغرافیایی یک مدرسه باشد و آن مدرسه برای ثبت‌نام پول بخواهد و دانش‌آموز نداشته باشد، عدم ثبت‌نام آن دانش‌آموز خلاف قانون اساسی است. احمدی خاطرنشان کرد: اگر هم یک مقام مسئول این دانش‌آموز را ثبت‌نام کند، آن کودک در بین هم‌مدرسه‌ای هایش انگشت‌نما می‌شود و تبعات بدی دارد. 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد