hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > قم| دومین شهر مذهبی کشور چشم‌به‌راه گردشگران

قم| دومین شهر مذهبی کشور چشم‌به‌راه گردشگران

قم دومین شهر مذهبی کشور است و می‌تواند از این پتانسیل در جذب گردشگر مذهبی استفاده کند اما طبق اعلام مسئولان قم، سهم بخش گردشگری در توسعه اقتصادی این استان فقط ۵۵ درصد است که نیاز به برنامه‌ریزی کلان مسئولان برای بهره‌گیری از فرصت‌های طلایی گردشگری دارد. 

به گزارش مهر، اخیرا طبق تفاهم‌نامه‌های همکاری صورت گرفته بین ایران و کشور عراق روادید بین گردشگران ایران و عراق حذف‌شده و در طول سال شهر مقدس قم پذیرای گردشگران عراقی است هم‌چنین گردشگران هندی و پاکستانی در رده بعدی و تعدادی هم از حوزه خلیج‌فارس و اروپا قم را برای سیاحت و زیارت انتخاب می‌کنند.

طبق آمارها گردشگران عراقی و پاکستانی در صدر گردشگرانی هستند که به قم سفر می‌کنند؛ با سفر رئیس‌جمهور به عراق و امضای توافقنامه‌های بزرگ اقتصادی، گردشگری و غیره روادید بین دو کشور لغو شد و این امر باعث شد که قم بعد از شهر مقدس مشهد به‌عنوان هدف گردشگری زیارتی گردشگران این کشور قرار گیرد و این امر فرصتی برای ارزآوری هم برای استان و هم کشور باشد. آمار بالای ورود گردشگران عراقی برای زیارت و سیاحت فرصتی طلایی است که با برنامه‌ریزی و بهسازی زیرساخت‌های آن می‌توان برای ترمیم اقتصاد قم بهره گرفت و فرصتی را برای رونق اشتغال و خدمات ایجاد کرد.

گردشگران مذهبی خارجی ساماندهی خوبی نشده‌اند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم، گردشگری قم را نیازمند اصلاحات و ترمیم تدریجی می‌داند و می‌گوید: گردشگری قم نیاز به اصلاحات تدریجی و قانونمند دارد و این امر نیاز به همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی دارد و برای افرایش ماندگاری گردشگران نیاز به برنامه‌ریزی اصولی و آموزش هم‌چنین ساماندهی طرح جامع آماری در گردشگری استان داریم. حمید یزدانی می‌افزاید: در قم ۱۱ هزار و ۵۳۰ تخت اقامتی وجود دارد و این استان از بزرگ‌ترین مجتمع‌های گردشگری هم بهره‌مند است ولی باید با افزایش اقامتگاه‌های بوم گردی مدت ماندگاری گردشگران را افزایش داد. او می‌افزاید: در این چند ماه آمار گردشگران مذهبی با رشد بالایی روبرو بوده که گردشگرانی از کشور عراق در صدر این گردشگران هستند و میزان ماندگاری آن‌ها به ۱۰ روز اقامت افزایش‌یافته است. یزدانی با بیان اینکه باید از فرصت گردشگری مذهبی برای رونق گردشگری سلامت با توجه به رشد ورود گردشگران خارجی استفاده کرد، می‌گوید: اکنون بعضی مراکز درمانی این استان پذیرای گردشگرانی هستند که برای درمان به قم سفر می‌کنند و با نشست‌هایی که با وزیر بهداشت برگزارشده کمیسیونی برای تعامل با ادارات که در توسعه گردشگری سلامت نقش دارند تشکیل‌شده است. او با تأکید بر اینکه با توجه به همه این ظرفیت‌ها هنوز از این فرصت‌ها استفاده‌نشده و نیاز به انسجام و همکاری دیگر دستگاه‌ها داریم، اظهار می‌کند: حجم سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ۱۴۶ میلیارد تومان است و حجم ورود گردشگران مذهبی خارجی تا ۵ میلیون نفر هم رسیده است ولی ساماندهی خوبی نشده است.

لزوم آسیب‌شناسی ضعف‌های گردشگری مذهبی

یک پژوهشگر در عرصه گردشگری دینی که خود در این زمینه فعالیت‌های بسیاری را در قم داشته، بیان می‌کند: قم مقصد و قطب گردشگری مذهبی است و نه‌تنها صرفا زیارتی و این نوع گردشگری تنها به زیارت از بارگاه کریمه اهل‌بیت (ع) و مسجد جمکران ختم نشود در این شهر ظرفیت و جلوه‌های مطلوبی برای گردشگری مذهبی و حتی گردشگری سلامت، طبیعی و تاریخی وجود دارد. حجت‌الاسلام سید مصطفی میرفندرسکی می‌افزاید: گردشگری در قم را باید از زوایای بیشتری موردبررسی قرار دارد این استان دارای تمدن و تاریخی بالایی است و باید در همه شاخه‌های گردشگری در این شهر بهره‌مند شد در اسناد بالادستی قم هم به رونق گردشگری این استان تأکید شده است. او با بیان اینکه شهر قم قابلیت پذیرش گردشگران غیرمسلمان هم دارد، می‌گوید: باوجود این‌همه فرصت گردشگری قم آسیب‌هایی دارد که مهم‌ترین آن جزیره‌ای بودن فعالیت مسئولان در این زمینه گردشگری و نبود هماهنگی در بین برنامه ریزان دولتی و یا خصوصی است و باید در زمینه گردشگری بسته‌هایی متناسب با شأن و منزلت شهر قم استفاده شود. به گفته حجت‌الاسلام میرفندرسکی، زیرساخت‌هایی مانند بهره‌گیری از وسایل حمل‌ونقل خاص گردشگران که متأسفانه اتوبوس‌های گردشگران فرسوده و قادر به تردد در مرکز شهر برای جابه‌جایی گردشگران ندارند هم‌چنین اطلاع‌رسانی و تبلیغ هم ضعیف است؛ اسکان در قم آسیب‌هایی دارد که باید تخت‌های اقامتی افزایش یابد و از فعالیت خانه‌های مسافر غیرمجاز جلوگیری شود. او می‌افزاید: اگر گردشگری قم تقویت شود و سرمایه‌گذاری در این بخش بیشتر جذب شود به‌یقین نه‌تنها اقتصاد این استان به طبع اقتصاد کشور در سطح ملی را هم می‌تواند تقویت کند باید زیرساخت سخت‌افزاری مانند اسکان، اقامت، آموزش نیروی انسانی و فرهنگ خود مردم قم برای گردشگری آمادگی داشته باشد و زیرساخت نرم‌افزاری هم برای تبلیغ و معرفی بهتر این شهر تقویت شود.

ثبت خاطره خوب گردشگران از حضور در دومین شهر گردشگری کشور

یک عضو مرکز نوآوری گردشگری که خود از لیدرهای گردشگری است می‌گوید: با توجه به برخورد و ورود من به عرصه گردشگری تجربه‌هایی از احساس و خاطرات گردشگران دارم از جمله اینکه بسیاری از بانوان گردشگر که اغلب سنی و یا بودایی بودند خاطرات خوبی از حضور در شهر قم داشتند. الهام ندافیان می‌افزاید: این بانوان به‌قدری حضور در شهر مقدس قم برای آن‌ها جذاب بود که چادری را برای خود به یادگار برده و در خاطرات خود اینکه قم را با ناراحتی وداع کرده و با آن خداحافظی کرده‌اند. به گفته این فعال گردشگری، موازی کاری‌های صورت گرفته در زمینه گردشگری مسئولان آسیب ساز است و از نگاه تک‌بعدی به گردشگری قم که تنها بعد زیارتی و یا مذهبی است جلوگیری شود در این استان گردشگری طبیعی، سلامت، تاریخی هم می‌تواند فرصتی برای قم باشد باید برای ماندگاری بیشتر گردشگر اصناف قم، رانندگان و دست‌اندرکاران گردشگری بیشتر آموزش داده شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد