hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > رصد خوش‌بینی در ۲ جبهه بورسی

رصد خوش‌بینی در ۲ جبهه بورسی

سومین هفته صعودی متوالی بورس تهران با رشد ۱۳۲ واحدی شاخص کل (معادل ۱۴/ ۰ درصد) پایان یافت. هرچند شتاب رشد قیمت‌ها طی هفته گذشته به طرز محسوسی کاهش یافته بود، اما نتایج نظرسنجی سایت تحلیلی «دنیای بورس» حاکی از خوش‌بینی غالب بورس‌بازان (اعم از تحلیلگران و سهامداران) به تداوم صعود قیمت‌ها طی روزهای آتی است. ارزیابی این فعالان از وضعیت متغیر‌های کلان همچون نرخ ارز و قیمت‌های جهانی مثبت است و بر این اساس پیش‌بینی می‌کنند شاخص بورس در روند آتی همچنان به گام‌های صعودی خود ادامه دهد.

معاملات هفته گذشته بورس تهران با رشد ۱۴/ ۰ درصدی شاخص کل به پایان رسید. افت نسبتا شدید قیمت نفت و ابهامات ارزی موجود مهم‌ترین‌ دلایل نوسان شاخص سهام طی پنج روز معاملاتی اخیر به‌شمار می‌رود. این تحولات با کاهش تقاضای سهام، دامنه نوسان قیمت‌ها را نسبت به دو هفته قبل کاهش داد تا فعالان تالار شیشه‌ای شاهد صعود قیمت‌ها با شتاب کمتری باشد. پس از ثبت سه هفته متوالی مثبت در کارنامه بورس، حالا نحوه ارزیابی فعالان بازار سهام و انتظار این افراد از روند آتی قیمت‌ها به موضوع مهمی نزد معامله‌گران تبدیل شده است. اما انتظار سهامداران و کارشناسان از روند آتی سهام پس از ثبت سه هفته مثبت متوالی چگونه است؟ غالب کارشناسان و سهامداران حاضر در نظر‌سنجی سایت تحلیلی «دنیای‌بورس» روند قیمت‌ها در هفته جاری را صعودی ارزیابی می‌کنند. در مجموع ارزیابی این افراد به‌عنوان نمونه‌ای از جامعه بورس‌بازان کشور نشان می‌دهد، انتظارات از روند آتی قیمت‌ها به دلیل وضعیت کنونی متغیر‌های کلان اقتصادی اثرگذار بر بورس مثبت است و از این‌رو پیش بینی می‌شود شاخص سهام طی دو روز معاملاتی هفته جاری در روند صعودی حرکت کند. در این گزارش به جزئیات این نظر‌سنجی و دلایل افراد شرکت‌کننده در آن می‌پردازیم.

 چرا غالب کارشناسان می‌گویند صعودی؟

کارشناسان:۷۰ درصد از کارشناسان شرکت‌کننده در نظر‌سنجی مزبور روند قیمت‌ها طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان می‌گویند: افت سرعت صعود بورس و ثبت سه روز منفی در کارنامه شاخص سهام در هفته گذشته، پس از صعود متوالی ۱۴ روزه امری طبیعی است و از این‌رو نمی‌توان ثبت سه روز منفی و کاهش شتاب رشد قیمت‌ها پس از یک دوره صعودی را سیگنالی منفی برای بازار سهام تصور کرد. این کارشناسان معتقدند روند روزهای اخیر بورس تهران شباهت‌های زیادی به وضعیت بورس در سال‌های ۹۰ و ۹۱ دارد. طی سال‌های مزبور تورم و رشد نرخ ارز که مشابه با شرایط کنونی با دست‌اندازی‌های دولت در تعیین قیمت همراه بود، در نهایت موجب رقم خوردن یکی از بهترین دوران بورس طی تاریخ فعالیت آن شد. حالا نیز روند متغیر‌های اقتصادی خاطره آن سال‌ها را در اذهان زنده می‌کند. هر‌چند ابهامات ارزی موجود در بازار که اتفاقا در گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها نیز خود را نشان داده است، همچنان بر سر معاملات سهام وجود دارد اما با گذشت زمان و پیدا شدن مشکلات متعددی در پی اعلام دستوری نرخ دلار، سیاست‌گذار در نهایت مجبور به عقب‌نشینی از اتخاذ چنین سیاست‌هایی خواهد شد. غالب سهامداران با چنین انتظاری در سه هفته اخیر در سمت تقاضای سهام شرکت کردند و به‌نظر می‌رسد این روند طی روزهای آتی نیز ادامه یابد و باز‌هم سهام دلاری بورس تهران محل ورود پول معامله‌گران باشند. به عبارت دیگر این دسته از کارشناسان معتقدند هر‌چند سردرگمی ارزی بین بورس بازان وجود دارد اما تجربه این افراد در مواجهه با دخالت سیاست‌گذار در تعیین قیمت‌ها و روند نرخ دلار در بازار غیر‌رسمی منجر به تقویت تقاضا و در ادامه صعود قیمت‌ها خواهد شد.

 از سوی دیگر قیمت‌ها در بازار جهانی روند نسبتا با‌ثباتی را تجربه می‌کنند و این امر نیز سیگنال مناسبی در هدایت قیمت‌ها در مسیر صعودی خواهد بود. در این بین هر‌چند اعلام رسمی اعمال تعرفه‌ بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا و مکزیک به آمریکا منجر به افزایش نگرانی‌ها در وضعیت تجاری جهانی خواهد شد، اما به‌نظر نمی‌رسد حداقل در کوتاه‌مدت اثری بر روند قیمت کالاها در بازارهای جهانی و به تبع آن سهام کالا‌محور بورس تهران داشته باشد. از دیدگاه این کارشناسان بی‌واکنشی معاملات فلزات پایه در بازار جهانی به این خبر طی روز گذشته شاهدی بر این مدعاست.

سهامداران: ۶۴ درصد سهامداران نیز روند شاخص سهام طی هفته‌جاری را صعودی می‌دانند.این افراد می‌گویند حال و هوای بورس در روزهای اخیر نشان داد که بورس برای صعود پتانسیل لازم را دارد و استراحت سهام پس از صعود بی‌وقفه ۱۴روزه امری طبیعی است. در این شرایط گزارش‌های مطلوب شرکت‌ها از وضعیت سال گذشته و همچنین گزارش‌های عملکرد ماهانه اخیر ناشران با جلب‌توجه معامله‌گران به سهام شرکت‌ها زمینه صعود نماگر‌های بورس را فراهم خواهد کرد.

 کم‌نوسانی در فضای نیمه‌تعطیل

کارشناسان: ۲۴ درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظر سنجی سایت تحلیلی«دنیای بورس» روند شاخص سهام طی هفته جاری را کم نوسان ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند در هفته جاری تعطیلات سه روزه نقش مهمی در نوسان اندک قیمت‌ها خواهد داشت. به اعتقاد این افراد در هفته‌های نیمه تعطیل به‌طور سنتی بورس‌بازان شاهد روند کم‌نوسان نماگر‌های بازار هستند. از سوی دیگر به دلیل اینکه طی هفته جاری و در روزهای فعالیت بازارهای جهانی، بورس تهران تعطیل است، سهامداران نمی‌توانند تحولات این بازارها را در تعیین روند آتی خود مد‌نظر قرار دهند، از این‌رو به‌نظر می‌رسد در دو روز معاملاتی پیش‌رو نیز سهامداران احتیاط بیشتری را مد‌نظر قرار دهند. خاصه آنکه حالا اعلام رسمی ترامپ در مورد اخذ تعرفه برای واردات آلومینیوم و فولاد تا حدی نوسانات بازارها را پیش‌بینی‌ناپذیر کرده است. این موارد در نهایت موجب کاهش تقاضای سهام و روند کم‌نوسان قیمت‌ها خواهد شد. در مجموع این کارشناسان معتقدند روند شاخص کل طی این هفته تحت‌تاثیر تعطیلات سه روزه و عدم رصد تحولات بازارهای جهانی از سوی بورس‌بازان کم‌نوسان خواهد بود.

سهامداران:۱۳ درصد از سهامداران نیز برای نماگر بازار سهام روند کم‌نوسانی پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند سهامداران ترجیح می‌دهند، در هفته نیمه‌تعطیل پیش‌رو حضور منفعلانه‌ای در بورس داشته باشند. روال غالب هفته‌های نیمه‌تعطیل بورس نیز به این شیوه بوده است. این حضور منفعلانه به نوسان اندک قیمت‌ها منجر می‌شود.به بیان دیگر از یکسو نگرانی از وضعیت بازارهای جهانی مانع از خرید سهام مربوطه می‌شود و از سوی دیگر جذابیت دلاری بورس مانع از خروج معامله‌گران خواهد شد.

 از نگاه بورس‌بازان بدبین

کارشناسان: ۶ درصد از کارشناسان روند شاخص سهام طی دو روز معاملاتی پیش‌رو را نزولی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان معتقدند رشد عمومی قیمت سهام در هفته‌های اخیر با حمایت حقوقی‌ها در معاملات سهام شکل گرفت و مطابق آنچه طی هفته گذشته رخ داد، کاهش فعالیت این افراد در سمت خرید منجر به کاهش شتاب رشد قیمت‌ها شد. به اعتقاد این دسته از کارشناسان، بورس‌بازان به تدریج با هویدا شدن ابهامات در عرصه اقتصاد داخلی و جهانی در حالت تدافعی قرار خواهند گرفت.علاوه بر این با توجه به اینکه طی این هفته در روزهای بازگشایی بازارهای جهانی نیز بورس تهران تعطیل خواهد بود، سهامداران ریسک حضور در معاملات را در هفته مزبور نمی‌پذیرند. این امر موجب خروج سهامداران از بازار سهام و در نتیجه افت شاخص کل خواهد شد.

سهامداران: ۲۳ درصد از سهامداران شرکت‌کننده نیز معتقدند روند شاخص کل در هفته جاری نزولی خواهد بود. این سهامداران معتقدند فرصت شناسایی سود در بسیاری از سهام شرکت‌ها وجود دارد و بعید است به دلیل ابهامات کنونی، سهامداران چنین فرصتی را از دست بدهند. از این‌رو با حضور این افراد در سمت فروش، قیمت عمومی سهام در مسیر نزولی حرکت خواهد کرد. از سوی دیگر روند قیمت نفت در پی اعلام رکورد‌شکنی دکل‌های تولید نفت آمریکا و خبر افزایش تولید و عرضه دیگر اعضای اوپک وروسیه سیگنال مهمی در تعیین سرنوشت قیمت سهام خواهد بود، چرا‌که بسیاری از بخش‌های اقتصاد ما به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم از این موضوع متاثر می‌شوند.

 صعود فلزی-معدنی شاخص سهام در آغاز و پایان هفته

همان‌طور که اشاره شد، معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد ۱۳۲ واحدی شاخص کل به پایان رسید.طی داد و ستد سهام طی هفته مزبور، بورس بازان شاهد عقب‌نشینی چشمگیر قیمت نفت در بازارهای جهانی بودند. ضمن آنکه ابهامات ارزی نیز همچنان به قوت خود پا برجا بود. این دو عامل فعالیت سهامداران در بورس تهران را تحت‌الشعاع قرار داد.

فعالان تالار شیشه‌ای در ابتدای هفته مزبور پس از ارزیابی محتاطانه نقدینگی در سهام گروه‌های مختلف در روزهای پیشین، به سهام فلزی- معدنی اقبال نشان دادند. هرچند به‌دنبال این موضوع انتظار آغاز معاملاتی پرقدرت در بورس تهران و آن هم در زمینبنیادی سهام وجود داشت، با این حال این روند تداوم نیافت. شناسایی سود توسط سهامداران پس از ۱۴ روز کاری صعود بی وقفه و تداوم ریزش قیمت نفت که از روز شنبه آغاز شده بود، منجر به افت قیمت عمومی سهام شد. روز دوشنبه و سه شنبه نیز سهامداران شاهد رقابت پایاپای عرضه و تقاضای سهام بودند که در هر دو روز کاری منجر به افت شاخص اصلی بازار شد. امری که حاکی از تقابل وضعیت بنیادی سهام و همچنین شرایط نااطمینانی کنونی ناشی از ابهامات بازار ارز و دخالت سیاست‌گذار در تعیین قیمت دلار بود. روز چهارشنبه بار دیگر گروه فلزی – معدنی پتانسیل خود را به رخ سهامداران کشید تا شاخص سهام به مدد معاملات این گروه در مسیر صعودی حرکت کند. در معاملات هفته گذشته ۲۳ صنعت با افت شاخص و ۱۱ صنعت با رشد شاخص مواجه شدند.گروه محصولات چوبی با رشد ۷/ ۱۳ درصدی و گروه محصولات کاغذی با ۳/ ۱۱ درصدی در صدر رتبه جدول صنایع با بیشترین بازدهی قرار داشتند.در مقابل گروه استخراج زغال سنگ و استخراج سایر معادن با ثبت زیان به ترتیب ۷/ ۵ و ۳/ ۵ درصدی در قعر جدول بازدهی مزبور قرار داشتند. از میان صنایع بزرگ‌تر بازار، گروه فلزات اساسی با ثبت افزایش ۱/ ۴ درصدی شاخص خود رتبه پنجم جدول مزبور را به خود اختصاص داد.گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی با عقب نشینی به ترتیب ۲/ ۴ و ۷/ ۱ درصدی جزو صنایع زیان‌ده بازار بودند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد