hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کاوش مشترک ایران و فرانسه در غار قلعه کرد آوج

کاوش مشترک ایران و فرانسه در غار قلعه کرد آوج

دومین فصل از کاوش مشترک تیم ایران و فرانسه در غار قلعه کرد آوج، قدیمی‌ترین محوطه باستانی استان قزوین در حال انجام است

به گزارش صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حامد وحدتی نسب سرپرست هیأت کاوش با اعلام این خبر گفت: غار قلعه کرد از زمره مهمترین محوطه‌های پارینه سنگی در استان قزوین است که پیش از این توسط باستان شناسان استان شناسایی و مطالعه شده بود.
این باستان شناس افزود: نخستین فصل کاوش این محوطه در شهریور سال ۱۳۹۷ توسط هیأت مشترک ایران و فرانسه در حالی پایان پذیرفت که بیشتر زمان کاوش صرف خواناسازی گودال‌های ایجاد شده توسط حفاران غیرمجاز شد.
او ادامه داد: در فصل دوم این فرصت مهیا شد تا با تمرکز بر لایه‌های باستانی مصون از گزند سودجویان، به درک درستی از فعالیت‌های انسانی در این محوطه دست یافت. 
وحدتی نسب با بیان اینکه نهشته‌های این غار دارای یکی از غنی‌ترین بقایای جانوری و دست افزار‌های سنگی منتسب به پارینه سنگی میانی است تصریح کرد: تاکنون دو نوع اسب پیش از تاریخی منقرض شده، گوزن، نوعی خرس و کرگدن در بقایای جانوری به دست آمده از محوطه شناسایی شده است. 
او گفت: نتایج مقدماتی سن سنجی نهشته‌های محوطه حاکی از این است که زمان حضور انسان در این غار بی شک فراتر از ۴۵ هزار سال بوده و خارج از حیطۀ سن یابی توسط تکنیک AMS است از همین روی دیگر روش‌های سن سنجی در محوطه بکار گرفته شده که نتایج آن‌ها نیز ظرف چند ماه آینده به دست خواهد آمد.
رییس هیأت باستان شناسی افزود: دو فصل کاوش در غار قلعه کرد به روشنی حاکی از این امر است که این محوطه حداقل نیازمند ۷ تا ۱۰ سال کاوش مستمر است.
وحدتی نسب در پایان تصریح کرد: کاوش‌های یادشده در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و بودجه ادارۀ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین فراهم شده است.
دومین فصل از کاوش مشترک تیم ایران و فرانسه در غار قلعه کرد آوج واقع در انتهای استان قزوین از تاریخ ۳۱ تیر به سرپرستی مشترک حامد وحدتی نسب (دانشگاه تربیت مدرس)، ژیل بریون (موزۀ انسان شناسی پاریس) و میلاد هاشمی در حال انجام است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد