hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > روستاییان چشم‌به‌راه تحقق وعده مسئولین

روستاییان چشم‌به‌راه تحقق وعده مسئولین

در عصر کنونی که عصر ارتباطات نامیده شده تصور نداشتن اینترنت و ضعف آنتن دهی تلفن همراه برای مردم دشوار است اما مردم روستا‌های جنوب سیستان و بلوچستان از قطعی و ضعف آنتن دهی سیم‌کارت‌های تلفن همراه و از نبود اینترنت در برخی مناطق روستایی استان گله‌مند هستند. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قطع مکرر اینترنت و تلفن همراه و نبود خطوط تلفن و اینترنت در برخی از روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان مشکلات فراوانی را برای مردم استان به وجود آورده است.یکی از شهروندان روستاهای دلگان گفت: شهرستان دلگان ۲۵۴۹۵ نفر جمعیت دارد؛ اما با داشتن چنین جمعیتی ۷۰ درصد این شهرستان مرزی فاقد پوشش شبکه‌های تلفن همراه و اینترنت است.بر اساس آخرین اطلاعات، شهرستان دلگان ۳۰۰ پارچه آبادی دارد. ساکنان این روستاها همواره با وضعیت بد و نامطلوب ارتباطات مانند نبود آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم ارتباطاتی روبه‌رو هستند، به‌طوری‌که شهروندان هنگام تردد در مسیرهای روستایی و شهری و محورهای مواصلاتی دلگان در استفاده از شبکه‌های همراه با مشکل مواجه می‌شوند. ساکنان روستاهای این شهرستان نیز پوشش مطلوب شبکه‌های همراه را فقط در مرکز شهر دلگان که کیلومترها از روستایشان فاصله دارد، تجربه می‌کنند. همچنین این بخش از ۲ دهستان جلگه چاه‌هاشم و دهستان چاه‌علی تشکیل‌شده است و پنگ و میاندران، ‌کهنوک، چیل‌کنار، چهشورک، چاهشور، حمیدآباد لدی، چاه‌خدابخش، چاه‌میرک و حسین‌آباد از جمله روستاهای این ۲ دهستان هستند. پوشش شبکه مخابرات در منطقه به‌قدری ضعیف است که ساکنان برای یک ارتباط ساده باید برای جست‌وجوی آنتن روی صفحه تلفن همراه خود روی بلندی بروند یا حتی مسافت‌های طولانی را تا شهر طی کنند. آن‌ها گاهی برای دریافت آنتن روی تیرهای برق می‌روند که این کار باوجوداینکه خطرناک است اما به عادتی برای شهروندان منطقه تبدیل‌شده است. در برخی از روستاهای دلگان حدود یک ماه پیش اینترنت راه‌اندازی شد که سرعت بسیار پایین آن موجب گلایه‌های مردمی‌شده است؛ اما مشکلات در همین‌جا ختم نمی‌شود؛ اکثرا جوانان دانشجو در این روستاها برای پرداخت هزینه‌های خود از قبیل ثبت‌نام در دانشگاه و یا پرداخت هزینه‌های درمانی در یک مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و یا در خانه بهداشت به دلیل موجود نبودن دستگاه کارت‌خوان، باید به دهستان محترم آباد مراجعه کنند و امور اینترنتی خود را انجام دهند.

مراد بلوچی رئیس شورای بخش دوشینکوه شهرستان نیکشهر گفت: چند روستای منطقه محمدان که دارای ۱۲ پارچه آبادی است از نعمت اینترنت و خطوط تلفن همراه اول و ایرانسل بی‌بهره است. او افزود: در روستای دوشینکوه اگر برق منطقه قطع شود هیچ‌گونه ارتباط تلفنی با بخش و شهر نداریم که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات برای مردم منطقه است در فصل بارندگی حتی نوسانات برق هم داشته باشیم خطوط ارتباطی قطع می‌شود.

سرقت تجهیزات و قطع عمدی کابل‌های مخابراتی علت قطعی خطوط ارتباطی

محمدحسین عیدی زاده مديرعامل شركت مخابرات سيستان و بلوچستان گفت: تجهیزات و کابل‌های مخابراتی در جنوب استان توسط سارقان تخریب و به سرقت می‌رود که این امر باعث اختلال و قطعی تلفن همراه و اینترنت در بخشی از این مناطق می‌شود. مدیرعامل شرکت مخابرات استان اظهار داشت: با سرقت کابل‌های مخابراتی و قطع اتصال در جاده‌ها امکان دارد جآن‌هم‌وطنانمان به خطر بیافتد که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم انجام شود. عیدی زاده افزود: سارقان برای مبالغ ناچیز که از فروش این تجهیزات عایدشان می‌شود خسارت‌هایی به بیت‌المال وارد می‌کنند که برای نصب تجهیزات به سرقت رفته هزینه مالی زیادی صرف می‌شود. او افزود: ۵۰ روستا در جنوب استان را توانستیم رفع خرابی کنیم. او در بحث اینکه شهروندان گلایه داشتن از قطعی یک‌ماهه اینترنت و نبود آنتن در بعضی از مناطق روستایی افزود: اصلا قطعی به مدت یک‌ماهه در هیچ‌یک از روستا‌ها نداشتیم یک‌ماهه ممکن است قطع و وصل می‌شد ما درست می‌کردیم مجدد قطع می‌شد. او افزود: اعلام قطعی‌ها ثبت می‌شود، یکی از روستا‌ها به ما اعلام کرده بود ۱۰۰ روز قطعی اینترنت داریم گراف گرفتیم که اینترنت مصرف می‌کنند چطور ۱۰۰ روز قطع هست. او در ادامه به آنتن دهی و شبکه اینترنت در بعضی روستا‌ها استان که فاقد این امکانات هستند گفت: در برنامه‌های دولت است روستا‌هایی که بالای ۲۰۰ خانوار جمعیت دارند دسترسی به اینترنت ۴G برای این عزیزان مجهز شود که این برنامه کم‌کم به روستا‌های ۱۵۰ خانوار و به ۱۰۰ خانوار هم برسد. او تصریح کرد: برای فرهنگ‌سازی بهتر باید آموزش به مردم داده شود که از سرقت‌ها و خرابکاری‌ها در منطقه جلوگیری کنیم.

 تا پایان امسال برای ۵۰۰ روستا بستر اینترنت و تلفن خانگی فراهم می‌شود

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفری که به سیستان و بلوچستان داشت از جنوبی‌ترین نقطه این استان یعنی چابهار آغاز و از شهر‌های جنوب تا مرکز این استان بازدید کرد. آذری جهرمی در تشریح وضعیت زیرساخت‌های ارتباطی این استان گفت: سیستان و بلوچستان ۹ هزار روستا دارد که از این تعداد ۷ هزار و ۱۰۰ روستا دارای سکنه است و ۵ هزار و ۱۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند. او ادامه داد: تنها پنج درصد روستا‌های سیستان و بلوچستان زیرساخت ارتباطی مناسب یعنی اینترنت، تلفن ثابت و تلفن همراه دارند و ۱۴ درصد از این روستا‌ها فاقد هرگونه بستر ارتباطی هستند. وزیر ارتباطات اظهار داشت: سیستان و بلوچستان در مقایسه با استان‌های دیگر ازنظر زیرساخت‌های ارتباطی توسعه کمتری پیداکرده است و دلیل آن‌هم گستردگی جغرافیایی و پراکندگی جمعیت است. تجهیز بستر ارتباطی سیستان و بلوچستان به ۷۵۰ کیلومتر فیبر نوری زمینی، فراهم شدن امکان اینترنت ثابت و تلفن خانگی در ۲ هزار و ۲۱۵ روستا، احداث و به‌روزرسانی ۳۳۰ سایت شهری و روستایی و دسترسی همه شهر‌ها و برخی روستا‌های این استان به خدمات نسل‌های ۳ و ۴ در یک سال گذشته نیز از جمله خبر‌های خوبی بود که از زبان وزیر ارتباطات شنیده شد. آذری جهرمی در این سفر از برداشتن گام‌هایی بلند برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی سیستان و بلوچستان تا پایان سال جاری خبر داد و تصریح کرد: بر اساس تفاهم انجام‌شده بین مسئولان استانی مقرر شد تا پایان امسال برای ۵۰۰ روستا بستر اینترنت و تلفن خانگی فراهم شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد